Bouw parkeergarage Entreegebouw

In Nieuws door HB2 Reacties

BouwterreinSloopPC

Geel = bouwterrein, rode stippellijn = slooplijn

Van Corio hebben we gedetailleerde informatie ontvangen over de sloop- en bouwfasering van de garage onder het Entreegebouw voor de komende twaalf maanden. We hebben dit gecombineerd met informatie uit de CU-nieuwsbrief en wat foto’s uit de oude doos.

De parkeergarage Vredenburg is per 17 februari gesloten, ook deze garage wordt grotendeels gesloopt en nieuw gebouwd. Tijdens de sloop en daaropvolgende bouw blijven de installaties voor de verwarming van onder andere de appartementen van De Vredenburg bereikbaar.

De voorbereidende werkzaamheden zijn maandag 18 februari gestart, naar verwachting begint de machinale sloop van het gebouw op 8 april en duurt tot begin juli. Eerst wordt voorbereidend sloopwerk gedaan. Daarbij horen onder andere het verwijderen van de dakbedekking en sanering van asbest in gevel- en dakelementen. Ook moet het gebouw gestript worden, waarbij zoveel mogelijk niet-steenachtig materiaal wordt verwijderd.

De sloopwerkzaamheden worden uitgevoerd vanaf de Catharijnesingel, waar de sloopkraan en afvalcontainers worden opgesteld. Het gebouw wordt afgezet met een bouwschutting en wordt machinaal gesloopt met een sloopkraan met een betonschaar. Door water te sproeien wordt het stof beperkt. Afvoer vindt plaats via de Catharijnesingel, zoveel mogelijk buiten de spits.

De parkeergarage Vredenburg is in de huidige planning in 2017 af, het entreegebouw in 2019. Corio geeft inlichtingen over het werk via 0800-6776777.

PCAanzichtEntree1974

In de doorlees een gedetailleerde planning van de bouw van de garage en toeritten. Een week geleden schreven we dit over de bouwtechniek van de garage.

Planning komende 12 maanden

Sloop
Tot 1 juli 2013 sanering en sloop van het gebouwdeel waar voorheen P&C gevestigd was en het Secretariaatsgebouw.

Vredenbrugknoop (VBK) in combinatie met zinker en boorpalenwand (oplegging voor de bruggen)
– Start medio maart 2013
– Milestones medio oktober oplegging gereed voor brug Z en W3
– Gehele werk gereed medio december 2013- Uitvoeringsmethodiek:

  • Damwanden
  • Fundatie
  • Grondwerk (afhankelijk van de grondmonsters eventueel saneren)
  • Onderwaterbeton
  • Betonskelet (vloer/wanden/dek).

Noordtunnel (inrit parkeergarage) in combinatie met het diepriool, ten noorden van de VBK.
– Start medio april 2013, afhankelijk van de omlegging voet- en fietspad
– Tunnel wordt in 2 fasen uitgevoerd, fase 1 gelijktijdig met de VBK ivm voet- en fietspad. Als fase 1 gereed is volgen de overige delen
– Gehele werk gereed medio juli 2014

– Uitvoeringsmethodiek:

  • Damwanden
  • Fundatie
  • Grondwerk (afhankelijk van de grondmonsters eventueel saneren)
  • Waterdichte gellaag in de ondergrond
  • Betonskelet (vloer/wanden/dek).

Zuidtunnel (inrit parkeergarage)
– Start medio maart 2013
– Tunnel wordt gemaakt tot aan de bestaande traverse
– Gehele werk gereed medio december 2013
– Uitvoeringsmethodiek

  • Damwanden
  • Fundatie
  • Grondwerk (afhankelijk van de grondmonsters eventueel saneren)
  • Waterdichte gellaag in de ondergrond
  • Betonskelet (vloer/wand/dek).

Noordtunnel tussen VBK en parkeergarage
–  Start medio oktober 2013
–  Tunnel wordt in 2 fasen uitgevoerd in verband met de busbaan
–  Gehele werk gereed medio december 2014
–  Uitvoeringsmethodiek:

  • Damwanden
  • Fundatie
  • Grondwerk (afhankelijk van de grondmonsters eventueel saneren)
  • Waterdichte gellaag in de ondergrond
  • Betonskelet (vloer/wand/dek).

Parkeergarage
– Start medio juli 2013
– Treffen constructievoorzieningen:

  • Tpv muziekpaleis
  • Tpv toegankelijk gedeelte van de parkeergarage
  • Tpv toegankelijk gedeelte winkelcentrum

– Gehele werk gereed Q2-2016
– Uitvoeringsmethodiek:

  • Voorzieningen treffen bestaande bebouwing
  • Sloopwerk tpv bestaande aansluitingen
  • Aanbrengen cementbetonniet en afhangen stalen damwand (diepwandtechniek)
  • Sloopwerk parkeergarage en kelder
  • Grondwerk (afhankelijk van de grondmonsters eventueel saneren)
  • Vrijmaken archeologie
  • Grondwerk naar niveau -2
  • Fundatie
  • Maken vloer niveau -2
  • Vanaf deze laag gaan we top-down werken, zowel naar beneden als naar boven.

Om mee af te sluiten wat foto’s van de bouw van de P&C-vleugel en de ondergrondse parkeergarage uit de periode 1972-1974. (Bron: Het Utrechts Archief)

LuchtfotoBouwHC_1972 BouwPC_1973BouwGarage1973-2BouwGarage1973-1

Reacties

  1. Jan-Kees Verschuure

    Mooie archiefbeelden. Maken duidelijk dat er momenteel een vergelijkbare operatie aan de gang is,

Reageer