Verslag schouw

In Nieuws, Reportage door HB6 Reacties

Lees verder voor een verslag van de schouw van gisteravond. Met donkere wolken die samenpakken valt het – in overdrachtelijke zin – reuze mee. [edit:] Hier de link naar de powerpoint van de presentatie. Warm aanbevolen in verband met de vele bird’s eye foto’s van alle projecten van afgelopen maanden en de tekeningen van het busstation in aanbouw. In de doorleestekst ook de door Movares gemaakte simulatie van het busstation, waarbij de tijd vijf keer is versneld. Aan de hand daarvan zijn aanpassingen gemaakt. Zoals je ziet rijden er geen dubbelgelede bussen, daarvoor is het bochtjeswerk te krap.

Veel OV-veranderingen in de komende maanden. Uitgebreide uitleg over het nieuwe tijdelijke busstation west, waarvan nu de aanleg begint, tussen Knoopkazerne en het spoor. De buslijnen van het Jaarbeursplein plus enkele van de stadskant zullen daar naar toe verhuizen, rond juni 2013. De dubbelgelede bussen, zoals 11 en 12, blijven aan de stadskant. BRU komt met een nieuwe dienstregeling, daarover is nu nog onduidelijkheid.

De tramlijn wordt afgekoppeld zodra de nieuwe eindhalte bij NH Hotel klaar is, vermoedelijk april 2013. Daarvan begint de aanleg in november. Momenteel wordt aldaar nog aan de warmteleiding gewerkt.

Als de tram niet langer door de Leidseveertunnel naar de stadskant rijdt, kan dat stuk spoor worden opgebroken. Het keerspoor bij NS-kantoor HGB 1 wordt dan toegevoegd aan het tijdelijk busstation oost, waar nog een klein deel van de bussen zal halteren. In de toekomstige situatie zal de tram nog steeds aan de stadskant liggen, maar met een tracé dat veel dichter tegen de treinsporen aan ligt. Dan zal hij ook worden doorgekoppeld met de Uithof-lijn, over de Adema van Scheltemabaan. Dat is pas in 2018. Zoals je ziet zal de bouwput van station Utrecht zich het komende half jaar weer verder uitstrekken.

Ook graafwerk op het Vredenburgplein om leidingen voor elektra, data en warmte te verleggen zodat Corio er de diepe parkeergarage kan gaan bouwen op de plaats waar nu P&C zit. Dit werk is zojuist begonnen en zal 8 weken omvatten. Men verwacht echter onbekende leidingen en mogelijk ook archeologische resten aan te treffen, die het werk flink kunnen vertragen. Dat het werk zo laat begint ligt aan lange overlegrondes met Corio over waar de nieuwe tracés moeten lopen. Blijkbaar is dat nog een hele puzzel. Verwacht overlast, ook in het straatje Achter Clarenburg.

Begin 2013 zal de vleugel met P&C worden gesloopt. Ook het secretariaatsgebouw zal daarbij voor de helft tegen de vlakte gaan. In de helft die blijft zijn tijdelijke winkels voor Pearl en Bart Smit gemaakt die na de herfstvakantie open zullen gaan.

In de overkapte Stationsstraat vordert het werk gestaag. Gisteren kon men er met een rondleiding in. Er ontstaan hier en daar al winkelpuien en de natuurstenen vloer van Hoog Catharijne nieuwe stijl ligt er ook al. Het is donker grijs, naar zwart neigend aan de randen, met fossiele tekening van vroeg zeeleven, zoals we het kennen van de bestaande vloeren. Duidelijk is dat nieuw Hoog Catharijne op sjiek gaat. Weinig franje, strakke en rechte lijnen, grote elementen, veel glas. De winkels zorgen wel voor de reuring.


