Westplein, wat nu?

In Nieuws door HB8 Reacties

Daar sta je dan met al je goede bedoelingen. Geen Jaarbeurs, NS, Rabobank of Corio die er belang bij heeft. Het verdomhoekje van de stationsgebiedplannen: Westplein. Verbannen naar fase 2, ooit. Bij de pakken neerzitten is echter niet de juiste kwalificatie als we Initiatiefvoorstel ‘van Westplein naar Lombokplein in tussentijd’ lezen. Monter wordt beschreven hoe de tussentijd van de transitie eruit zou kunnen zien. Het doel is om voor de tussentijd ook een aantrekkelijk gebied te blijven, een ‘poort voor Lombok’.
Hier op aanhakend heeft GL-raadslid Zwanenberg vragen gesteld over de deplorabele staat van de Leidseveertunnel, na de klik. [update] Daarbij ook quotes van DNU en Ria Glas van de Fietsersbond.

We quoten:

Schriftelijke vragen inzake Leidseveertunnel

De westkant van Utrecht is verbonden met de binnenstad door 3 tunnels die onder het spoor doorgaan. De Daalsetunnel, de Leidseveertunnel en de van Sijpesteijntunnel. Eén daarvan, de van Sijpesteijntunnel zal waarschijnlijk in de nabije toekomst worden afgesloten voor verkeer in verband met de verbreding van het spoor. Dat betekent dat nog meer mensen te voet of per fiets zullen moeten uitwijken naar de Leidseveertunnel. Deze tunnel uit 1940 die nu ook al veel wordt gebruikt is echter al lange tijd ernstig verwaarloosd. Hekwerken zijn verrot en (al jarenlang) vervangen door tijdelijke houten hekken, tegels vallen van de muren en de laatste schoonmaakbeurt is jaren geleden. Een vrij eenvoudige schoonmaak- en opknapbeurt, zoals ook bepleit wordt in het initiatiefvoorstel van de beheersorganisatie ‘Van Westplein naar Lombokplein in tussentijd’* kan van deze tunnel een waardige, kleurrijke toegangspoort van Lombok e.o. maken in plaats van de grauwe non-place die het nu is waar iedereen het liefst zo snel mogelijk doorheen jakkert.

Daarom heeft GroenLinks de volgende vragen:

  1. Is het college bekend met de deplorabele staat van de Leidseveertunnel?
  2. Is het college het met GroenLinks eens dat een tunnel die zo intensief gebruikt wordt op korte termijn een opknapbeurt verdient?
  3. Is het college bereid om de tafel te gaan zitten met de verschillende actoren in het gebied, zoals de wijkbureau’s binnenstad en west, de initiatiefgroep ‘Van Westplein naar Lombokplein in tussentijd’ en het POS om binnen afzienbare tijd te komen tot een plan voor deze tunnel?

* http://wiicity.wordpress.com/initiatiefvoorstel-van-westplein-naar-lombokplein-in-tussentijd

We adviseren om vergelijkbare vragen ook te stellen over de Van Sijpesteijnkade. Deze straat takelt met de dag verder af.

Overigens, zien we het nu goed en wordt er wel gewoon gebouwd aan het winkel- en wooncomplex Buenos Aires? Eerder meldde ADUN dat pas zou worden gebouwd als er voldoende appartementen zouden zijn verkocht. Maar zoiets kan natuurlijk niet werken. Gelukkig beweegt het in die bouwput, in tegenstelling tot de moskee, die vooralsnog een mediterraan-onafgebouwde indruk maakt.

[update] DNU heeft er dit over geschreven. We hebben ook de reactie van Ria Glas van de Fietsersbond integraal gekopieerd.

DNU:

Als het aan GoenLinks ligt wordt de Leidseveertunnel op korte termijn opgeknapt. “Hekwerken zijn verrot en (al jarenlang) vervangen door tijdelijke houten hekken, tegels vallen van de muren en de laatste schoonmaakbeurt is jaren geleden”, stelt raadslid Pepijn Zwanenberg.

Hij vindt een opknapbeurt op dit moment gewenst omdat volgend jaar (wanneer precies is nog niet bekend) de nabijgelegen Van Sijpesteijntunnel tijdelijk dicht gaat vanwege de verbreding van het perron aan de kant van het busstation. Al het verkeer door de druk befietste tunnel moet dan door de smalle fietspaden van de Leidseveertunnel.

Volgend jaar wordt overigens het jaar van de bottlenecks voor fietsers in het Stationsgebied. Niet alleen de Van Sijpesteijntunnel gaat dan tijdelijk uit de roulatie maar ook het Vredenburgviaduct (over de bijna voormalige Catharijnebak) wordt dan gesloopt. Hoe fietsers tussen het Vredenburg en het station moeten gaan rijden is nog niet duidelijk. Dat er een vermoedelijk weinig riante omweg gemaakt moet worden staat al wel vast.

Ria Glas, Fietsersbond:

Nu de Sijpesteijntunnel en de oversteek bij de catharijnesingel een probleem gaan worden zouden de andere routes zo goed mogelijk moeten worden gemaakt, zodat die de drommen zo goed mogelijk kunnen verwerken. Op korte termijn kun je paaltjes met 1,6 m tussenruimte plaatsen (en paaltjes niet precies in de bocht zetten), wegdekovergangen verbeteren, kuilen en plassen er uit, spiegels bij onoverzichtelijke kruisingen, bewegwijzeren, beperken hinder van autoverkeer, dat soort dingen. Er zijn een behoorlijk aantal alternatieve oost-west routes die het stationsgebied kunnen ontlasten: http://g.co/maps/vmub5.

