Verwachtingen

In Nieuws door HB21 Reacties

Als straks de HOV-baan tweemaal over de herstelde Leidsche Rijn zweeft, ter hoogte van de Sijpesteijnkade en ter hoogte van Leidse Veer/bibliotheek, dan zal dat er ongeveer zo uitzien als op de foto. Deze plek tref je aan naast de Hoftoren in Den Haag, op steenworp afstand van het centraal station.

Het tramviaduct is redelijk rank, maar doordat er meerdere lijnen naast elkaar liggen is het toch een een forse schaduwmaker. In Utrecht zullen er bovendien vele duizenden bussen passeren over de nieuwe viaducten.

Het is erg jammer dat het gigantische spoorcomplex van Utrecht, dat de stad al zo dramatisch in tweeën splitst, nog verder zal worden aangezet door stevige meerbaans viaducten aan weerszijden ervan. En dan hebben we nog niet eens de perronverbreding van spoor 1 en 2 genoemd.

Een van de doelstellingen van het Masterplan Stationsgebied was het verbinden van oost en west. Ter hoogte van het station, de pleinen en de Rabobrug lijkt dat plan te slagen. Ter hoogte van Smakkelaarsveld en Sijpesteijnkade dreigt de situatie vooralsnog slechter te worden, als de plannen voor herontwikkeling Westplein en Sijpesteijnkwartier laat op gang komen. De tekenen zijn ongunstig: ze zijn met het verschijnen van de begroting 2012 al naar fase 2 van de stationsgebiedontwikkeling uitgesteld. Zelfs voor de goedkoopste variant van het Lombokplein is geen geld en wordt er ook niet naar geld gezocht.

Voor het realiseren van infrastructuur (betaald uit collectieve middelen) bestaat er druk en is er urgentie. Ruim dertig miljoen euro wordt zonder morren uitgegeven om het kantoorgebouw waarin de GG&GD zit te kunnen slopen, terwijl er nota bene nog niet eens een definitief tracébesluit ligt. NS Poort en Rijksgebouwendienst lijken hun interesse voor activiteiten langs de Sijp/Mineurslaan te verliezen. Wat ING vastgoed, eigenaar van de bestaande kantoren, behalve het bijboeken van de miljoenen gaat doen, is niet duidelijk. Er circuleren schetsen van een WTC, maar alleen in directiekamers.

Gebiedsontwikkelingen, waar een groot beroep op de markt gedaan moet worden, komen traag tot stand. (Kijk maar eens naar de treurige staat waarin de Kop van Lombok zich nu al jaren bevindt.) Straks liggen de betonnen banen, bakken en viaducten er, zoeven er trams en bussen, zijn alle bomen gekapt, maar staat op de terreinen er omheen het onkruid net zo manshoog als het jarenlang langs de sporen heeft gestaan. Voor OV-terminal en stadskantoor maakt dat niet uit. Dat is een mooie semi-openbare werkelijkheid op 8 meter hoogte.

Terwijl alle aandacht uitgaat naar de stadscorridor, de oost-westverbinding, waar Corio, Rijk, NS en Jaarbeurs honderden miljoenen tegenaan gooien, dreigt de verbinding Lombok/Sijpesteijn/Leidse Rijn/Smakkelaarsveld/centrum het kind van de rekening te worden. Deze kent geen stakeholders, maar moet het doen met mooie woorden uit het Masterplan.

Het zal zeer moeilijk zijn om deze weeffout in de structuur van de stad te herstellen. De komende jaren zal het sowieso verslechteren. Stedenbouwkundigen zullen hun meerdere moeten erkennen in de infra-ingenieurs, aanpakkers met het mandaat van de urgentie, betaald uit schier onuitputtelijke potjes. Het is zaak voor Ontwikkelgroep Lombok Centraal om de druk op de gemeente op te voeren. Co-creatie is leuk. Verwachtingen die uitkomen zijn nog leuker.

