Bang voor trap

In Nieuws door HB12 Reacties

TrappenWest 2
Opmerkelijk nieuws in de Telegraaf vanmorgen. Reizigers zouden ’bang zijn voor de nieuwe trap aan de westzijde van het station:

De nieuwe trappen aan de westzijde van het Centraal Station in Utrecht blijken voor menig voetganger te steil. Treinreizigers en andere passanten mijden ze daarom. Mensen krijgen vanwege een combinatie van diepte en de hellingsgraad boven aan de trap een ongemakkelijk gevoel. Dat blijkt uit klachten die CU2030, de projectorganisatie van het Utrechtse Stationsgebied, hebben bereikt. De trappartij, vorig jaar aangelegd, moet daarom opnieuw worden aangelegd. De gemeente Utrecht kon gisteren niet zeggen hoeveel dat gaat kosten.

JBPleinTram 20
Deze trappen zijn acht meter hoog en maken onderdeel uit van de fietsenstalling die nu in aanbouw is. Ze verbinden het toekomstige Jaarbeursplein met het verhoogde stationsplein-west. Het idee achter het ontwerp is dat de trappen als tribune kunnen dienen bij evenementen en los daarvan verblijfskwaliteit hebben.

Overigens hoeven reizigers niet van deze trappen gebruik maken. Ze kunnen ook via de roltrappen of met de lift. De roltrappen worden overigens geplaagd door storingen, ze staan vaak stil.

TrappenWest 1

Liftgebouw met glazen dak. Onmogelijk schoon te houden.

Als men toch bezig is met een aangepast ontwerp, willen we de gemeente en architectenbureau Kraaijvanger.Urbis meegeven ook de glazen liftgebouwen te herzien. De eerste staat er nog maar een klein jaar maar maakt nu al een mottige indruk. Als men liftgebouwen met glas wil maken moet men ook de esthetische kwaliteit van het interieur in het ontwerp meenemen. Aangezien dat zo ongeveer nul is, kan men beter alles gesloten uitvoeren. Daar komt nog eens bij dat het glas niet schoon te houden valt. Zeker niet het glazen dak, dat vol ligt met wat vogels zoal achterlaten.

Reacties

  1. GD

    Dit was al wel iets langer bekend, in ieder geval heb ik al een tijdje geleden opgevangen dat men proefjes heeft gedaan met andere hellingen.
    In de schouw van dinsdag werd ook verteld dat de huidige trap weer wordt weggehaald en minder stijl wordt teruggebouwd, ik dacht zodra men de rest van de trap gaat aanleggen. Tussen de lift en het jaarsbeursgebouw wordt daarom een tijdelijke trap gebouwd. Over precies 1 jaar moet het de hele trap, het westplein en de fietsenstalling daaronder klaar zijn.

    1. Auteur
      HB

      In hoeverre is een andere traphoek van invloed op het volume van de fietsenstalling en het ontwerp daarvan?

  2. Auteur
    HB

    In de Telegraaf van vandaag zou een bericht staan dat het voor de gemeente om een schadepost van 100K gaat.

  3. Peter

    Krijg je nu dan een trap waar je telkens 1,5 stap moet zetten per trede? Dat is ook niet echt fijn.

  4. Edward Woldendorp

    Wat mij al heel lang bekend was, werd gisteren opnieuw bevestigd.
    In Nederland kan men geen pleinen aanleggen en trappen bouwen.
    Na enkele jaren gebruikte ik gisteren de uitgang van het CS in Utrecht aan de Jaarbeurs-zijde weer eens.
    Ik schrok van de steile helling van de nieuwe trap en van de veel te smalle treden. Deze trap is gevaarlijk
    Wanneer men de trap komende uit het station nadert, ziet men hem niet eens; men kijkt plotseling in de diepte.
    Men had hier de gelegenheid om een monumentale trap aan te leggen met treden van een halve meter breed.
    Wie heeft er bij de Gemeente Utrecht zitten slapen?
    Edward Woldendorp, Almelo

    1. Auteur
      HB

      Edward,
      Er komen nog leuningen en voor wie het dan nog te heftig is zijn er 2 roltrappen en 2 liften om de reis te maken.

  5. rcp030

    Beste Edward,

    er is niks zo irritant als een trap met treden van een halve meter, je moet dan namelijk op elke trede een extra halve stap zetten. Dat is pas gevaarlijk, want bij enige haast ( en dat hebben veel mensen die deze trap gebruiken) breek je je enkels.

    Ramon

    1. Auteur
      HB

      Het gaat om een niveauverschil van bijna 8 meter. Een optrede is zo’n 20 cm, dus reken maar uit. Over de gerealiseerde trappen heb ik niemand horen klagen. Er zijn twee roltrappen waar 99,9% van de reizigers gebruik van maakt. Ik loop altijd naar boven, traplopen is een goede en gratis workout.

  6. Fred Penninga

    De vraag was: hoeveel treden? Het antwoord ‘reken maar uit’ zou zijn: ongeveer 40. Maar ik wil het graag precies weten, HB. Nooit eens onder het naar boven lopen stuk voor stuk geteld?

Laat een reactie achter op rcp030 Reactie annuleren