HOV Kruisvaartkwartier

In Nieuws door HB9 Reacties

Hier een citaat uit een persbericht van gisteren, met als strekking dat het college het begin en het eind van de Uithoflijn heeft vastgelegd.

Quote:

HOV-baan Kruisvaartkwartier
Als er een trambaan naar De Uithof komt, kunnen de bussen niet meer over de Adama van Scheltemabaan rijden. Er komt dan een vrijliggende HOV-busbaan, parallel aan het spoor langs het Kruisvaartkwartier naar de Jaarbeurszijde van de OV-terminal. Het college legt dit tracé nu vast, de route en haltering van de bussen vóór de eindhalte in de OV-terminal wordt nog bezien.  De HOV-baan Kruisvaartkwartier moet gereed zijn voordat de werkzaamheden voor de aanleg van de trambaan op de Adama van Scheltemabaan starten. Belanghebbenden zullen te zijner tijd worden betrokken bij het ontwerp hiervan. In juni 2010 hebben Bestuur Regio Utrecht en gemeente Utrecht al besloten dat alle tramhaltes aan de binnenstadszijde komen en (uiteindelijk bij het hele tramnetwerk) alle bushaltes aan de Jaarbeurszijde. In de ruimtelijke plannen van het Stationsgebied en het Kruisvaartkwartier is al rekening gehouden met een vrije busbaan

Daaraan enigszins gerelateerd, het verslag van de info-avond over de aanleg van de 2e Asselijnstraat van 31 maart jl.

Reacties

  1. Domenique

    Waarom kan de Adema van Scheltemabaan niet voor beiden gebruikt worden. Lijkt me dat technisch gewoon mogelijk is?

    1. Gerwin

      Dat is onwenselijk en technisch erg moeilijk, zeker gezien de hoge frequentie van de trams die daar gaan rijden, vooral de aansluiting met de Bleekstraat wordt zo goed als onmogelijk gezien de beperkte ruimte. En omdat de bussen in de toekomst toch allemaal vanaf de westkant zullen vertrekken is een busbaan aan de stadskant niet logisch.

    2. Maarten Rail

      De toekomstige tram zullen een lengte van 74 meter (gekoppeld; 2x 37 meter) hebben en komen in de spits krap elke 4 minuten in beide richtingen langs. Ook zal geweven en gekruist met de bussen moeten worden. De bussen zouden dan ook over het juist rust beoogde stationsplein moeten gaan en een hele omweg maken vanaf en naar het toekomstige westelijke busstation. Bijkomend voordeel is dat als de Adama van Scheltema’bus’baan zal worden vertramd, de bussen ergens anders terecht kunnen en niet de Catharijnesingel nog verder gaan verstoppen. Wel zal er voor de omwonenden een goed geluidwerend scherm moeten worden geplaatst. Deze wonen al langs een spoorlijn maar uit jarenlange ervaring van naast een spoorlijn te hebben gewoond en dit vergelijkend met een zeer hoge frequentie van zwaar brommende bussen geeft dit laatste veel meer storende overlast.

  2. Jan-Kees Verschuure

    In de kaartbijlage (5MB)van het complete persbericht staan impressies van een ‘aansluiting tram Leidsche Rijn – Uithoflijn’. Dit is een extra oprit naar de hoogliggende trambaan thv de Bleekstraat voor de tram komend vanuit de Vondellaan. De beelden zijn schokkend in hun verstoring van de openbare ruimte rond de Vaartsche Rijn aan de centrumzijde, die al een aardige veer laat met de trambaan ‘Om de Zuid’. Deze is m.i. nog aardig ingepast maar deze toevoeging doet de wenkbrauwen toch wel fronsen. Hoe concreet is deze optie?

    1. Paul

      Uit de tekst in de inspraaknota blijkt dat de aansluiting van de trambaan Vondellaan-Vaartsche Rijn technisch niet mogelijk is. Dus de trambaan zal vanaf de Vondellaan niet rechtsaf slaan richting Vaartsche Rijn. De tekeningen dienen dus om te illustreren waarom deze optie niet mogelijk is…

  3. René

    Daar zou ik niet zo zeker van zijn Paul. Jarenlang hoorde ik dat die hov baan naar de Uithof, tram of bus, óf aan de binnenstadkant of aan de Jaarbeurszijde zou komen (de kruisvaartroute). Op de kaartjes stonden dus twee routes, opties zogenaamd. Je kent het resultaat. Er komen twee hov banen. Dat kan toch geen verassing zijn? Ze stonden altijd al op de kaartjes… Dank u, betrouwbare overheid.

Laat een reactie achter op René Reactie annuleren