Sloop viaduct meteen begonnen

In Nieuws door HB3 Reacties


Woordvoerder Erik Suik hield bij de aankondiging in februari nog een paar slagen om de arm: “De omleiding zal in april of mei ingaan, maar je weet maar nooit”. Het is toch gelukt. Op het randje van mei gaan de fietsen niet meer over het viaduct en maken de bussen een slinger. Planningen afgeven en nakomen gaat POS steeds beter af.

Over de fietsomleiding was de afgelopen maanden veel te doen, maar zoals we de afgelopen jaren steeds hebben gemerkt: er is nietsch zoo phlexibel als eene sich aanpasschende Utrechtsche Fietser.  Kortom, bij iedere grote verandering wordt de rituele rondedans gedaan rondom veiligheid en bereikbaarheid, en daarna gaat alles gewoon weer zijn gangetje: kind naar de opvang, pa en ma naar de parttimebaan. We zijn hier heel wat gewend en Willemstraat en Lange Koestraat kunnen er ook nog wel bij.

Al die ruis leidde af van het echt grote nieuws, namelijk dat het laatste uur van het Vredenburgviaduct geslagen heeft. Deze wordt in twee fasen gesloopt, eerst het noorden, dan een omleiding van de bussen en vervolgens het zuiden. In het verlengde van de expeditietunnel liggen archeologische resten van de Catharijnepoort. Die zullen binnenkort wel zichtbaar gaan worden. Als ze in de weg liggen hebben ze pech.

POS verspreide vandaag deze prachtige foto op Twitter. Hij verdient wel wat meer dan de kortademigheid van dat medium, daarom zetten we hem hier pontificaal neer. Andere online media hebben dat inmiddels ook gedaan, zagen we.

Achter deze link een document (pdf) die de fasering van de sloop en de omleidingen weergeeft. Nu eerst verplaatsing bustracé en sloop noordelijke deel, na de zomer sloop van het andere deel en dan worden ook de banen van Daalsesingel verlegd, want er is heel veel bouwruimte nodig om al die bruggen te maken, inclusief een expeditietunnel en een inrit voor de ondergrondse parkeergarage.

[foto: POS]

Reacties

  1. R

    Een kleine plus: volgens de tekeningen die bij mij bekend zijn, gaat de expeditietunnel rakelings langs de resten van de Catherijnepoort. Wellicht moet een randje van de resten worden afgesnoept, maar 80% ligt in principe ruim (1-2m) buiten het werk. Op diverse bouwtekeningen is dit heel netjes te zien (bovenaanzichten inrit, tunnel en expeditiehof). Natuurlijk zal men proberen te behouden wat kan, maar soms kun je inderdaad niet alles laten zitten.

    Ook zit er tussen de frontwand van de Catherijnebak en de spuikoker nog een restant van het oude bruggehoofd. Dit zal met de sloop van het geheel ook zichtbaar worden. Een van de hoekpunten hiervan is maanden geleden al gevonden. Al met al is het zeker de moeite waard om hier regelmatig langs te fietsen. 🙂

Laat een reactie achter op R Reactie annuleren