Daarnaast kunnen de aansluitingen van het stationsgebied op de omgeving worden verbeterd.
Het stationsgebied fietst dan wel niet goed, maar laat het leed direct daarna geleden zijn.
Beperk bijvoorbeeld het sluipverkeer in de Damstraat door bij de Veutenseweg een linksafverbod in te stellen.
De Daalsetunnel is deze zomer voor de auto’s geasfalteerd. Nu de fietspaden nog! Het is er druk zat met fietsers.

Voor de bevaarbare Leidsche Rijn wordt het water in de Sijpesteijntunnel verbreed. De fietsroute wordt door de muur erlangs immers minder bruikbaar. Blijft het wel een goede fietsroute? Vier van de 5 Top-fietsroutes komen immers door deze tunnel! Wethouder Everhard heeft beloofd een proef te doen voordat de kade echt wordt verplaatst.
(http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=88539&GID=362743 pag 43). Die proef moet natuurlijk worden uitgevoerd als fietsers nog volop gebruik maken van de Sijpesteijntunnel.

Reacties

  1. Jeroen Lugtigheid

    Met de Van Sijpensteijnkade doen ze hetzelfde als met de Gansstraat jaren geleden. Lekker laten verkrotten totdat redding van de panden niet meer mogelijk is en ze er lekker de sloophamer in kunnen rammen.

  2. Niek

    De ULU moskee wordt al 2,5 jaar “gebouwd”, het ligt grotendeels stil. Worden er bij zulke projecten geen financieringseisen gesteld (zie ook de Essalammoskee bijv)?

    De Van Sijpesteijnkade ziet er inmiddels redelijk hopeloos uit, een opknapbeurt van graffiti en dubbel uitgevoerde fietsenrekken zou al een hoop schelen.

  3. TP

    Een van de belangrijkste doelen van de gehele Stationsontwikkeling is het herstellen van verbindingen. De onderdoorgangen onder het spoor zijn van groot belang voor de westkant van Utrecht. En precies deze bestaande verbindingen zijn in deplorabele staat…Waar elders miljoenen gaan naar een nieuwe bibliotheek en muziekpaleis gaat er geen cent naar de 3 tunnels.

    Ik verbaas me altijd over de enorme fietsfile tijdens de spits bij het kruispunt ter hoogte van het NH hotel bij de Graadt van Roggeweg. Al die fieters vanuit de (nieuwe) westelijke wijken moeten deze barriere slechten voordat ze bij het station zijn of naar huis kunnen. Dit resulteert in een enorme massa fietsers wachtend op een te klein stukje fietspad. Deze overgang kan niet nog 5 jaar wachten op een aanpak.

    1. Auteur
      HB

      Afhankelijk van waar de groep Lombok Centraal mee komt, lijkt het me nu wel het goede moment om in actie te komen.
      Begin 2012 gaat Croeselaan en Jaarbeursplein+omgeving voor jaren op de schop. Het is dan zaak om de directe omgeving, waar zoveel mensen gebruik van maken, niet te laten verkommeren.

  4. Marco Knol

    Het zou te hopen zijn dat dan begin 2012 de onderdoorgang bij de Vondellaan/Bleekstraat weer normaal functioneert. Voor inwoners van Transwijk en Kanaleneiland is dat soms een prima alternatief richting binnenstad. (Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je precies moet zijn, maar toch.) Maar de gemeente Utrecht inschattende zal dat wel niet.

    Desnoods gaat wat mij betreft die hele bieb++ niet door als we van dat geld de openbare ruimte rond Westplein goed in orde kunnen maken. Of situeer de bieb++ in het Noordgebouw boven de buurtsporen. Ik zie namelijk niet in hoe in de huidige economische situatie al die nog te bouwen kantoor- en winkelruimte in het centrum gevuld gaat worden. En voor zover dat wel gebeurt zal dat ook grotendeels ten koste gaan van winkelruimte in de periferie zodat we daar als stad niet bijster veel mee opschieten.
    Zo’n stationsbibliotheek heeft trouwens ook wel wat; even snel een boek lenen voor je de trein pakt.

  5. Benk

    Goed plan:
    Bieb++ in de vuilnisbak, verdere plankosten stoppen in herstellen verbinden en betekenisgeven van/aan de relatie Lombok -Vredenburg. Niet alleen in het belang van Lombok maar van een heel nieuw stadsdeel Leidserijn (vgl leeuwarden qua omvang).
    Waarom: Mijns inziens
    -is een bibliotheek een volledig achterhaald concept;
    -is het Bieb++ project vergelijkbaar met bouwen op de maand (ultra complexe situatie op trams, bussen, fietser, aan spoor, etc);
    -moet de stad in deze tijd bouwen aan duurzame infrastructuur

    En start nu: ‘meanwhile’ projecten

  6. Marco Knol

    Ik vind een bibliotheek niet bepaald iets achterhaalds. Mijn nichtjes van 6 en 10 vinden echte boeken nog steeds helemaal leuk. Ik ook. En niet iedereen heeft voldoende geld of ruimte om zelf (veel) boeken te kopen.
    En dat de bibliotheek op z’n huidige lokatie uit z’n jas is gegroeid wil ik ook aannemen.

    Maar dan blijft de vraag of je ruim € 80 miljoen moet steken in een nieuw bibliotheek-gebouw of dat je dat geld steekt in de openbare ruimte en een nieuwe bibliotheek op de lange baan schuift. Ik heb liever beide, maar dat schijnt dus financieel niet te kunnen. En dan kies ik voor een goede openbare ruimte.

    En we houden voorlopig nog ruimte zat om fietsen te stallen bij het station, ook wel zo praktisch.

Laat een reactie achter op Remco Reactie annuleren