Corio en de gemeente hullen zich in stilzwijgen over de bouw van het nieuwe Hoog Catharijne. Dat valt op, omdat het nogal in contrast staat met ProRail, dat iedere verandering op het station, hoe klein ook, deelt met de buitenwereld. Ook de human interest wordt daarbij niet vergeten.
[update:] Later bleek dat BAM en Corio voor bewoners en winkeliers de week ervoor een informatieavond hadden georganiseerd. Jammer dat BU daarvoor niet was uitgenodigd.Aan de hand van wat we buiten zien en de faseringskaarten waar we de hand op hebben kunnen leggen, komen we tot de volgende samenvatting.
Op vele plaatsen zien we dat de sloop van P&C en het secretariaatsgebouw nu snel zal plaatsvinden: volgende maand. Er komt een bouwschutting op het plein. In juni verschuift deze schutting een stuk verder het plein op en komt te liggen in het verlengde van Achter Clarenburg en Vlaamse Toren.
De parkeergarage Vredenburg is inmiddels niet meer in gebruik, stelden we vanmiddag vast. Er staan hekken voor de in- en uitrit en er liggen overal bouwmaterialen. Ook is de oudbouw van het Muziekcentrum Vredenburg nu volledig los gemaakt van het oude P&C-deel. Het is het prille begin van de straat Hollandse Toren. Deze straat zal in januari 2014 in gebruik worden gesteld en loopt dan tussen het muziekpaleis (dat dan in bedrijf gaat) en de bouwschutting van BAM.
De bouwterreinen van de noord- en de zuidinrit van de nieuwe garage (een uitgebreide en diepere versie van de huidige Vredenburg-garage) zijn al zichtbaar. De noordelijke inrit komt in de enorme zandbak ter hoogte van fietsenstalling Smakkelaarsveld, de zuidelijke bij Westerstraat en Spoorstraat. Volgens het faseringsplan zal ook daar het werk volgende maand beginnen. Op dit moment is een aannemer er nog met het diepriool bezig.
De faseringskaarten geven aan dat in juni de bouw van de diepe parkeergarage van 1266 plekken begint. Dan wordt de autorijbaan weer verlegd, om ruimte te maken voor een enorme bouwplaats. De parkeergarage gaat vijf lagen diep worden, ligt straks deels onder de herstelde singel en wordt ontsloten op de derde laag, via twee inritten met eenrichtingsverkeer. De helft van de oude parkeergarage Vredenburg wordt gesloopt. De bouw vindt plaats met diepwandtechniek. Dit schreven we er eerder over. Of bekijk dit technische document van COB of uitleg op de site van Joost de Vree. Filmpjes van het graven en een animatie van de bouw van een maasvlakte-kademuur (tot 50 seconden).
Het wordt spannend. Misschien is dat de reden dat men zich zo in stilzwijgen hult. In de bestemmingsplannen-documenten is over deze garage niet erg veel terug te vinden. (Het is gemakkelijker wat over gierzwaluwen en vleermuizen te vinden.) De bouwaanvraag hebben we helaas niet. Wel kunnen we zien in verticale doorsneden dat hij niet ver uit de gevel bij Hoog Brabant begint. Hij loopt grotendeels onder het poortgebouw door.
Voor auto’s, fietsen en voetgangers wordt het tijdens de bouw dringen geblazen. De grond die zal worden afgevoerd is mogelijk ernstig verontreinigd, net zoals bij de sloop van de bak. En ze zullen forse resten van de zuidwestelijke toren van het kasteel gaan tegenkomen, waarvan de gemeente Utrecht na enig gesteggel heeft bepaald dat ze mogen worden verplaatst.
Of je tijdens de bouw in het gat kunt kijken, durven we niet te zeggen. Waarschijnlijk niet. Om efficiënt met de ruimte om te springen zal men wel de wanden-dakmethode toepassen: eerst een ‘dak’ ofwel vloer maken, daarna eronder weggraven. Dan is deze vloer weer als bouwplaats te gebruiken. Misschien dat Corio en/of BAM de komende tijd hierover wat zullen uitleggen.
In oktober wordt de kiosk op het plein Vredenburg (met de visboer) gesloopt en zien we langs de gevel van Mediamarkt de bouw beginnen van de diepgelegen noordelijke inrit van de garage.