Rabobrug zonder perrontoegang

In Nieuws door HB7 Reacties

Op onder andere DNU lezen we dat het college volgende week vermoedelijk zal besluiten de rabobrug vooralsnog zonder trappen naar de perrons te realiseren. Dat heeft onder andere te maken met de bouwfasering en het nog veranderen van sporen en perrons. Ook kosten zullen een rol spelen. De OV-terminal zal in de toekomst geheel worden voorzien van toegangspoortjes. Dergelijke voorzieningen zouden dan ook op de Rabobrug moeten komen. De bouw van de Rabobrug zal door deze beslissing mogelijk sneller kunnen plaatsvinden.

[edit:] De eerste teleurstellende geluiden klinken hier en hier, en ook wel hier.

Reacties

  1. Michiel

    Utregse snelheid? Zeg maar gerust Utregse kansloosheid. Kom op zeg, dan bouw je zo’n dure brug over de perrons, ga je het argument gebruiken dat de TRAPPEN te duur zijn? Dit slaat echt werkelijk nergens op. Zelfs het OV-chipkaart poortjes argument is onzin, dan zorg je daar maar voor als je dat systeem wilt handhaven. Nu heeft die brug echt zoveel minder nut. Okay, het is een leuke extra verbinding aan de zuidkant, maar in de nieuwe situatie heb je al een mooie overloop aan de noordkant van de OV-terminal.

  2. Apostle

    @Michiel: daar mag je met de fiets niet langs. Er is tussen Bleekstraat en Van Sijpensteintunnel geen enkele mogelijkheid om het spoor te kruisen. En dat is een best heel groot stuk!

  3. Michiel

    Mogen en kunnen is een groot verschil 😉 Het ziet er op de renders groot genoeg uit, dus er zullen vast fietsers het gaan proberen. Maar zelfs al is er strenge controle en moet je met de fiets aan de hand: op de brug zal het niet veel anders zijn. Ik neem aan dat je daar niet direct op kunt fietsen maar ook een of ander systeem zal moeten gebruiken om er uberhaupt op te komen met je fiets?

  4. Laurens Holst

    Ik neem aan dat dat hetzelfde ‘systeem’ zal zijn als bij elke andere brug, Michiel :). Dus gewoon even harder trappen aan het begin, en op het eind eraf roetsjen.

  5. Michiel

    Nou nee, want het is een langzaamverkeersbrug, dus het is ook voor lopend volk. Er is nog geen ontwerp beschikbaar, maar het zou best kunnen dat je de brug niet schuin op gaat, maar met een trap. In dat geval moet je aan beide kanten toch weer afstappen om de geul naast de trap te gebruiken. Misschien dat ze wel een fiets oprit maken, maar ik ben daar niet zo zeker van eigenlijk. Zeker gezien de eerste speelse schets lijkt het me meer een loopbrug ipv een fietsbrug.

    1. Laurens Holst

      Met de kennis van nu: in het VO van december staat “De Rabobrug is een nieuwe schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes.”, en wordt er gesproken over hellingbanen, en ‘tapis roulants’ (roltrappen in gewone-mensentaal) voor de voetgangers.

Laat een reactie achter op Michiel Reactie annuleren