Reacties

  1. Jeroen Niemans

    Inderdaad een zorgpunt of ook de verbinding met Lombok een beetje een levendige en logische route gaat worden. De herstelde leidsche Rijn biedt natuurlijk wel een mooie kans, maar er ligt wel een flink programma.
    Ik hoop dat het in ieder geval mogelijke is om, zolang het toch nog niets in de weg zit, de panden aan de Sijpensteijnkade blijven staan en wellicht een beetje een (tijdelijke) levendige invulling krijgen. Want zo als het er nu bij staat is het toch een beetje treurig, terwijl er met een beetje creativiteit wel potentie in zit. Is tenminste nog wat…

  2. Anne

    Jammer dat op welke Utrechtse site ik ook kom, de meningen over de ontwikkelingen in de stad Utrecht zo negatief zijn. Of ik nou een column van Wouter de Heus op DNU lees, een post op dit blog of een bijdrage van Utrechter Bert Brussen op Geenstijl, het is een en al ellende. Ik ben er een beetje klaar mee.
    Ondanks het grote geld, de Corio’s en de liefdeloze ambtenaren wil ik geloven in de potentie van deze mooie stad. Geloven dat er een tijd komt waarin er echt plaats is voor co-creatie , waarin burgers echt medezeggenschap krijgen over het vormgeven van hun stad. Waarin er meer wordt gedacht in welzijn dan alleen in welvaart en waarin organisaties als de Milieuraad serieuzer genomen worden. Anders word ik wel erg somber…

    1. Auteur
      HB

      @Anne: we doen ons best om een goede balans te houden. Over de ontwikkelingen aan de oostkant zijn we doorgaans positief, muv delen van de Hoog Catharijneplannen. Ook het Jaarbeursplein en omgeving zal in de komende jaren een positieve verandering zien. Over de gesprekken ihkv de co-creatie zijn we niet negatief, maar vinden we het nu wel zaak deze punten eens goed onder woorden te brengen als een reality check. Alleen met een lange adem houd je dit taaie proces vol. Uiteraard houd je daarbij de positieve uitkomst op het netvlies.

  3. Michiel

    @Anne: ik ben het gedeeltelijk met je eens. Veel van het nieuws rondom de projecten in het stationsgebied is negatief van aard, maar dat heeft mede te maken met het feit dat de media over ‘goede’ projecten niet zo gauw nieuws zullen plaatsen. Toch komen ook de positieve ontwikkelingen op bijvoorbeeld deze website aan bod. Daarnaast zijn er een heleboel postief ingestelde mensen die zowel hier als op de Utrecht afdeling van SkyScraperCity foto updates van alle projecten plaatsen. Er is genoeg positiefs te vinden, maar je moet wel weten waar je moet kijken.

    Dat neemt niet weg dat veel mensen net wat te negatief doen. Het feit dat de plannen van Corio door veel mensen niet met open armen worden ontvangen, wil nog niet zeggen dat de rest van de projecten in het stationsgebied van dezelfde slechte kwaltieit zijn. Persoonlijk hou ik momenteel de bouw van de OV-Terminal, het muziekpaleis en het stadskantoor nauwlettend in de gaten. Met name de OV-Terminal vind ik een zeer prachtig ontwerp wat zeker een aanwinst voor de stad zal zijn.

  4. Remco

    @hb mooi verwoord, niet negatief maar realistisch.. Grote verwachtingen, kiezen tussen geld of kwaliteit uit het masterplan… De Ontwikkelgroep lombok centraal verwacht eind dit jaar een moeilijke discussie hierover. Er zijn in ieder geval kansen om ook al voor 2015 zelf iets te doen.

    1. Auteur
      HB

      @Remco: wat ik me afvroeg, klinken in de ontwikkelgroep ook de stemmen van ‘corporate’ partijen, ik denk even aan NH Hoteles, Bouwfonds, Park Plaza of overbuurman SNS Reaal? Ik krijg de indruk, maar corrigeer me, dat het vooral particulieren en enthousiastelingen zijn die zich erin roeren. Zoals ik al noemde: er is geen echte stakeholder die gewicht in de schaal legt om het herstel van deze verbinding tot een succes te maken.

  5. Martijn Maarse

    Weet iemand eigenlijk of het een optie is om de tram aan de rechterzijde van de Leidse Rijn te houden, dus langs de Van Sijpesteinkade, op de plek waar nu de fietstunnel ligt en dan rechtsaf weer aansluiten op toekomstige tramstation. Dat scheelt maar liefst twee bruggen!

