Groener en fietsvriendelijk Stationsplein west

In Nieuws door HB2 Reacties

De gemeente meldde zojuist dat het definitief ontwerp van Stationsplein West is vastgesteld. Voor wie het niet (meer) weet: het betreft het verhoogde plein tussen de nieuwe OV-terminal, Stadskantoor en het Jaarbeursplein. Onder het plein komt een fietsenstalling voor 4200 fietsen. De bouw van het plein en fietsenstalling start medio 2011 nadat de sporthal en een deel van de Catharijnehof is gesloopt en een aannemer is geselecteerd. De uitvoering vindt in fases plaats. Het gehele plein kan naar verwachting vanaf 2013 worden gebruikt.  Het ontwerp is van architectenbureau Kraaijvanger Urbis.

De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het voorlopig ontwerp zijn: het plein wordt groener, de fietsenstalling krijgt één grote in- en uitgang in plaats van twee en wordt ruimer van opzet waardoor het overzichtelijker en sociaal veiliger wordt voor de gebruiker (geen doodlopende paden bijvoorbeeld). En er komt een fietspoint en werkplaats in, aldus de gemeente.

Het bericht meldt ook dat er in de tweede helft van november een publieksavond zal worden georganiseerd over verschillende onderwerpen rondom de toegankelijkheid van de nieuwe OV-terminal, waaronder Stationsplein West.

Reacties

  1. Hein

    Wat mij opvalt is dat op de artist impressions er op het Jaarbeurspein geen fietser te bekennen is. Je ziet alleen voetgangers. Alsof er niemand die stalling met 4200 plekken in of uit hoeft! Bij zoveel plekken, zullen er daar toch wel 8.000 tot 12.000 fietsers op een dag passeren? Als ik het goed begrijp, waren er in het voorlopig ontwerp twee ingangen voor de fietsenstalling op het Jaarbeursplein: een aan de zijde van het Beatrixtheater en een aan de zijde van het hotel. Daartussen zag je een groot voetgangersplein onder aan de trappen. Toen het werd geprensteerd in het infocentrum in de winter van 2008/2009 zag het Jaarbeursplein er veelbelovend uit. Nu is er in het Definitief Ontwerp alleen een ingang aan de kant van het hotel. Het lijkt me dat daardoor veel fietsers vanaf de Croeselaan het Jaarbeursplein dwars moeten gaan oversteken. Ik begrijp het toch goed? Weten jullie wat de reden is voor deze verandering? Als dit klopt, lijkt het me zonde van het Jaarbeursplein! Met al die haastige fietsers midden over het plein wordt het plein toch meer een stoep naast een fietspad dan een voetgangersplein?! Je kunt dan niet meer zo leuk zitten op de trap en voor evenementen lijkt het me zo’n fietsstroom ook niet handig. Wilde het filmfestival niet naar deze locatie? Kortom, ik ben benieuwd naar de reden van deze verandering en heb het idee dat de artist impression niet klopt met de Utrechtse fietspraktijk. Dit ontwerp levert waarschijnlijk meer fietsenstallingsplekken op? Maar is dat de enige maatstaf? We willen toch ook levendigheid en ontmoetingsruimte buiten?

  2. Jeroen

    Het lijkt me dat een enkele ingang juist bedoeld is om het jaarbeursplein meer fietsvrij te houden. Met twee in/uitgangen worden het jaarbeursplein en de trappenpartij van het stationsplein ingeklemd tussen 2 fietspaden terwijl bij 1 ingang het jaarbeursplein meer ruimtelijk kan worden opgezet (met een terras aan beatrixtheaterzijde oid). Met stoepranden of andere fietswerende constructies kun je dan voorkomen dat mensen over het plein gaan fietsen.

Laat een reactie achter op Hein Reactie annuleren