Meet Danny, kraanmachinist. Hij praat ons op SSC bij over de kranen op het Vredenburg.
Om mee te beginnen, het verspreide plaatje klopt niet helemaal. Daar zie je namelijk spitsloze kranen. Wat er op het Vredenburg wordt geplaatst zijn kranen met spits. Dat heeft te maken met de last die ze kunnen tillen. Bij een spits heb je trekstangen en daarmee kun je grotere lasten aan.
Het nadeel van kranen met spitsen die in elkaars bereik werken, is dat het hoogteverschil vrij groot wordt. De kraan die er nu staat heeft een zogenaamde haakhoogte van 66 meter. Hij moet over de nog te bouwen kraan van BAM heen kunnen draaien. Deze heeft een haakhoogte van 50 meter. Ruim voldoende voor het woonwinkelcomplex.
De hoogste kraan krijgt een haakhoogte van 82 meter. Dat is dubbel zo hoog als het toekomstige dak van het Muziekpaleis! De totale hoogte, dus inclusief spits, van deze joekel zal 95 meter bedragen. Dat is bijna zo hoog als de torens van de Rabobank, die zijn 105 meter.
Dat deze kraan ook een spits zal hebben legt Danny uit. “Spitsloze Liebherrs gaan maar tot type 285 ec-b, een 12 tons kraantje is dat. Het wordt een 550 ec-h, een 20 tons kraan.”
Weinig mensen realiseren zich dat het Muziekpaleis in hoofdzaak een stalen gebouw zal worden. Twee betonnen pilaren die een enorm stalen frame op zijn plek houden. Binnen dat frame worden de zalen gehangen. Het takelen van al dat staal zal wel de reden zijn dat relatief zware kranen noodzakelijk zijn.
Wie er op de kranen gaan werken weet Danny ook. Hans zit op de kraan die er al staat en Kees komt op de hoogste. Beide machinisten hebben op de Rabotorens gezeten.
Reacties
Volgens mij zijn de Rabo-torens 105m hoog en niet 95m. Met groet en bewondering voor je website. Henk Rijkse
Helemaal gelijk Henk, ik ben in de war met het nog te bouwen Stadskantoor.