Op de laatste schouw liet Erik Suik, woordvoerder van POS, een aantal foto’s zien van een recente ‘ontdekking’ in het stationsgebied: de oude Van Sijpesteijntunnel. Deze is bereikbaar via een deur, die zich momenteel op de bouwplaats van de Buurtsporen bevindt.
Via Het Utrechts Archief hebben we meer foto’s opgeduikeld. Deze tunnel loopt min of meer in het verlengde van de stoep van de Van Sijpesteijnkade.
Het Utrechtse railcomplex is eigenlijk een groot stelsel van ondergrondse gangen en ruimtes, deels openbaar maar veel ook niet, zo blijkt maar weer.
Loading Images
Reacties
Mooie ontdekking! Wellicht biedt dit voor de plannenmakers mogelijkheden om de Leidsche Rijn “ruimer” door te trekken onder het spoor door. Mogelijk zou de tunnel daar namelijk te smal voor zijn.
Verder zou de tram van zo’n gang gebruik kunnen maken om van west naar oost te gaan. Dit scheelt een viaduct over de Leidsche Rijn en heel wat meters spoor.
Dat zal geen optie zijn, kijkend naar het ruimtebeslag van moderne infrastructuur. Infra kunstwerken zijn tegenwoordig betonnig, lomp en fors. Het stationsgebied krijgt daarvan ook zijn fair share. Ik denk nu even aan de twee geplande HOV fly-overs over de Leidsche Rijn. Die elegantie van de vormgeving die de oude Leidseveertunnel kenmerkt zie je tegenwoordig zelden terug. Die vergroving is goed te zien door de blauwe relingen van de oude Leidseveertunnel te vergelijken met de relingen van de voetgangerspassage erboven. Dat is uitgevoerd in het soort gegalvaniseerd staal waar je het interieur van neushoorn-nachtverblijven bouwt. Op maquette zal het er vast leuk uitgezien hebben.
Ja, ik had die dia vorige week ook al ontdekt in de presentatie van de schouw en was meteen gefascineerd en ben ook meteen de site van Het Utrechts Archief in gaan duiken. š
Ik vroeg me al af wat er achter die deur zou zitten. Zeker omdat ik wist dat hier achter het rioolgemaal de oude verbinding was vanaf de Vleutensevaart naar de binnenstad. Ik zou zeggen verbinden, herstellen en betekenisgeven! Check ook het boekje wat we over de halgebuurt hebben gemaakt: http://www.lombokcentraal.nl/?page_id=169
en http://www.lombokcentraal.nl/wp-content/uploads/2010/09/Boekje-Hagelbuurt-OLC-2010.pdf
Ah, het is bij de van Sijp. Volgens mij zitten er dus op wel meer plekken nog oude tunnels. Ik zou dus wel graag willen weten wat er achter het riool gemaal zit in de hagelbuurt.
Maar deze ‘ ontdekking’ is ook een mooie oplossing voor de te smalle vernieuwde tunnel na verbreding van het water…
Dan moet bij het verleggen van perron 1 en 2 de tunnel wel worden verlengd en niet worden afgestopt, wil deze ooit nog weer in gebruik genomen kunnen worden.
Hoe zit het eigenlijk aan de westkant? Zit de fietsenstalling er daar tegenaan?
Het lijkt me dat de fietsenstalling west een deel van de oude tunnel hergebruikt. Er zitten (afgeplakte) ramen tussen die stalling en de huidige tunnel, dus daar kan geen loze ruimte tussen zitten.
Als er toch zoveel tunnels liggen in die regio, kunnen die dan niet gebruikt worden om de fietsenstalling west uit te bouwen over de volle breedte van het station? Prima bereikbaar, zowel vanaf het station (noordertunnel) als vanaf de fietspaden (huidige Sijpesteijntunnel) en geen extra brok beton op het stationsplein (of tenminste: Wat minder groot).
Het valt me hoe dan ook op hoeveel loze ruimte rond de noordkant van het station zit, terwijl bij de corridor station-HC om iedere vierkante millimeter moet worden gevochten.
Wow, geweldig; ik wist niet dat die tunnelbuis nog bestond!