Filmpje bouw OV-terminal

In Nieuws door HB8 Reacties


Interessant, hier een filmpje van de bouwfasering van de OV-terminal. Even klikken voor een breder scherm zodat je de fraaie detaillering ook een beetje kunt zien. Hier is veel tijd in gaan zitten.

Bouwkrant Cobouw noemt station Utrecht de komende vijf jaar kwetsbaar als gevolg van de combinatie van deze grootscheepse verbouwing en de competentiestrijd die is losgebarsten tussen NS en ProRail.
Het artikel maakt ook een paar foutjes. De bouw vindt niet plaats in het kader van de Crisis- en herstelwet en de totale opknapbeurt van het stationsgebied is niet ruim 3 miljard euro. Dat bedrag is ooit eens gaan rondzingen, maar als je zelf gaat optellen kom je tussen 1 en 2 miljard uit. Nog steeds veel geld.

En dit antwoord vonden we op cu2030 over het tot op heden ontbreken van de nieuwe kap op perron 3 (spoor 5 en7):

Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren zijn de sporen 5 en 7 ieder drie maanden afgesloten geweest. Bij het opschonen van het perron bleek al snel dat er veel onbekende obstakels in de grond zaten. Kabels en leidingen, oude fundaties, poeren en palen die niet op tekening stonden moesten worden verwijderd en afgevoerd. Om ieder risico uit te sluiten is bovendien besloten om slechts 1 tubexpaal per dag te draaien. Dit betekende dat niet alle werkzaamheden in de geplande periode uitgevoerd konden worden. De trein rijdt sinds 21 augustus weer op spoor 7. Vanaf die datum is het werk op spoor 11/12 gestart.
Op perron 3 zijn tijdelijke overkappingen geplaatst, zodat de reizigers droog op de trein kan wachten. Het plaatsen van de nieuwe kappen met zonnecellen kan pas op een later moment gebeuren, als het spoor opnieuw uit dienst genomen kan worden. Dit is nu voorzien eind 2011 begin 2012. Mogelijkheden om de kappen eerder te plaatsen worden nog onderzocht.

Reacties

  1. Michiel

    Wauw, prachtig filmpje! Hier heb ik eerlijk gezegd al jaren op gewacht: eindelijk een duidelijk beeld van de fasering & werkwijze van de bouw van de OV-Terminal.

  2. Peter

    Duidelijk filmpje. Het lijkt minder erg te gaan worden dan bij station Arnhem, ik dacht dat er ook in Utrecht een tijdelijk station zou komen maar dat is dus niet zo.

  3. Stephan

    Zo’n filmpje zegt meer dan 1000 worden !
    Alles is zo een stuk duidelijker en herkenbaarder.

  4. Carlo

    4:25 Het station gaat rond 2014 er wel vreemd uit zien!
    Zowel west en oost de nieuwe entree van de OV-terminal maar in het midden nog de oude stationshal.
    Dit filmpje maakt een hoop duidelijk en tijdens de bouw is het station gewoon open, wat een technische know-how!

  5. Chris

    Ik zie in dit filmpje dat de twee westelijke perrons verstoken blijven van een overkapping. Een foutje van de makers of worden deze pas nog later geplaatst?

Laat een reactie achter op Peter Reactie annuleren