Sijp: erop of eronder

In Nieuws door HB5 Reacties

Kazerne

Op naar de grand finale van de Sijpesteijn-veelakter. Gisteren produceerde het college weer een rijtje stukken die hun positie en die van NS moet versterken in aanloop naar een tweede, ingelaste vergadering van de raadscommissie Stad & Ruimte op 26 oktober.  Op 28 februari zal de raad tenslotte een besluit moeten nemen. (Althans, dat dachten we, dit punt staat echter niet op de agenda.)
De NS heeft laten weten, zo lezen we in een van de bijlagen, dat men eind van de maand een ondubbelzinnige go wil hebben. Indien niet, trekt men zich terug en zal de gemeente de grond van de huizen moeten terugkopen. Of een andere geïnteresseerde partij moet zich melden natuurlijk.

De stukken:
Aanvullende informatie over POSAD Sijpesteijnkade
Bijlage 1 drie modellen Van Sijpesteijnkade
Bijlage 2 Brief NS
Bijlage 3 Brief aan wijkraden west en binnenstad Van Sijpesteijnkade
Bijlage 4 juridische noties Van Sijpesteijnkade
Bijlage 5 Besluitenhistorie Van Sijpesteijnkade
bijlage 7 juridische verificatie
(bijlage 6 is geheim)

 

Reacties

  1. Niek

    Dat is een behoorlijk geïrriteerde brief van de NS, zoals Stephan zegt staat het bol van de arrogantie… Terugkopen die straat en een partner zoeken die WEL geeft om historische waarde van panden!

  2. Michiel

    Of je nou voor of tegen de sloop bent – laten we die discussie aub niet weer opstarten – kan ik mij wel enigzins voorstellen dat de NS geïrriteerd is. De tegenstanders van de ontwikkelplannen vinden dit natuurlijk een kinderachtige/arrogante houding, maar laten we niet vergeten dat de NS al een flinke tijd een sloopvergunning heeft. De gebouwen zijn hun eigendom. De gemeente ging helemaal akkoord, tot het protest van de burger ontstond. Maar ondertussen wil de NS gewoon aan de slag. Conform de afspraken staan zij volledig in hun recht om dit te eisen, het duurt al lang genoeg.

    Het lijkt me simpel. De gemeente moet het gewoon terug kopen en zelf gaan ontwikkelen i.s.m. een partij die aan de nieuwgevormde behoudingseisen wil voldoen.

  3. richard

    De gemeente komt nu als een zeer onbetrouwbare partner over. Er gebeurd al veel te lang te weinig,.zie Jaarbeursworsteling. De NS wil nu wel in crisistijd aan de slag. Er zal geen ontwikkelaar zijn die de Sijp zou willen ontwikkelen met behoud van deze toch wel zeer overschatte woningen. Hoe je het ook bekijkt, als de NS niet aan de slag gaat, zal het de burger een hoop centjes gaan kosten. Verder is het de vraag wat er nu eigenlijk nog van het masterplan overblijft. Alle projecten hebben een verband met elkaar en zal de hele boel weer met jaren naar de toekomst geschoven worden.

  4. TP

    Wanneer je het behoud van de Sijp in samenhang ziet met de afwikkeling van het verkeer dan is er wellicht een simpele oplossing. Indien het gebouw Sijpesteijn (Naast Cranenborch) ook wordt aangekocht en gesloopt dan ontstaan er de volgende voordelen:
    1. De Sijp kan blijven incl. the guardian
    2. OV en overig verkeer via een gecombineerd viaduct af te wikkelen. Besparing van een dure tunnel
    3. Een veel betere bouwplot voor de woningen (op een deel van de oude Sijpesteijnplot), aan het plein en niet direct aan het spoor. Kans op een goede ontwikkeling is veel groter.
    4. Betere toegankelijkheid en zichtbaarheid voor het NS kantoor (aurora)
    5. AOB kan in de ruimte die “over” is in het stadskantoor.
    6. Minder noodzaak tot het aanleggen van het verhoogde maaiveld.
    De besparingen en extra opbrengen wegen m.i. ruimschoots op tegen de kosten van aankoop van Sijpesteijn.

Laat een reactie achter op Niek Reactie annuleren