Regiobussen

In Nieuws door HB3 Reacties

 

BusstationGebruik

De eerste zonnige lentemiddag is ook de eerste werkdag dat het nieuwe Busstation West in gebruik is. De regionale bussen zijn van het Jaarbeursplein verhuisd. Daar dijt de bouwplaats voor de fietsenstalling uit ten koste van zeven volwassen bomen. We stellen na vijf jaar bouwactiviteiten volgen vast dat POS, aannemers en architecten weinig moeite doet bestaande bomen te incorporeren in nieuwe plannen. Ze bewijzen groen lippendienst in de fase van planvorming. Daarna is het kapvergunningen aanvragen geblazen. Ze staan namelijk altijd in de weg. Is het niet tijdens de bouw, dan is het wel in het kader van de grondbestemming. Kijk naar de treurige aanblik van Croeselaan, Mineurslaan, Leidse Kade en Kanonstraat. We hebben weinig hoop dat Westplein, Jaarbeursplein en Van Sijpesteijnkade bomen van enige omvang of leeftijd zullen houden.

We zullen nog dit jaar op Vredenburg Noord gaan zien wat er terecht komt van de plannen er een laanbeplanting te realiseren. Nu mag er  opeens geen boom meer in de buurt van een bushalte staan, vinden georganiseerde OV-gebruikers. Als we toch zo lichtzinnig omspringen met bomen die ouder zijn dan het beton waarvan we af willen, waarom zouden we dan überhaupt nog moeite doen iets nieuws in te planten, denken we wel eens. Sinds Van Oosten het aanvechten van kap op Vredenburg en Smakkelaarsveld tot bij het hoogste rechtscollege van Nederland heeft verloren, opereren de plannenmakers met een zelfbewustzijn die niet helemaal op zijn plaats is. Want wat bomen betreft is het minstens CU 2040 wil het Utrechtse stationsgebied de claims waarmaken.

Terug naar de bus. We lezen vanochtend hoe sterk de kosten van het regiovervoer de afgelopen jaren zijn gestegen terwijl het aantal reizigers nauwelijks steeg. Het schijnt dat de buitenlandse concessie-houders er wel bij varen. Ondertussen heeft Utrecht er een ‘tijdelijk’ busstation erbij dat de indruk maakt daar voorlopig niet meer weg te gaan. Boom, busstation, masterplan – uiteindelijk is alles tijdelijk.  (Foto: Apostle)

Reacties

  1. R

    Het is dan ook totaal geen verassing dat een zwaar arrogant bedrijf als Corio en een staatsbedrijf als NS-vastgoed geen boodschap hebben aan lokale belangen. Persoonlijk gun ik Corio vanwege hun arrogantie al jaren een faillisement. NS-vastgoed is van de overheid en daarmee van de burgers – iets wat staatsbedrijven veelal lijken te vergeten. Wat meer feeling met de zorgen van omwonenden had je daarom juist van hun wel mogen verwachten.

    Anderzijds; als Corio alle nikszeggende grote winkelketens naar hun betonparadijs lokken, ontstaat er in het mooie centrum van Utrecht ruimte voor kleinschalige detailhandel. Juist die kleinschaligheid is wat winkelgebieden aantrekkelijk maakt.

  2. Martijn

    Ik heb contact gezocht met ProRail over de Middentunnel, die nu nog van busstation Oost met het treinstation verbindt. ProRail antwoordde snel (via CU2030 kwam ik er de afgelopen maanden met dezelfde vraag niet doorheen):

    “De Middentunnel wordt verlengd wordt verlengd tot het 8e perron (spoor 20/21). Het exacte moment waarop dit gaat plaatsvinden is nog niet bekend, maar het streven is om de tunnel gelijktijdig met het 8e perron te openen.
    De Middentunnel wordt niet doorgetrokken tot de westzijde van het busstation. In de eindsituatie, wanneer de nieuwe hal van de OV-terminal klaar is, zal de hal echt de plek zijn om over te stappen van en naar verschillende vervoersvormen. De Middentunnel zal dan met name gebruikt worden door treinreizigers, om over te stappen. Het deel van de Middentunnel dat nu nog uitkomt bij het busstation aan de stadskant, zal dan ook komen te vervallen. Er is dan geen busstation meer op die plek; daar komt het Stationsplein oost en de fietsenstalling.”

    1. Auteur
      HB

      @Martijn, ik promoveer jouw researchuitkomsten tot een item en zoek er recent beeld bij van de huidige tunnel. Dank.

      Er komen nog meer tunnels. Een expeditietunnel vanaf de Stationsstraat, onder de fietsenstalling door naar
      de OV-terminal.
      En in recente vergunningaanvragen kwamen we nog iets tegen van een tunnel onder de zuidelijke spoorbundel, voor eigen gebruik van de beheerder. Details niet bekend.

Laat een reactie achter op R Reactie annuleren