Bleekstraat krijgt HOV-tunnel

In Nieuws door HB4 Reacties

Het college heeft een beslissing genomen over de onderdoorgang die nodig is het ontwikkelen van een stedelijke tramnetwerk. Hij komt bij de Bleekstraat/Vondellaan. Daarmee zijn de opties van een viaduct bij de Rabobank en een viaduct bij de Bleekstraat van de baan. Kaartje om het te kunnen snappen: hier.

En hier het persbericht.

Spooronderdoorgang Bleekstraat nodig voor regionaal tramnetwerk

Het college van Utrecht heeft dinsdag een voorkeur uitgesproken voor een nieuwe spooronderdoorgang bij de Bleekstraat en de Vondellaan en heeft besloten deze nader uit te werken. Deze optie is het goedkoopst en het best inpasbaar. De onderdoorgang is nodig voor de inpassing van vijf toekomstige tramlijnen in het Stationsgebied. Voor de tram naar de Uithof kan de onderdoorgang ook als rangeerspoor naar de remise in Nieuwegein gebruikt worden. De bestaande spoorkruising bij de Leidseveertunnel is op de lange termijn ontoereikend voor het regionale tramnetwerk. Een viaduct bij de Rabobank en een viaduct bij de Bleekstraat zijn hiermee van de baan.

Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeente Utrecht besloten in juni 2010 tot een bundeling van alle toekomstige tramlijnen aan de binnenstadzijde, een tweede spoorkruising voor de toekomstige tramlijn naar Leidsche Rijn en (in de eindfase) bundeling van alle bussen aan de Jaarbeurszijde. In 2011 maken BRU en gemeente Utrecht de definitieve keuze of de lijn naar De Uithof een bus- of trambaan wordt. Als de tram naar De Uithof gaat rijden is een spoorverbinding nodig om de remise in Nieuwegein te bereiken voor beheer en onderhoud. Uit onderzoek moet blijken wat de beste optie is: een rangeerspoor door de Leidseveertunnel óf door de nieuwe spooronderdoorgang bij de Bleekstraat, via de Vondellaan naar het 5 Meiplein. De keuze voor de locatie van de tweede spoorkruising is nu nodig, omdat de Uithoflijn (HOV om de Zuid) zo wordt aangelegd, dat later de trambaan naar Leidsche Rijn kan worden aangesloten.

Eindhalte in De Uithof
Gemeente en BRU doen onderzoek naar waar de eindhalte in De Uithof moet komen. Gelet op de ontwikkeling van De Uithof en de kwaliteit van het openbaar vervoer is de ambitie dat de trambaan 600 meter verder tot de P+R De Uithof wordt doorgetrokken. De andere mogelijkheid is de eindhalte bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis, zoals in 2006 is besloten. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek beslissen BRU en het college van Utrecht over de eindhalte.

Herinrichting Pelikaanstraat en Vaartsestraat
In samenspraak met bewoners zijn ontwerpen gemaakt voor de herinrichting van de Pelikaanstraat en de Vaartstestraat. De HOV-baan komt daar dicht bij de bebouwing te liggen. Het college heeft dinsdag de ontwerpen vastgesteld en komt tegemoet aan de wensen van bewoners. In de Pelikaanstraat verdwijnen 24 parkeerplaatsen, waardoor meer verblijfsruimte ontstaat. Ook wil het college tegemoet komen aan de wens om van de Pelikaanstraat eenrichtingsverkeer te maken. De gemeente onderzoekt of dit kan, hiervoor moet namelijk ook het Ledig Erf worden aangepast. Daarnaast kunnen bewoners een parkeerplaats of een berging, en twee plaatsen in de fietsenstalling huren tegen gereduceerd tarief.

[bron: Gemeente Utrecht, foto: Google]

Reacties

  1. Apostle

    @R0na|d:

    Deze aftakking van de HOV-lijn doet Station Vaartsche Rijn niet aan maar takt vanaf het station eerder af.

    Verder is het mooi om te zien dat de ambities voor een regionaal tramnetwerk hoog zijn!

    1. R0na|d

      nee, weet ik niet, bedoel meer het gebied, want de overstap uit het station is makkelijk gemaakt natuurlijk, en met de buslijnen 6 en 8 erbij opgeteld wordt het heel wat. Hoe dat kruispunt bij de Balijelaan/Croeselaan moet gaat worden met de tram erbij zal trouwens een hele opgave worden!

  2. Kees

    Ik ben benieuwd hoe dat moet. De lijn naar de Uithof hoog gelegen om de Bleekstraat en de Vaartse Rijn ongelijkvloers te kruisen en een aftakking op straatniveau om onder de spoorlijn door te gaan. Die moet dus ten noorden van de Bleestraat al aftakken om op het lage niveau te komen of te blijven. Dus 4 sporen naast elkaar. Waar blijven die bussen dan, of verdwijnt de busbaan?

Reageer