In de plannenmakerij van het stationsgebied is sociale veiligheid van de openbare ruimte een terugkomend thema. Het station en Hoog Catharijne zijn wat dat betreft al decennialang empirische locaties. In de discussie in de raadscommissie Stad & Ruimte, afgelopen dinsdag, dook het opnieuw op. De doorgaande fietsroute onder het Stationsplein Oost moet aantrekkelijk zijn en – uiteraard – sociaal veilig. De PvdA wil een toezegging, de wethouder doet die toezegging. Maar er is geen kwantificering of algemeen toetsbare onderbouwing. En plaatjes, tja, die laten altijd de ideale situatie zien van wat de architect aan zijn opdrachtgever wil verkopen. Sociale veiligheid is moeilijk hard te maken.
Misschien komt aan deze onzekerheid over een tijdje een einde, als een werkgroep van CROW, het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte, met resultaten komt. De werkgroep “specificeren van sociale veiligheid in de openbare ruimte” is eind 2012 van start gegaan. Met hun richtlijnen zal het mogelijk worden de eisen voor een minimumniveau van sociale veiligheid te specificeren. De werkgroep bestaat uit ervaringsdeskundigen op het terrein van sociale veiligheid in stedelijk omgevingen en specialisten op het vlak van systems engineering. Wanneer de groep met resultaten komt, is nog niet bekend.
Reacties
Al die nieuwe overbouwingen aan de westkant zijn vast ook heel sociaal veilig. Grote hekken ervoor, meer ruimte onttrekken aan het publiek en hoppa, we hebben weer een mooi labeltje ‘sociaal veilig’ gewonnen. Denk aan de Stationsdwarsstraat.
Die andere doorgaande fietsroute aan de oostkant, langs de singel (lees; onder die betonplaat) zal ook vast heel erg sociaal veilig worden.