Ensemble Van Sijpesteijnkade blijft niet behouden

In Nieuws door HB15 Reacties

In een ingelaste commissievergadering is vandaag vastgesteld dat geen van de partijen bereid is extra kosten te maken voor het openbreken van het contract met NS Stations over de herontwikkeling van Mineurslaan fase 2 en 3, die in de komende jaren zou moeten plaatsvinden.

Fase twee behelst de bouw van een kantoortoren met een onderliggende parkeergarage, die zal worden gedeeld met woningen die pas veel later gerealiseerd zullen gaan worden, op de plaats van de huizen van de Van Sijpesteijnkade. NS wordt toegestaan om te beginnen met slopen als de plannen voor fase 2 concreet zijn, en dat kan binnen nu en een jaar het geval zijn.


Hiermee komt een einde aan een slepende discussie die feitelijk alleen maar verliezers heeft opgeleverd. Want niet alleen tegenstanders van sloop staan met lege handen, ook gemeente geeft groen licht en carte blanche aan een grondontwikkelaar met plannen die vooralsnog slechts in de directiekamer bestaan. NS zegt graag verder te willen met de plannen, maar komt tot op heden niet met een concreet voorstel voor de ontwikkeling van de kantoren. Een oud plan met gebouw Aurora is, nog voor de crisis losbarstte, gesneuveld. Het bouwvolume is onbekend, ook de huurder of gebruiker kennen we niet. Bouwen mag pas als het overgrote deel van een gebouw is verhuurd.

Voor wat betreft de woningen in fase 3 is de situatie nog gekker. Daar heeft de gemeente, in het contract met NS, ingestemd met een maximering van het volume tot 30 duizend vierkante meter woningen, maar heeft verzuimd een ondergrens te stellen. Daarmee is het voor de gemeente niet goed mogelijk te sturen op het quotum woningbouw in dat deel van het stationsgebied, iets waarvan het succes van het masterplan voor een deel van afhangt. Ook maakt dit het voor de gemeente zeer lastig om te sturen op leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het gebied. Als door gewijzigde strategische inzichten bij NS men besluit fase 3 te temporiseren (lees in ijskast te zetten), kan het zijn dat de straat is gesloopt en op die plaats een afgehekte ruimte is verschenen met bouwmaterialen-opslag, een dichtgeplankt rijksmonument, keten en wat fietsenrekken. Niet bepaald verbinden, herstellen en betekenis geven.

Helemaal voor niets is de exercitie van het onderzoek van Posad gelukkig niet geweest. Tot in detail is nu de ruimtelijke problematiek onderzocht en alle alternatieven zijn gewogen. We willen de gemeenteraad vanaf deze plek aanmoedigen vaker zelf variantenstudies te laten uitvoeren en deze als basis voor discussies en besluitvorming te gebruiken. En dan niet als het te laat is, maar op het moment dat het college besluiten voorbereidt.

Als de bouwvergunning fase 2 is afgegeven zal de NS de sloopkogel ruimhartig doen laten rondvliegen over de kade, daarvan zijn we overtuigd. Als je sentimenteel bent werk je niet in de vastgoed. Het is dan ook nog maar de vraag in hoeverre het stedenbouwkundige voorstel waarin de historische bebouwing van de kade zal worden verbeeld, zal worden uitgevoerd. Dit is namelijk niet contractueel vastgelegd. Een cynische constatering, maar het is wel crisis, we zien dagelijks gekkere dingen gebeuren.

Van Schie van de VVD zei het treffend: “De kade blijft behouden! Maar de woningen worden wel gesloopt.” Als het niet door NS is, dan wel door de tand des tijds.

Het college zal op korte termijn het definitief stedenbouwkundig plan (DSP) Westflank Noord aan de gemeenteraad sturen om te bespreken.

Reacties

  1. Apostle

    En zo zegeviert het grootkapitaal wederom, na de vernietiging van de stationswijk gaat nu dus ook het laatste stukje oud stationsgebied er aan. Een bijzonder trieste dag, dit. Ik heb er nul komma nul vertrouwen in dat de vervangende bebouwing een verbetering gaat zijn voor deze belangrijke toegangsroute. Gelukkig is er na 2016 de Rabobrug en kan ik de pijn vermijden.

