Jaarbeurs fase 1

In Nieuws door HB8 Reacties

“Het is lang geleden, in 1995 toen de Prins van Oranjehal werd gebouwd, dat de Jaarbeurs grote nieuwbouwplannen realiseerde”, aldus adjunct-directeur Rob van der Heijden. Hij was dinsdag een van de gastheren bij de inloopavond over het nieuwe entreegebouw oost met de bovenliggende Galaxy room. “Het is inderdaad de afgelopen jaren traag gegaan met de plannen, maar nu zijn we eindelijk zover dat we met het eerste project beginnen. We zijn momenteel druk met Wolff in gesprek over de bioscoop en ik verwacht dat deze ongeveer een half jaar na het entreegebouw in procedure komt. De plannen, bestaande uit 16 zalen en een food court, zijn onveranderd.”

Nieuwe oostelijke entree.

De Jaarbeurs heeft enkele weken geleden de omgevingsvergunning aangevraagd voor entreegebouw en galaxy room. In september wordt het bestemmingsplan ter visie gelegd. Dat zal, bestuurlijk gezien, het kritische pad gaan vormen. Op 11 september is het bij de Welstandscommissie geagendeerd. De bouw zal op zijn vroegst medio volgend jaar beginnen en zal de normale bedrijvigheid van de Jaarbeurs niet hinderen.

De vraag dringt zich op of de nieuwe bioscoop klaar zal zijn voor de editie 2014 van het Nederlands Filmfestival. Rob van der Heijden: “Qua planning kan het nog steeds. Maar mocht het onverhoopt niet zo zijn zullen we sowieso gastheer zijn. We hebben namelijk voldoende andere ruimten die we kunnen inzetten.”

Over de plannen voor het casino en het hotel is nog steeds niets bekend, zo viel ons dinsdag opnieuw op. Holland Casino moet verkassen omdat ze op de huidige locatie feitelijk illegaal zit. Maar men lijkt geen haast te maken. De hotelontwikkeling door Amrath aan de Croeselaan lijkt helemaal vrijblijvend te zijn geworden. Misschien kijkt deze prive-investeerder eerst de kat uit de boom of de rest van de ontwikkelingen tot stand komt vooraleerst men deze grote stap zet.

Van der Heijden merkte voorts op dat de Jaarbeurs, met het gereed komen van het fly-over op het 24 Oktoberplein, de afslag Utrecht West als aanbevolen route voor Jaarbeurs-bezoekers zal gaan aanhouden. De Overste Den Oudenlaan krijgt een verdubbeling van het aantal rijstroken, waarmee de parkeerterreinen aan het Merwedekanaal zeer goed te bereiken zullen zijn vanaf de A2. Tegen die tijd zal afslag Jaarbeurs aan de A12 wel van de borden verdwijnen.

Op cu2030.nl staat al wel een nieuwsbericht over het entreegebouw maar geen nieuwe afbeeldingen. Hier een link naar een eerder artikel waarin de visie op het Jaarbeursgebied wordt uitgelegd. Nieuwssite DUIC plaatste er zojuist een algemeen artikel over.

Inrichting van de openbare ruimte – de centrumboulevard – is in handen van BGSV. Hieronder een (verouderd) filmpje van het architectenbureau Liong Lie Architects, dat al langer voor Jaarbeurs werkt en onder andere Media Plaza heeft ontworpen. Een nieuwe film is in de maak en zullen we te zijner tijd op BU plaatsen of linken.

Vimeo.

[beelden: Jaarbeurs, Liong Lie, Arcadis]

Reacties

  1. Auteur
    HB

    Goede vraag. Misschien weet een BU-lezer het antwoord. Dat gebouw komt er sowieso. In hoeverre dat een verbinding in de weg staat is de vraag. Op dit moment is de Jaarbeurs-route tot 23.00 uur open. Misschien komt er een regime vergelijkbaar met de 24 uurs route door Hoog Catharijne. Tussen nieuwe entree oost en bestaande entree west komt een grote open vergroende ruimte, omschreven als atrium. De verbinding tussen Croeselaan en Merwedekanaal zal, ook in de toekomstige situatie na 2022, op (erfpacht)grond van de Jaarbeurs liggen.

  2. Marco Knol

    Juist, dus straks komen ze de fly-over af en duiken ze als een dolle naar rechts om maar op tijd de afslag naar de Jaarbeurs te nemen.
    En voor alle duidelijkheid, daar ligt ook nog een doorgaande fietsroute die voorrang heeft. Al zal dat dan wel weer verdwijnen, de gemeente Utrecht kennende.

    1. Apostle

      Dat wordt inderdaad een kruising met verkeerslichten. De fietser kan van de auto-knuffelende gemeente (met dank aan de Jaarbeurs die nooit op die plek had mogen blijven) natuurlijk weer de tering krijgen, de binnenstad wordt voor inwoners van Zuid-West nog onbereikbaarder dan deze al was. En dat is een hele prestatie! En dat nomineert zichzelf dan voor fietsstad van het land. Schandalig!

      1. onkl

        Het lijkt mij een prima idee eigenlijk, om beursgebouwen strak naast het grootste station in Nederland te hebben staan. Als de Jaarbeurs naar willekeurige andere plek zou gaan, is de overlast per bezoekende auto misschien kleiner, maar het aantal bezoekende auto’s is veel groter.
        Waarom wordt er niet een ontsluiting van en naar de Kanaalweg gemaakt? Alle noord-zuid fietsers direct langs het kanaal en op de weg verenigde naties van/naar het westen een voorsorteerbaan die naar niveau -0,5 zakt. (Die kruist het west-oost fietspad dus niet)
        Dan heb je een redelijk dedicated route naar de Jaarbeurs (En dus niet al teveel sluipverkeer), zonder kruising met grote fietsroutes.

        Alleen de aansluiting Kanaalweg – Adm. Helfrich – Ov. den Oudsten weg is lastig, maar ik meen dat dat geen hoofdfietsroute is. (Of zou de Jaarbeurs zo onzelfzuchtig kunnen zijn dat ze het prima vinden dat de Kanaalweg over hun grond naar het zuiden wordt doorgetrokken.. Nee. Eigen grond opofferen om een makkelijke toegang tot je terreinen te vormen gaat waarschijnlijk echt te ver voor een commerciële partij.)

  3. Auteur
    HB

    Dat is relatief. Als dat nieuwe kruispunt meer oponthoud oplevert, dan zal het kruispunt Croeselaan/Graadt van Roggenweg in de toekomst minder tot geen oponthoud opleveren als gevolg van de knip, omdat het dan niet meer bestaat.

Reageer