Verslagje schouw

In Nieuws door HB16 Reacties

In telegramstijl de zaken die ons vanavond opvielen. Daar gaan we (na de klik).

– De afbouw van de vloer (die zonder problemen is gestort) van de kelder van het Muziekpaleis zal in de komende twee maanden plaatsvinden. Heijmans geeft aan dat dit jaar het hoogste punt zal worden bereikt en dat dit jaar ook het gehele stalen skelet van het gebouw zal worden geplaatst. Er is vertraging opgetreden door de vele rommel en viezigheid die men in de bodem aantrof, maar dat is in de orde van weken, eerder nog dan maanden.

– Er komt bij het Muziekpaleis geen kraan van 90 meter, maar een kraan kleiner dan de huidige. Deze komt ook redelijk dichtbij de huidige te staan. Plaatsing over enkele maanden.

– Dit jaar veel overlast door omleidingen en afzettingen voor fietsers en voetgangers. Op veel plaatsen gaat de straat weer open. Besix/ProRail hebben ruimte nodig voor werkzaamheden rondom het station. Heijmans gaat deze zomer en najaar het Vredenburgviaduct slopen. Eneco gaat stadsverwarming rondom het Beatrixgebouw verleggen. De Van Sijpesteijntunnel zal enige tijd dicht gaan voor voetgangers en fietsers. Langs de Catharijnebaan zal worden gewerkt aan allerlei kabel- en leidingzaken: water, data, stroom, riolering. Kortom afzettingen en open stoepen.

– Er komen op het Smakkelaarsveld 3500 extra fietsenrekken, waarmee het totale gebied op 6000 (tijdelijke) stallingplaatsen komt.

– Straat ter hoogte van politiebureau zal over enkele weken worden afgezet voor auto’s om de spuikoker daar ter plaatse te kunnen slopen.

– Vredenburgviaduct zal op of na de zomer worden gesloopt. Fietsroutes worden drastisch omgelegd. Bussen zullen een soort haarspeldbocht gaan maken naar de zuidkant, over waar nu nog de expeditiekelder in aanbouw ligt.

– Ondanks dat taxikeurmerk er voorlopig even niet komt, gaat sluiting van Stationsplateau op 31 januari a.s. gewoon door.

– Inwendige sloop van sporthal in volle gang. Er is echter veel meer asbest aangetroffen dan verwacht. Dit levert vertraging op maar dat zal van weinig invloed zijn op andere projecten.

– Defensie is al uit de Knoopkazerne vertrokken. Rabobank zal enkele maanden gebruik maken van dit oude rijkskantoor. Rabobank kent in juni haar officiële opening. Tot die tijd nog overlast van werk aan de stadsverwarming langs het Beatrixtheater en Mineurslaan. Zodra het stookseizoen voorbij is gaat Eneco er volop mee aan de slag.

– Op de Van Sijpesteinkade zijn inmiddels ook fietsenrekken neergezet waar voorheen autoparkeerplaatsen waren. Fietsproblematiek wordt aangevlogen met zoveel mogelijk (tijdelijk) rekken bijplaatsen en tussendoor flink handhaven met weesfietsenacties. Bij dergelijke acties blijkt een op de vier nachtelijk gestalde fietsen na 28 dagen uiteindelijk geen baasje te hebben en wordt verwijderd. Bij de laatste actie waren dat er het record-aantal van 1500. Fietsenrekken die worden bijgeplaatst op meer dan 200 meter van een stationsingang worden slecht gebruikt en dragen niet bij aan de oplossing van het stallingprobleem.

– De tijdelijke sluiting van de Van Sijpesteijntunnel voor voetgangers en fietsers zal zeer ingrijpend zijn. ProRail wil daar geen verkeer hebben als ze bezig gaat met de tunnel en de noordoostelijke stallingen. Omleiding vermoedelijk door de Leidseveertunnel. Deze is echter nogal krap en zal eerst moeten worden verbeterd en opgeknapt. Lastig verhaal.

– Na de zomer gaat ook het fietspad dat pal oostelijk van het stationsgebouw loopt eruit. ProRail/Besix hebben de ruimte nodig voor bouwplaats en een grote bouwkraan.

Dat was het voor dit moment. Inzichten en reacties, zoals altijd, welkom.

Reacties

  1. Niek

    De sluiting van de Van Sijpesteinkade is een behoorlijk dramatische maatregel. Is er gezegd hoe lang deze dicht gaat? Verkeer van west naar oost (vv) moet zo als het tegenzit 5min extra omrijden.

  2. Auteur
    HB

    Er wordt nog volop op die afsluiting gestudeerd. Wanneer en hoe lang is weinig over te zeggen. Maar ProRail moet daar werk doen en kan daarbij geen rekening houden met fietsers/voetgangers. Te gevaarlijk.

    1. Apostle

      Maar goed dat de Rabobrug er volgens plan al een jaar ligt en er dus een goed alternatief is.

      Oh wacht…

  3. Marco Knol

    Zie ik op dat onderste plaatje nu goed dat ook het noordelijke deel van de Leidseveertunnel dicht gaat voor fietsverkeer?

    Utrecht als fietsstad. Gaat lekker zo.

      1. Marco Knol

        Het wordt dan inderdaad een lastige puzzel, want al dat fietsverkeer tegelijk door het smalle zuidelijke deel van de Leidseveertunnel is vragen om ongelukken. Al snap ik eerlijk gezegd toch eigenlijk niet waarom zoveel mensen zo nodig via de Sijpesteintunnel en de Damstraat willen fietsen. Maar dat kan liggen aan het feit dat ik niet in Lombok woon.

        Omrijden via de Daalsetunnel/Paardenveld kan, bij de oversteek “rechtdoor” richting politiebureau en dan richting Jacobikerk. Maar als daar nog een spuikoker onder ligt die ze gaan slopen…

  4. Domenique

    Ben nu zelf de weg ff kwijt maar voor de wandelaars hebben we de noordertunnel toch nog als omleiding?

  5. David

    Waarom gaat het noordelijke fietspad van de Leidseveertunnel dicht, eigenlijk? Als ik de borden zag lijkt de afsluitingsperiode overeen te komen met de afsluiting van de Kanonstraat, die samenhangt met de bouw van de Buenos Aires.. heeft dit er ook mee te maken? Wordt nog een uitdaging om vanuit Lombok het centrum te bereiken zo…

    1. Auteur
      HB

      Nee, het betreft met name werk aan of rondom de tunnel aan de oostkant. Daar zullen de sporen 1 en 2 worden verplaatst vanwege verbreding van het perron.

  6. Apostle

    De Rabobank gaat trouwens de Knoopkazerne niet huren, deze is teveel verouderd. In plaats daarvan wordt een deel van het SVB-gebouw aan de Graadt van Roggeweg gehuurd.

Laat een reactie achter op Marco Knol Reactie annuleren