Proef fietsparkeersysteem Smakkelaarsveld

In Nieuws door HB1 Reactie

Fietsenstalling Smakkelaarsveld ProRail
We gebruiken fietsenstallingen als een schuur, en dat is niet de bedoeling. De oplossing wordt gezocht, zoals zo vaak in onze systeemmaatschappij, in technologie. Een proef om weesfietsen tegen te gaan en een optimale bezetting voor de stallingen te bereiken is vandaag op het Smakkelaarsveld van start gegaan. Een wereldwijde primeur, schatten we voorzichtig in.

(Overigens gaan NS en ProRail op het Smakkelaarsveld een tijdelijke overdekte stalling bouwen die de renovatie van de Noorderstalling moet opvangen. De gemeente zet er binnenkort ook nog duizenden rekken bij, op wat nu het prettig ogend grasveldje is. NS/ProRail realiseren hun stalling op het stuk in de bocht van de trambaan, waar het kunstwerk staat en tot voor kort vier prachtige platanen.)

We citeren het persbericht van ProRail dat vandaag binnenkwam integraal:

ProRail start proef fietsparkeersysteem in Utrecht en Groningen

makkelijker een plek en te lang gestalde fietsen worden verwijderd

In de strijd tegen het tekort aan fietsplekken op stations, start ProRail vanaf 25 maart 2011 een proef met een nieuw fietsparkeersysteem in Utrecht. Groningen volgt in mei. Treinreizigers die op de fiets naar het station komen zien bij aankomst in de stalling op een scherm waar vrije plaatsen zijn en kunnen zo makkelijker een plek vinden. Fietsen die te lang gestald staan, worden weggehaald.

Gemiddeld is 20% van de fietsen die bij het station staan, een weesfiets: een fiets die nooit of pas na hele lange tijd door de eigenaar wordt opgehaald. Hierdoor blijven fietsenstallingen onnodig lang vol en kunnen reizigers hun fiets steeds lastiger parkeren. Ook moeten er steeds meer stallingen worden bijgebouwd terwijl er tegelijkertijd plekken lang bezet worden gehouden.

‘Fietsenstallingen bij het station zijn bedoeld voor treinreizigers en we willen voorkomen dat onze stallingen gebruikt worden als een schuur’, zegt Mark Wienbelt, projectleider van ProRail. ‘Met deze proef willen we het aantal fietsplaatsen beter benutten en het voor de treinreiziger prettiger maken om hun fiets te stallen.’

De fietsparkeerplekken in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen die meten hoe lang een fiets in de stalling staat. Staat de fiets er langer dan 14 dagen dan haalt de stallingsbeheerder (de gemeente) de fiets weg. Daardoor is er meer ruimte beschikbaar. Bijkomend voordeel is dat gebruikers van de stalling sneller hun weg kunnen vinden via digitale schermen bij de ingang. ‘In een oogopslag is duidelijk waar er in de stalling nog vrije plaatsen zijn. Dat scheelt een hoop ergernis wanneer je je trein wilt halen’, aldus Wienbelt. Ook worden fietsen minder snel zomaar ergens tussen gepropt.

De proef loopt zes maanden. Bij succes, zal het systeem ook in andere fietsenstallingen bij stations ingezet worden.

Veel treinreizen beginnen op de fiets. Gemiddeld pakt ruim veertig procent van de reizigers het rijwiel naar het station. De verwachting is dat dit percentage ook de komende jaren blijft stijgen. Sinds 1999 plaatste ProRail vanuit het Programma Ruimte voor de Fiets ruim 250.000 nieuwe en gemoderniseerde fietsplaatsen op bijna 400 stations. Omdat de vraag naar fietsplaatsen bij stations blijft stijgen, pleit ProRail voor het aanhouden van een bouwtempo na 2012 van 25.000 nieuwe stallingsplekken per jaar tot 2020 om de tekorten in te lopen. Maar alleen bijbouwen is niet genoeg. Samen met gemeenten heeft ProRail ook een aanvalsplan tegen de weesfietsen om de bestaande capaciteit beter te benutten.

 

Reacties

  1. Domenique

    Lijkt me een perfecte manier om de “wees” fietsen tegen te gaan! 14 dagen stalling en dan direct weg halen, dus elke dag.. Als je je fiets langer wil stallen omdat je op vakantie gaat daar moeten ze dan een betaal mogelijkheid voor geven! We moeten namelijk niet de mensen vergeten die in de stad werken, en buiten de stad wonen 🙂 en met de trein en fiets komen!

Reageer