Snel de lucht in

In Nieuws door HB4 Reacties


Anders dan bij de kernen van het Muziekpaleis, worden de kernen van het Stadskantoor gemaakt volgens het principe van glijbekisting. Daarmee is afgelopen dinsdag een begin gemaakt.

Er komen drie betonnen kernen, een van 40 meter en twee van 90 meter hoog. In de kernen komen liften, trappen, toiletten en utilities. Ze vormen als het ware de ruggengraat van het gebouw.

Het werk aan de derde kern van 40 meter is begonnen. Hij omvat tien bouwlagen en staat dichtbij de traverse. Het storten gaat snel. Beton hardt na een uur of zes uit en is dan voldoende sterk om de bekisting te dragen zodat hij kan klimmen. Over een week of twee is deze kern klaar.

Het werk verplaatst zich dan naar de lange kernen, meer noordelijk, die uit 22 verdiepingen bestaan gerekend vanaf het niveau van het (verhoogde) stationsplein en drie verdiepingen voor de (parkeer)kelders. Gezien vanaf het niveau van de begane grond langs de Mineurslaan gaat men niet diep de grond in. De twee kernen zijn beduidend verschillend van omvang.

Bij het maken van de grootste van de lange kernen wordt de torenkraan ingekapseld. Als de kern het hoogste punt heeft bereikt wordt de kop van de kraan op het dak bevestigd en de rest weggehaald.

De planning is dat de laatste kern uiterlijk 4 november klaar is. Pannenbiermomentje, waar BU wel weer bij wil aanschuiven 😉

Cu2030 geeft de planning weer. Hier een (verouderd) schema van de bouw.

Van Wikipedia:

Een glijbekisting of klimbekisting is een bekisting van beperkte hoogte voor betonwanden die, na het storten en verharden van de beton, telkens langzaam omhoog wordt gebracht. De bekisting steunt daarbij op de reeds aangebrachte beton en het is noodzakelijk dat het beton dan voldoende sterkte heeft.
Glijbekistingen worden gebruikt bij hoge bouwwerken of gebouwdelen zoals liftschachten. Afhankelijk van de betonsamenstelling zal het beton al na 6 uren voldoende sterkte bezitten. Hierdoor is het mogelijk de bekisting aan de onderzijde af te steunen op het jonge, verse beton. Over het algemeen is het een continu proces. Een glijbekisting kan ook voor horizontale constructies, zoals betonwegen of barriers, worden toegepast.

Het ziet er voor de machinist op de kraan ongeveer zo uit:

[bron: Torenkraanmachinist, Youtube]

Reacties

  1. R

    Wat ik alleen niet snap: er staat nu een hele grote bouwkraan op de plaats waar in bovenstaande afbeelding een kleintje staat, tussen de nieuwbouw en de loopbrug in. Op de plaats waar de grote bouwkraan wordt geschetst is van een fundering nog niets te zien. Kortom: heeft de aannemer de bouwwijze veranderd? Of komt die 2e kraan er nog bij?

    1. Auteur
      HB

      De bouwplanning is veranderd. Maar we wachten nog steeds op een al in juli toegezegde bijgewerkte planning van NS Poort. De planning die men tijdens een schouw in juni toonde week ook af van bovenstaande, maar die mochten we niet ontvangen want die zou ook niet kloppen. Volgende keer toch maar gewoon weer foto’s maken van de powerpoints. Dat voorkomt het gebedel achteraf.
      De veranderingen schijnen te maken te hebben met de fasering van de bouw van de OV-terminal.

Laat een reactie achter op Apostle Reactie annuleren