Een brief van het college, opgesteld door hoofd projectorganisatie Albert Hutschemaekers, pleit voor vasthouden aan het stedenbouwkundig plan voor Mineurslaan-noord, dat inhoudt dat alles plat gaat. Ofwel, mooie studie Posad, maar met de alternatieven kunnen we verder niet veel, want bij ons bekend en allang verworpen. Het slot van de brief biedt echter een opening:
Mocht uw raad terug willen komen op haar standpunt om hier grootschalige nieuwbouw te willen realiseren maar het ensemble centraal te willen stellen, kan het niet anders dan dat wij in onderhandeling moeten treden met NS Stations over de terugkoop van de panden tegen (in ieder geval) gemaakte kosten. Dit geeft u als raad dan maximale vrijheid om met nieuwe / eigen plannen te komen.
Ofwel, we kappen volledig met de ontwikkeling, u zegt het maar. Een volledige reset. Zou NS Stations er inmiddels ook een beetje de buik vol van hebben? Tijd voor een nieuwe ontwikkelaar? Misschien niet eens zo gek. BU is heel benieuwd welk standpunt de politiek dinsdag gaat innemen.
Hier de brief, hier de beoordeling van de aangedragen alternatieven.
Reacties
Van Project Onmogelijkheden van Sijpesteijnkade
Naar Positieve Ontwikkeling Stationsgebied west
Het onderzoek van POSAD laat zien dat in welke richting de plannen voor de Van Sijpesteijnkade/Westflank Noord verbeterd kunnen worden.
• Maak de Van Sijpesteijnkade autovrij en beter door een andere plek voor het materieel van de nooddiensten, voor de toegang tot de VL post en de fietsenstalling van het stadskantoor, en een meer zuidelijke toegang tot de parkeergarage. Bespaar geld door een lager HOV viaduct.
• Herbezinning functie en uitvoering Forum: een toegang tot het forum midden op de Van Sijpesteijnkade heeft geen toegevoegde waarde, aansluiting op de Noordertunnel wel; maak het forum alleen semiopenbaar als het goede kwaliteit heeft; verklein het oppervlak van het forum in de openlucht of maak een overdekt forum geïntegreerd in de bebouwing.
• Verplaats de hoge bebouwing meer naar het zuiden, opbouw van laag naar hoog in noord-zuid i.p.v. in west-oost richting, minder hoog maar een bredere basis, eventueel compensatie van volume in nieuwe bebouwing direct langs Jaarbeursplein.
• Stel het programma voor parkeren bij. Minder ruimte voor auto-parkeren en meer ruimte voor fiets-parkeren in de buurt van de Noordertunnel past in het actuele beleid voor een aantrekkelijke en bereikbare stad.
Door een slimme combinatie van deze alternatieven kan de bestaande historische bebouwing grotendeels behouden blijven.
In plaats dat POS zoekt naar realistische kansen om de wens van de gemeenteraad en veel inwoners van Utrecht te realiseren komt POS alleen maar met. soms gezochte en overdreven, onmogelijkheden:
Waarom zouden slachtoffers niet afgevoerd kunnen worden bij vaste plaatsing noodmaterieel? Geen deugdelijke argumenten om vast te houden aan toegang tot het forum midden op de Van Sijpesteijnkade. Waarom zou woonprogamma niet mogelijk zijn andere toegang en functie forum? Zijn de risico’s van kruisen verkeer echt zo groot? Andere positionering volumes zonder volume die te verminderen is geen contractbreuk. NS wil zelf kleiner woonvolume dan afgesproken is.
De tijdsdruk is niet veroorzaakt door gemeenteraad en bewonersgroepen.
POS en NS hebben de tijd die er was voor creatief overleg niet benut.
Is de geschetste tijdsdruk naar de toekomst wel reëel. NS wil voorlopig het woonprogramma nog niet realiseren. Ook bij een lager HOV viaduct kan het kritisch pad voor de aansluiting op de Uithoflijn gerealiseerd worden als de minister dat niet frustreert.
Sommige alternatieven kosten geld, maar leveren ook geld op. Een Lager HOV en een kwalitatief beter programma, maar vooral ook een betere stadscorridor en een betere kwaliteit van de westelijke poort naar de stad.
Als Gemeente en NS het willen dan kan het anders.
Het is moeilijk voor te stellen dat alle verkeersafhandeling niet onder het forum kan plaatsvinden. Waarom zou je anders überhaupt die functiescheiding maken en voor 33 miljoen (!) een kantoorgebouw afbreken? Er is daar veel ruimte en nu nog alle vrijheid om een efficiënte indeling te maken die recht doet aan de bestaande stedelijke structuren. Een vier meter hoog HOV-viaduct in combinatie met veel banen voor gemotoriseerd verkeer heeft als resultaat dat het straatje zo dood als de plint van Hoog Catharijne wordt. Voor de verkoopbaarheid van de woningen, bereikbaar via de forumtrappen in die dode plint, zal dit slecht uitpakken.
Ook is het moeilijk voor te stellen dat die locatie zo aantrekkelijk is om te wonen, als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Kop van Lombok, Croeselaan, Parkhaven of zelfs Smakkelaarsveld. Het zal zijn charmes hebben als je van treinen en uitzicht houdt en een beetje schaduw van andere hoogbouw wel kan waarderen. Mensen zijn niet gek. Als je grootstedelijk wilt wonen moet je plek ook echt grootstedelijke charme hebben. Daar is meer voor nodig dan 90 meter hoog bouwen.
HB, helemaal eens. Dit is gewoon geen plek om een woontoren neer te zetten. Ik voorspel dat we lang een lege plek zullen hebben in de stad als er eenmaal gesloopt is. Dit omdat de kosten om de woningen te bouwen (kleine bouwplaats, gebouwd parkeren, sloop van de Seijpesteijn panden) te hoog zullen zijn om terug te verdienen uit de verkoop van woningen. Voor kopers zijn er veel betere alternatieven in het gebied. De echte reden dat NS wil slopen is naar mijn idee om de geplande kantoortoren bereikbaar en “ontwikkelbaar” te maken. Deze ligt nu in de 2e linie achter Sijpesteijn en de Sijpesteijnkade. Op de kantoortoren kan NS een mooie winst pakken.