  2. Jan

    Hoera, we kunnen weer vooruit kijken! We zijn klaar met de negatieve energie van de tegenstanders die de ontwikkeling van dit gebied willen tegenhouden.

  3. Remco

    Jammer, maar wel goed dat er nu duidelijkheid is.
    Hopelijk wordt in het vervolg niet eerst koehandel gedreven met grote commerciële partijen zonder daar publiekrechtelijk een goede kwalitatieve discussie over te voeren met de inwoners van deze stad!
    Het stedenbouwkundig plan van NS is al heel ver, definitieve vaststelling kan ook snel. Ben wel benieuwd of er ooit een afnemer komt.

  4. Danny

    Pff Apostle wordt het voor jou niet eens tijd voor een anti depressiva? Gewoon slopen die rij. Sowieso zou het pand waar nu de pub in zit gesloopt worden voor de aanleg van de trambaan en zou het rijtje dus nog minder betekenen. Zo Ns en nu hard aan het werk om er iets moois terug te bouwen.

  5. Fred Dekkers

    Het ennsemble Van Sijpesteijnkade is nog niet weg.
    NS zal pas gaan slopen als ze met fase 2 (de parkeergarage tussen ‘Aurora’ en de panden langs de Sijp) begint. Een belangrijk deel van die parkeergarage is bestemd voor de woningen in fase 3.
    Als NS met de parkeergarage begint zal ze dus al een medeontwikkelaar voor fase 3 moeten hebben.
    Dat duurt nog wel even.

    Als NS slim is zal ze de komende jaren in de bestaande panden iets interessants ondernemen. Er zijn genoeg commerciële partijen die in die uniek gelegen panden iets willen ondernemen.

    Het zou me niets verbazen dat, als er een medeontwikkelaar is, dan alsnog de bestaande plannen aangepast worden.
    Bovendien krijgen we nog de discussies over het bestemmingsplan en het ontwerp voor de openbare ruimte.

    NS heeft zich van zijn slechtste kant laten zien. NS heeft consequent elke uitnodiging voor overleg over betere plannen genegeerd. NS heeft niet met zakelijke argumenten maar met chantage de discussie over het onderzoek van de gemeenteraad gefrustreerd. NS schermt met afspraken, maar krijgt wel de ruimte om van allerlei afspraken (hoogtes, aantallen woningen) af te wijken. Blijkbaar omdat er in het verleden slechte contracten zijn afgesloten.

    Het is te hopen dat de gemeente leert van de slechte contracten en de onhandige onderhandelingsstrategie waarin de gemeente zich voortdurend afhankelijk maakt van de ‘partners’.

    Het had stukken beter gekund.
    Ondanks de arrogante houding van de NS, hebben de acties al verschillende resultaten opgeleverd en er komen nog kansen.

    1. Auteur
      HB

      Fred Dekkers: Als NS met de parkeergarage begint zal ze dus al een medeontwikkelaar voor fase 3 moeten hebben

      Zoals ik het begreep uit de discussie kan die garage nu gewoon gebouwd worden voor fase 2. Verder is opnieuw door de wethouder aangegeven dat ook ruimte maken voor bouwplaats en -logistiek van fase 2, ja zelfs hergebruik voor tijdelijke fietsenstallingen, legitieme redenen voor sloop zijn. NS gaf echter in haar brief aan dat ze ook fase 2 willen bouwen in het geval de gemeente de huizen zou terugnemen. Dus hoe hard die ruimte-eis is valt nog te bezien.

      Fred Dekkers: Het zou me niets verbazen dat, als er een medeontwikkelaar is, dan alsnog de bestaande plannen aangepast worden

      Dat denk ik ook. Als je kijkt naar het ambitieniveau van investeerder Amrath voor hotel met woningen aan de Croeselaan, dan zie je dat woningenprogramma ook steeds bescheidener (goedkoper, minder) worden met het verstrijken van de jaren. Nu is het de vraag of het überhaupt nog komt.

      Wat in de discussies tot nu toe niet naar voren is gebracht, is dat NS en gemeente fors met elkaar in concurrentie zijn in het aan de man brengen van een groot kantorenprogramma. NS aan de Mineurslaan, de gemeente aan het Jaarbeursplein. In tijden van hoogconjunctuur niet zo gek, maar nu? Welke afspraken zouden ze hebben gemaakt?