    1. Auteur
      HB

      De optie die je noemt is al afgevallen. De viaducten worden sowieso gebouwd voor de (HOV-)buslijnen.

      1. Martijn Maarse

        Hmm, dat is jammer, want juist de tram wordt de beperkende factor door de minimale boogstralen in combinatie met hellingen op en af.

      2. Martijn Maarse

        Weet je nog waarin die optie onderzocht en afgevallen is?

  6. Auteur
    HB

    @Martijn: lang verhaal. Komt erop neer dat raad en college bij nader inzien de tram aan de binnenstadzijde vh station willen laten halteren en dat er bovendien een koppeling moet zijn tussen de nieuwe lijn naar de Uithof en de vernieuwde lijn naar Nieuwegein/IJsselstein. Oorspronkelijk staat in het Masterplan dat de tram aan de Jaarbeurszijde zou gaan halteren.

    1. Martijn Maarse

      Ik bedoel niet de tram aan Jaarbeuszijde te houden, maar via de tunnel waar ook de Leidse Rijn door loopt langs de van Sijpestijnkade onder het spoor door te halen in plaats van tweemaal de Leidse Rijn te kruisen.

      1. Apostle

        Dan krijg je aan de stadskant een onmogelijk krappe boogstraal.

      2. Auteur
        HB

        Dan had ik je verkeerd begrepen. Zie Apostle’s antwoord.

      3. Apostle

        Nog afgezien van het feit dat die tunnel te smal en te laag is lijken de beoogde boogstralen zelf zonder busstation onmogelijk krap.

  7. Remco

    @hb er zitten wel wat commerciële partijen achter OLC maar geen grote met geld.
    De standholders die je noemt zijn wel betrokken bij de visie voor het gebied. Het is de kunst om ze te overtuigen van het belang van kwaliteitsverbetering ook voor de ondernemersgeest…

  8. Jeroen

    HB: Ik was juist in de veronderstelling dat het westplein traject naar voren is gehaald naar fase 2 ipv dat het nu naar achteren is geschoven (vanuit fase 1?) zoals je zegt. Dat maakte ik op uit een deel van het beleidsrapport waarin stond vermeld dat door het verplaatsen van het project budget beschikbaar zou komen uit grondexploitatie.

    Ik kan die fases waarover gesproken wordt in het beleidsrapport nergens terugvinden maar fase 1 is volgens mij wat er nu gebouwd wordt (oa muziekpaleis, stadskantoor, stationsplein west) en fase 2 is wat nu in de ontwikkelfase zit (oa singel, westplein). Hier schort wat mij betreft enorm veel aan de berichtgeving vanuit gemeente/POS. Het is mij totaal onduidelijk hoe de planning er nu precies uitziet. Dit zou veel vaker en beter gecommuniceerd kunnen worden.

    1. Auteur
      HB

      Met dat laatste ben ik het roerend eens. Maar wees niet verrast dat de gemeente het ook allemaal niet precies weet en naar buiten toe geen valse signalen wil geven. Met name de slapte en onzekerheid in onroerend goed, zelfs bij woningprojecten, maakt dat de planvorming aan de westzijde alleen nauwkeurig is voor stukken infrastructuur en wat de gemeente zelf wil bouwen (de garage onder het Jaarbeursplein). Om terug te komen op de vraag: in mijn beleving (en dat hoor ik ook bij herhaling van mensen van POS) is dat fase 2 de ontwikkelingen betreft aan de overzijde Croeselaan, Sijpesteijnkwartier (rondom NH Hoteles) en Westplein. De ontwikkeling van Westplein zat in fase 2 maar leek een versnelde planvorming te gaan krijgen wat, zoals het nu lijkt, niet zal gebeuren.

  9. Laurens Holst

    Moet het allemaal tegelijk dan? Het moet natuurlijk wel een beetje integreren, maar kunnen ze er niet op anticiperen maar de ontwikkeling van de wat minder interessante ruimtes uitstellen tot economisch betere tijden?

Reageer