Beelden die we vrijdag hebben geschoten aan de westzijde. De zon was net vertrokken, daardoor is alles een beetje grijs. Over precies een week gaat de nieuwe hal (fase 1) open. Je ziet: Van Sijpesteijnkade, Jaarbeursplein, Mineurslaan, tijdelijk busstation west in aanleg, Jaarbeurstraverse en Stationsplein West in aanbouw.
Loading Images











































































































































Reacties
Een beetje zijdelings idee: momemteel wordt er weer flink gesloopt en gegraven ter hoogte van de nieuw aan te leggen Vredenburgknoop. Ik heb al stukken metselwerk zien liggen, dus wellicht ligt inmiddels al het noordelijke landhoofd van de oude Catharijnebrug bloot? (1930). Met natuurstenen hoekstukken en haalkommen leek hij wat op de andere jaren 1930 bruggen in de stadsgracht. Ook worden de oude resten van de Catharijnepoort binnenkort weer opgegraven, om te zien hoe het ontbrekende deel van de toerit + kabels en leidingen hier netjes langs gelegd kan worden. Misschien kunnen we van beide onderwerpen nog plaatjes geschoten krijgen? 🙂
Goeie tip! Het zonnetje is doorgebroken en we gaan straks even met de camera op pad. Kijken wat er nu te zien is.
Steeds weer keek ik vanuit de bus of vanaf mijn fiets of dat landhoofd al zichtbaar was… Hoewel er al een rupskraan loopt te graven, is er van de oude Catharijnebrug nog niks te zien. Hij zit er echter wel degelijk, aangezien bij het slopen van de Catharijnebak al een hoekstuk van de brug met metselwerk en natuursteen hoekblokken tevoorschijn is gekomen. Dus maar even nagezocht: de brug is in de jaren 1970 tot circa NAP + 1.500 afgebroken, wat 2,5m onder het huidige maaield is. De resten van de Catharijnepoorten zitten, gezien de sloopwoede uit die tijd, vast ook niet hoger dan dit niveau. We zullen nog even moeten wachten dus – of – en hoeveel er straks aan oud metselwerk te spotten valt. Excuus voor het blij maken met een dode mus. 🙁
Afgelopen weekend was er een graver met pneumatische hamer aan het breken op wat verdacht veel leek op het oude landhoofd dan wel de gemetselde kade. Het puin zal al wel zijn afgevoerd. Ik denk dat binnen de contour van de damwanden (kelderinrit) geen resten van de oude poort meer liggen.
Net even nagezocht: de onderkant van het landhoofde van de oude Catharijnebrug ligt op NAP-0.900. De onderkant van de onderwaterbetonvloer van het tunneldeel van de inrit ligt op NAP-4.440. Kortom; ze zullen nog veel meer weg moeten halen van dat landhoofd. Hoewel ik denk dat je gelijk hebt dat ze al een deel gesloopt hebben, hoop ik stiekem dat er straks nog wat te zien zal zijn.
Ten tweede: de poortgebouwen zijn net voor de aanleg van de spuikoker helemaal ingemeten. Aan de zuidwestelijke kant is hierna een reep afgesloopt, tbv de aanleg van diezelfde spuikoker. Ik zag hier laatst een inmeettekening van voor de sloop van een deel van de funderingsresten; veel is er gelukkig niet weg. Circa 90% ligt er nog en veilig en wel ten noorden van de inrit. Het was juist de opdracht om die resten te sparen, wat de reden is dat de inrit zo`n vreemde slinger maakt voordat de vrachtwagens de expeditiehof binnenrijden. In het originele ontwerp was het tunneldeel namelijk nog een rechte lijn tussen het open deel van de inrit en het expeditiehof. Toen bleek dat de funderingsresten er nog lagen, moest men er omheen ontwerpen. Soms doet Utrecht dus nog wel degelijk veel moeite om iets bijzonders te bewaren. 🙂