Werk Buurtsporen

In Nieuws door HB2 Reacties

Weer een klein mijlpaaltje. In aansluiting op het bericht van gisteren over de perikelen rond de bouw van de loods op het Smakkelaarsveld, maakt POS bekend dat het werk aan de Buurtsporen nu echt begint. Althans de voorbereidende werkzaamheden. De kleine uitgang van de Noordertunnel gaat dicht en ook het viaduct bij de Leidseveertunnel is vanaf maandag niet meer te gebruiken. De echte bouw zal pas volgend jaar beginnen.Dit staat erover op de CU2030-site:

Kleine uitgang Noordertunnel afgesloten
Vanaf maandag 17 oktober is de kleine toegang van de Noordertunnel en de loopbrug over de Leidseveertunnel (richting de kantoren van o.a. Movares) afgesloten.
De in/uitgang en de loopbrug worden dan afgesloten vanwege werkzaamheden. Mensen kunnen via de grote uitgang van de Noordertunnel (richting Mediamarkt) de tunnel verlaten en vanaf daar (via de stoplichten) oversteken richting het Smakkelaarsveld en de kantoren en vice versa. Zie ook de luchtfoto met route.

Waarom deze afsluiting?
Een onderdeel van de verbouwing van Utrecht Centraal is het aanpassen van de sporen 1 tot en met 4. De perrons langs deze sporen zijn vooral aan de noordkant van het station behoorlijk krap. Daarom verbreedt ProRail de perrons. De verbreding gebeurt in de richting van de binnenstad. Aan de andere zijde is daar vanwege de sporen en perrons geen ruimte voor. Het project start in 2012 met de bouw van het eerste nieuwe spoor aan de centrumkant. De voorbereidende werkzaamheden starten op maandag 17 oktober. Om ruimte te maken voor het nieuwe spoor worden dan de kleine uitgang en de loopbrug afgesloten.

Reacties

  1. Martijn

    “De perrons langs deze sporen zijn vooral aan de noordkant van het station behoorlijk krap.” Sporen 1 t/m 3 zijn anders aan de zuidkant van het station ook extreem krap, hoor!

  2. David Eerdmans

    Ter aanvulling: ‘Operatie buurtsporen’ duurt tot het tweede kwartaal van 2014, begreep ik via het twitteraccount van CU2030.

Reageer