De nieuwe passage valt op door de hoogte. Net alsof hij smal aanvoelt, terwijl hij toch breder is dan de bestaande routes. Als deze route over enkele jaren zal zijn doorgetrokken naar station en binnenstad ontstaat een flinke winkelstraat. De drukte zal worden verdeeld over twee van zulke passages. De andere kan pas worden gebouwd zodra deze in bedrijf is. Dan praten we over vele jaren verder.

Iets dat u niet van ons heeft maar over twee weken te horen zult krijgen: C&A is er bezig met de inrichting van een winkel. Terwijl P&C op het punt staat te verdwijnen breidt het andere familiebedrijf met hetzelfde aanbod juist uit. Wonderlijke business, die retail.

Verwacht verder opnieuw veel veranderingen op het Vredenburgkruispunt in de komende maanden. Men is druk met voorbereiden van de bouw van het stelsel van vijf bruggen, een tunnel voor de parkeergarage en een toerit voor de kelder van het muziekpaleis. Eind van het jaar gaat daar de boel weer om, met name voor fietsers en de bussen.

Verder was het opvallend dat op de schouw het gemopper over fietsroutes tot een minimum beperkt bleef en dat het gemiep over Corio & mooi & lelijk slechts twee tenenkrommende minuten omvatte. Dat was in de begintijd wel eens heel anders. De schouwen trekken tegenwoordig overwegend supporters en nieuwsgierigen.

De nieuwe gevel van het Muziekpaleis kan op veel bijval rekenen. Ook de mensen die het niet echt mooi vinden, waarderen het trotse statement dat de architecten hiermee maken. Of iedereen content is met de omvang van het gebouw als geheel is echter weer een ander verhaal.

En, lieve kinderen, wie weet hoeveel rondjes er in die grote muur zitten?

 

Loading Images
wpif2_loading
SchouwSept12 13
SchouwSept12 15
SchouwSept12 14
SchouwSept12 1
SchouwSept12 16
SchouwSept12 12
SchouwSept12 11
SchouwSept12 10
SchouwSept12 9
SchouwSept12 8
SchouwSept12 7
SchouwSept12 6
SchouwSept12 5
SchouwSept12 4
SchouwSept12 3
SchouwSept12 2
532
Kaart met contouren bestaande resten kasteel
SimulatieStation

Reacties

  1. Raymond

    In de animatie gebeurt om 04.14 een ongeluk. Beetje slordig…
    Als ik het goed begrijp moeten de reizigers die op perron 5 en hoger (gerekend vanaf links) moeten zijn, dus over de voetbrug. Dat mag dan wel goed aangegeven worden. Het busstation “lijkt” dynamisch, dat wil zeggen, dat elke bus pas kort van te voren een halte krijgt aangewezen (zie ook de wachtende reizigers op de perrons. Pas als er een bus bij de halte staat, steken ze over. Zie busstation Amersfoort). Hoe weet de reiziger nu of hij wel of niet over die voetbrug moet gaan lopen?
    (Lijkt me trouwens een mooie locatie voor de busfotograaf, die voetbrug)

    Bedankt voor al het werk wat er voor deze site wordt uitgevoerd, by the way!!

    1. Auteur
      HB

      De hoogfrequente en drukke lijnen staan helemaal links (kortste loopafstanden), minder drukke en streekbussen rechts, kijkend naar de simulatie. Uitstappen altijd thv de Knoopkazerne. Dit is een simulatie op basis waarvan ze optimalisaties in het ontwerp hebben uitgevoerd. Dit is dus niet 100% wat het straks zal worden.

  2. eva

    Zo te zien worden alle reizigers richting Rabobank rechtdoor over de loopbrug gestuurd, waardoor ze de bussen moeten kruisen.
    Waarom niet gekozen voor de rechteruitgang, dan hoeven ze niet meer over te steken?

    1. Auteur
      HB

      Goede vraag. In de praktijk zal de reiziger zelf zijn ideale route wel gaan kiezen… Je kunt je ook nog afvragen in hoeverre het beeld verandert als de Rabobrug in gebruik is. Ooit.

Laat een reactie achter op eva Reactie annuleren