Terwijl we het ontwerp uitvoeringsprogramma schone lucht aan het lezen zijn, dringt zich opeens de vraag op: hoe zit het eigenlijk met de mogelijkheid om het stationsgebied via het water te beleveren? We krijgen weliswaar de singel terug, maar daarvan wordt alleen de culturele en recreatieve functie benadrukt. Zodra de Leidsche Rijn is hersteld zal er een open verbinding zijn met Merwedekanaal en Lage Weide. Onder Stationsplein Oost komt een nieuwe expeditiehof, gedeeltelijk ondergronds. Al het vrachtverkeer zal zich over de Catharijnesingel wurmen, langs Stationsstraat en Westerstraat, om daar te komen. Muziekpaleis noch Hoog Catharijne hebben voorzieningen gebouwd of ingepland om via het water beleverd te worden. Voor Hoog Catharijne is het nog niet te laat. Zorg voor een brede vlakke kade op werfniveau onder de stadskamer en bouw een goederenlift. Voor het entreegebouw is het een simpele oplossing, want de kelder van dat gebouw grenst al aan het water. Ook voor de bibliotheek is het een abc-tje. Benieuwd hoe vooruitziend men is. De singel herstellen en ook echt nuttig gebruiken: dat is pas betekenis geven.
Reacties
Er is een peilverschil met het Amsterdam-Rijnkanaal.
De Muntsluis is in een zeer slechte conditie, Rijkswaterstaat hoopt dat de sluizen zo min mogelijk open hoeven (anders storten ze in elkaar?)
Rondom de Muntbrug is het water nu ongeveer van zwemwaterkwaliteit. ’s Zomers wordt er daadwerkelijk enthousiast gezwommen. Er zijn niet zoveel boten voor nodig om het water daarvoor te smerig te maken.
Aanvoer via het water heeft ook nadelen.
Goed idee!
En aanvoer per trein voor HC en deel van de binnenstad ?
Lijkt me nog veel eenvoudiger te realiseren ( late avond of vroeg ochtend, voordat personenvervoer op gang komt )
Ik zou zelfs een stapje verder willen gaan. Waarom geen OV te water? De noordkant van het station is nog niet verbouwd, dus het is nog niet te laat om een aftakking te graven en die bijvoorbeeld onder spoor 8-9 (hangt wel even van het waterpeil af) of ergens anders maar makkelijk te bereiken vanaf de sporen te laten eindigen. Vervolgens kun je denken aan een rondvarende waterbus (Waterbus 1?) langs de singels, met haltes onder andere bij het spoorwegmuseum. Met alle stoplichten is dat voor het hele centrum volgens mij een snellere bereikbaarheid dan met een gewone bus. Ook zou je een tweede waterbus (Waterbus 2?) de andere kant op kunnen laten varen en die rechtsaf laten slaan bij het Merwede-linge kanaal en zo verder het A’dam-rijnkanaal op en zo Utrecht-Noord en Maarssen een hoogwaardige stoplichten vrije verbinding met Utrecht centraal kunnen bieden. Hetzelfde geld dan voor een derde waterbus (Waterbus 2?) die linksaf slaat bij het Merwede-linge kanaal en zo Utrecht zuid en houten met hoogwaardig openbaar vervoer bedient. In Rotterdam en de Drechtsteden zijn http://www.waterbus.nl zijn ze al zeer succesvol met zo’n concept, het probleem daar is enkel nog dat het slecht aansluit op ander openbaar vervoer. Maar in Utrecht zou dat dus opgelost kunnen worden door een geïntegreerde kade binnen Utrecht Centraal. Ik denk echt dat er kansen liggen voor snel hoogwaardig stoplichtenvrij openbaarvervoer te water in Utrecht. Kades kunnen net als in Rotterdam gewoon op het water drijven. Ik denk dat ik in de toekomst eens een Kaartje maak van een waterbuslijnnetwerk, met mogelijke locaties van kades.