Muziekpaleis stapje verder

In Nieuws door HB6 Reacties

Gisteravond lichtte cultuurwethouder Frits Lintmeijer in de raadscommissievergadering de mondelinge overeenkomst toe tussen de gemeente en Tivoli. Vanuit alle fracties oogstte hij lof voor het bereikte resultaat en het feit dat hij, ondanks dat de deal nog niet op papier is uitgewerkt, er openheid over betracht.

Hij benadrukte dat het einddoel is: één organisatie met één directeur en één raad van toezicht. Tivoli heeft aangedrongen op een gescheiden exploitatie in de eerst twee jaar, om aan te kunnen tonen dat de business case voor de popexploitatie beduidend afwijkt van de rest, gemakshalve afgekort tot ‘klassiek’.

De gemeente speelt slechts één rol: die van subsidieverstrekker. Daarmee is het mogelijk om in de programmering bepaalde accenten af te dwingen. Veel verder dan dat gaat de bemoeienis niet.

Het vervolg
Tivoli, gemeente en SJU gaan nog deze week om tafel zitten om:
– het profiel van een nieuwe directeur voor de Muziekpaleis-organisatie te schetsen om die dan ook zo snel mogelijk aan te trekken;
– op korte termijn een nieuwe realistische exploitatiebegroting op papier te zetten;
– een nieuwe set statuten op papier te zetten voor het overeengekomen Raad-van-Toezichtmodel voor de stichting die het Muziekpaleis gaat exploiteren.

Cultural Governance
De wethouder heeft de partijen daarbij de volgende spelregels meegegeven. Zo is bij de ombouw van de bestaande stichting naar een nieuwe op basis van het RvT-model de Cultural Governance Code leidend.

In de nieuwe stichting zijn de aparte werkmaatschappijen alleen voor inzicht in de geldstromen en de risicobeheersing; alle medewerkers zijn in dienst bij de stichting (en niet bij de werkmaatschappijen) en vallen onder één directeur. De werkmaatschappijen zijn ‘eigendom’ van de stichting en vallen ook onder diezelfde directeur (personele unie).

Overigens valt De Helling niet onder de afspraak. Dat is een aparte stichting en zal dat ook blijven, aldus de website van Tivoli.

Pop en de rest
In de vergadering is helaas niet ingegaan op het –  in onze ogen nogal kunstmatige  – stilistische onderscheid tussen ‘pop’ en ‘klassiek’. Het huidige Vredenburg programmeert naast het gestampte pot ‘serieuze repertoire’ van Bach tot en met Ligeti, ook veel theatrale muziek en lichte kunsten. Denk daarbij aan Boom Chicago, Lord of the dance, Alan Parsons, Van Velzen, Guus Meeuwis, Carola Smit, Waylon, Buena Vista, Ray Lamontagne en Eric Vloeimans. SJU programmeert vooral kleinere acts die ook voor een deel zonder probleem het label ‘pop’ kunnen krijgen.

In het definitieve Muziekpaleis zullen de stilistische gordijntjes niet meer zo nadrukkelijk hangen, net zo min als in het moderne echte leven. Dat is nu ook juist de kracht van het concept. Iedereen is tegenwoordig eeuwig jong en consumeert ongegeneerd uit de uitpuilende muziekruif. Dat Tivoli zijn good practice wil kunnen aantonen in de nieuwe constructie is te begrijpen. Maar laten we daarna snel stoppen met die labeltjes.

Reacties

  1. Meterman

    Wel bijzonder dat er niet ingegaan wordt op de vraag of Tivoli nu ook een toezegging heeft gekregen op die twee jaar een gescheiden exploitatie of niet. Het lijkt wel of politiek én media zich hier niet aan willen branden. Volgens mij de kern van de hete brij waar al tijden omheen gedraaid wordt…

  2. Auteur
    HB

    Of het een antwoord is op je vraag weet ik niet: de wethouder heeft aangegeven dat een evaluatie van die twee jaar niet zal leiden tot een mogelijke heroverweging van het partnerschap. Dat de partijen samen gaan is nu besloten en wordt niet meer heroverwogen na die periode waarin een expliciete popexploitatie op verzoek van Tivoli zichtbaar gemaakt zal worden.

  3. Laurens Holst

    Maar ik begrijp dat Tivoli nu toch gaat deelnemen aan het muziekpaleis, in de ene vorm of de ander? Dat is wel goed nieuws dan, eindelijk uit de impasse gekomen, en nu kunnen ze zich volledig richten op de toekomst; inrichting, programmering e.d.

    Zal voor het muziekpaleis als poppodium ook een goede boost zijn, dat ze gebruik kunnen maken van de contacten van de organisatie van Tivoli en de bekendheid en het vertrouwen bij het Utrechtse publiek.

    Vraag me wel af wat er met de huidige Tivoli-locatie zal gaan gebeuren. Zouden ze het nog als secundaire locatie blijven gebruiken, bijv. voor dansavonden of overbezetting, of gaat het helemaal dicht?

  4. ill-b

    Erg jammer dat Tivoli daar weg zal gaan. Ja, geluidsoverlast…, heb je in de hele binnenstad. Maar de charme en het underground-achtige sfeertje krijg je er in het Muziekpaleis niet voor terug. Erg jammer.. Ik denk stiekem dat met de verhuizing het échte Tivoli gevoel niet meer zal terugkomen, en ik hoop dan ook dat de goede artiesten wel zullen blijven optreden, en de poptempel geen stille dood zal sterven…

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren