Planningen OV-t

In Nieuws door HBReageer op dit artikel


ProRail heeft eind december weer een Bouwkrant doen verschijnen. Na de klik de pdf en een fotoreeksje van eigen hand, waarbij goed te zien hoe het werk aan de Buurtsporen vordert. We hebben alle teksten over planningen even uit de krant gevist, van human interest ontdaan (no hard feelings, ProRail-copywriter) en compact voor je bij elkaar gezet.

De bladerbare bouwkrant:

En onze foto’s:

Loading Images
wpif2_loading
Fietsenrekken en bomen foetsie, Heijmans is hier nu aan het werk
De oude oversteek, nu bouwplaats
Op de afgesloten voetgangersoversteek op de Leidseveertunnel
Verbreding perrons Buurtsporen is begonnen
Verbreding perrons Buurtsporen is begonnen
Planningen/werkzaamheden in vogelvlucht, quotes uit de Bouwkrant:

De bouw gebeurt in stappen, gelijktijdig aan zowel centrum- als Jaarbeurskant.
Het werk vindt steeds plaats in een afgebakend gedeelte, terwijl de rest van de hal in gebruik blijft.

Station oostelijke zijde

We werken nu in de hoek van de voormalige bloemenzaak, restauratie De Tijd en de Katreinetoren. In dit deel starten we begin 2012 met het slopen van het dak en de laatste delen van restauratie De Tijd. Het bouwterrein blijft op dezelfde plek, maar krijgt wel iets andere contouren.

Het KLPD-kantoor verhuist eind januari naar het voormalige taxiplatform. En de AH to go ernaast gaat dan ook dicht. Die hoek van de stationshal is dan helemaal afgesloten. Het perron van spoor 5/7 en de toegang tot de Katreinetoren blijven altijd bereikbaar. In drie tijdelijke units komen filialen van Smullers, Shakie’s en Kiosk.

Station westelijke zijde
Buiten de stationshal, op het terrein tussen het station en het Beatrix Theater, is een heel woud aan betonnen kolommen en balken te zien. Daarop komt de uitbreiding van de hal, in 2013 moet dat klaar zijn.

Er moet nog wel het een en ander gebeuren voordat het zover is. Eerst bouwen we een tijdelijke reizigerstunnel bij spoor 18 en 19. Daarna wordt de bestaande gevel van de stationshal verwijderd. Aansluitend leggen we dan in het nieuwe deel van de hal een tegelvloer, bouwen we de gevels en het dak en richten we de hal helemaal in.

Nieuwe trappen
In hetzelfde deel van de hal wordt inmiddels gewerkt aan de nieuwe perrontoegangen. Als de OV-terminal straks klaar is, heeft elk perron aan beide kanten van de terminal een trap en een roltrap. En midden in de nieuwe hal komen liften naar de perrons.

Het eerste perron waar we werken is bij spoor 18/19. Aan de zijde van spoor 18b en 19b is in november een extra trap open gegaan. De bestaande trap blijft nog even in gebruik, maar die vervangen we in de zomer van 2012 door een roltrap. In het tweede kwartaal van 2012 vervangen we de middentrap door een lift.

Daarna komen opeenvolgend ook de andere perrons aan bod. Zo gaan we begin 2012 aan de slag met een nieuwe trap naar spoor 14/15.

Plein West
Blikvanger van Stationsplein West wordt een grote trappenpartij, met eronder ruimte voor 4.200 fietsen. De bouwers zijn de komende tijd allereerst aan het werk onder het gesloopte deel van Sporthal Catharijne, tussen de huidige in- en uitgang van het station en het Beatrix Theater. Hier maken ze het eerste deel van de trappen, een roltrap en een lift.

Vanaf het tweede kwartaal van 2012 vindt de sloop plaats van de bestaande stationsentree en het laatste restant van de sporthal. Vervolgens begint de bouw van het tweede deel van de trappenpartij, een tweede lift en een tweede roltrap. En ook de bouw en inrichting van de fietsenstalling staan nu op de planning.

De stalling zal in het najaar van 2013 klaar zijn voor gebruik, tegelijk met de hele trappenpartij, beide roltrappen en beide liften. Sluitstuk van de klus vormt hierna nog het afbouwen van de delen van het plein die aansluiten op het toekomstige Stadskantoor en op de nieuwe OV-terminal. Begin 2015 is Stationsplein West helemaal klaar.

Wel zullen de looproutes regelmatig wijzigen. Tot in het tweede kwartaal van 2012 blijft de bestaande in- en uitgang van het station in gebruik.

Tijdelijk busstation
Aan de centrumkant van de nieuwe OV-terminal komt een gecombineerd bus- en tramstation. De bouw van het ‘combistation’ start in 2016.

Dat de bouw van het gecombineerde bus- en tramstation ‘pas’ in 2016 begint, heeft te maken met de planning van andere projecten aan de centrumkant. Zo komen aan deze kant ook het Stationsplein Oost, een van de nieuwe entrees tot Utrecht Centraal, en een nieuwe bibliotheek.

Om deze projecten te kunnen uitvoeren, is ruimte nodig. Daarom verhuist begin 2013 een behoorlijk deel van de bushaltes naar een tijdelijk busstation aan de westkant van het station. Ook de tramlijnen richting Nieuwegein en IJsselstein verhuizen dan naar een tijdelijke halte aan de Jaarbeurskant. De halte komt op de plek van Parkeergarage Jaarbeursplein, die begin 2012 wordt gesloopt.

Voor busreizigers verandert er in 2012 nog niets. De verdeling van haltes over de beide busstations blijft gelijk. Net als voorheen zal het druk blijven op de busperrons, met continu veel bussen en reizigers. De extra trap tussen Busstation Zuid en Hoog Catharijne draagt bij aan veiligheid van de reizigers en een betere doorstroming. Maar grote oplettendheid van zowel reizigers als chauffeurs blijft nodig.

De taxistandplaats blijft voorlopig gevestigd bij Busstation Zuid onderaan de (rol)trappen. De chauffeurs rijden aan vanaf een terrein in de buurt.

In de definitieve situatie krijgen de trams hun haltes aan de centrumkant. De bussen zullen deels híer hun definitieve haltes krijgen (in het gecombineerde station) en deels aan de Jaarbeurskant.

Perronkappen
Het plaatsen van de nieuwe perronkappen en het opknappen van de perrons gaat richting de eindstreep. Begin oktober startte het werk op het perron, gelegen aan spoor 8; dit werk is eind december klaar. In de maanden ervoor werd gewerkt aan de perronzijde van spoor 9. Eind december zijn twee van de drie nieuwe perrons en kappen in gebruik: bij spoor 11 en 12 (al klaar sinds april dit jaar) en bij spoor 8 en 9. In 2012 rest nog het perron en de kap bij spoor 5 en 7.

Reageer