      Vraag aan alle lezers: is er iemand met een digitale kopie van de BOO met NS voor Westflank Noord?
      Het BU-archief heeft alleen het BPO Stadskantoor.

  6. TP

    Het vervelende is dat het hoekpand, de guardian al snel zal moeten gaan wijken. Dit betekent dat een deel van de leefbaarheid verdwijnt. De vrijdagmiddagborrel, vorig jaar nog vastgelegd in het blad “De Intermediair” is er dan niet meer. Straks kijk je tegen een lelijke zijkant waardoor er steeds meer stemmen op zullen gaan om de rest ook maar te slopen. Jammer…
    P.S. Het gebouw Aurora is overigens een glazen gedrocht 1e klas…dan daar maar tegen verzetteb?

  7. Danny

    @TP de Aurora is volgens mij al jaren geleden afgeschoten. Naar mijn mening juist een geweldig gebouw. Maar de reactie dan daar maar tegen verzetten is een vrij kinderachtige…

  8. R

    De realiteit is heel erg hard. We moeten daarom koesteren wat we hebben, maar accepteren dat we niet altijd geluk hebben. Hotel De Draak in Bergen op Zoom heeft de brand gisteravond overleefd, zij het met flinke schade. Wel kan ze worden hersteld. Een 600 jaar oud hotel bij verassing kunnen behouden is voor mij een kleine goedmaker tov het verlies van de Sijp. ( http://www.omroepbrabant.nl/?news/189305862/Hotel+De+Draak+overleeft+brand+op+het+nippertje,+grote+ravage+in+het+pand.aspx )

    Overigens; bij station Amsterdam Amstel is ook veel gesloopt. Alleen een soort spoorwegloods liet men staan. Nadat deze 19e eeuwse loods was gerestaureerd, is het een schitterend grand cafe geworden op een mooi plein. De samenhang met de omgeving (hoge kantoorbouw) is een hele fijne. Het kan dus alsnog wel heel mooi worden met alleen Sijp nr 25, maar het zal geheel afhangen van de architect en de wil van de Gemeente en de vastgoedcriminelen om er wat moois van te maken. Een troost: het is in het belang van de vastgoedjongens om een omgeving te maken waarin hun panden het beste naar voren komen. Expres een bende maken is ook voor hun een slecht scenario. In dat laatste punt hebben we dus een gezamenlijk belang.

  9. ill-b

    Vastgoedjongens komen en gaan, en het interesseert ze geen reet wat er verder mee gebeurt, behalve m2.

    Vind het verschrikkelijk…! Echt jammer dat de gemeente hier toch redelijk makkelijk mee omgaat. Wat zijn wij in Utrecht toch gestraft met de dames en heren op het gemeentehuis. Jaar in jaar uit worden dit soort kapitale missers gemaakt door provinciale passanten, zonder enig historisch besef van/voor de stad. Op het schavot achter het stadhuis met die gasten…

  10. Leo Tebbens

    Jammer van de voorgenomen sloop van enkele karakteristieke panden. Zou er ook nog aandacht zijn voor de circa 90-jarige iep nabij Seijp 25? Of kan die nu ook zo maar gekapt gaan worden?

  11. Utrechtenaar

    Ach ja het is een illusie te denken dat Utrecht iets heeft geleerd van de sloop van de halve binnenstad voor hoog catharijne. Een nieuw centrum wordt nooit oud, over dertig jaar gaan we weer slopen en herbouwen, het stationsgebied is en blijft een tumor. Er moest een wet zijn die Utrecht verbiedt alles van voor 1970 te slopen.

  12. Jos

    Het allerlaatste stukje ‘stationswijk’. Weer een gemiste kans terwijl je oud en nieuw zo prachtig kunt combineren. De gemeente Utrecht zal het nooit, nooit, nooit leren. Alles wat ze in de jaren 60-70 zijn vergeten gaat nu tegen de vlakte. De stationskappen, het secretariaatsgebouw, van Sijpesteijnkade.
    Dan is echt alles weg!
    Utrecht was een van de weinige steden die praktisch ongeschonden uit de oorlog is gekomen.
    Wat zullen die ambtenaren na de oorlog de Luftwaffe hebben vervloekt! Dan doen we het maar zelf!

    P.s. er is nog een stukje ‘Heukelom’ een van de voetgangerstunnels, opdat jullie dit niet vergeten….
    Weg met die oude rommel……. toch?

Reageer