Kranen

In Nieuws door HB7 Reacties

Zo gaat het er binnenkort uitzien. Er verschijnen drie kranen. Een van 50 meter voor het woonwinkelgebouw en twee van respectievelijk 60 en 80 meter voor het Muziekpaleis. De meest rechtse staat er inmiddels al.

Overigens wordt morgenochtend een aanvang gemaakt met het funderingswerk in de Stationsstraat. Over deze straat komt een betonplaat die in de plannen van nieuw Hoog Catharijne de nieuwe noord-passage zal gaan worden. Om vijf uur zal er een boorinstallatie worden aangevoerd waarmee de palen zullen worden gestort. De Stationsstraat blijft overigens wel bereikbaar voor onder andere de bezoekers van de parkeergarages.

Archeologen hebben overigens bij graafwerkzaamheden vlakbij de ingang van de ondergrondse parkeergarage Vredenburg een stuk fundament van enkele meters groot gevonden dat toebehoort aan de westelijke toegangspoort van het kasteel. Van het bestaan van dit deel was niets bekend. Bij eerdere sonderingen was het niet gevonden. Overigens is de kans gering dat het bewaard zal blijven. Op die plaats is namelijk de expeditietunnel van het Muziekpaleis gepland.

(fotocompositie: POS)

Reacties

  1. Bas

    Schandalig als ze dat stuk niet bewaren. Doe eens creatief en verwerk dit in het nieuwe paleis alstublieft.

  2. carel

    zijn wel hele hoge dunne kranen
    zal vast wel goed komen……
    denk even aan het ongeluk van 10 jaar geleden
    bij de trambaan op de Graadt van Roggenweg die toen omviel

  3. Aleid

    De kasteel resten zijn rijksmonument. Die kun je niet zomaar weghalen. Daar zijn procedures voor nodig. En dat is maar goed ook.

  4. Aleid

    En over die kranen: Als je een gebouw wilt neerzetten van bijna 50 meter hoog dan heb je nog hogere kranen nodig.
    @HB in Utrechtjournaal stond vorige week dat het MP weer 3,3 mio duurder is geworden.

  5. Auteur
    HB

    @Aleid: Zag ik ook. Maar ook dat er geen bron bij stond. Dus waar dat bedrag vandaan komt is raadselachtig. Dat het duurder zal worden is een soort natuurwet.

    @Allen: Ik zal nog eens kijken maar ik denk dat de brok behoorlijk in de weg ligt voor de bouw van de kelder, anders wel voor de garage van HC. Als inpassen betekent op een totaal andere plek tentoonstellen (wat met een ander reeds bekend deel nu wordt overwogen tegen advies in van het Rijk) heeft het wat mij betreft geen zin. Die grote brok naast de ingang van het oude Muziekcentrum heb ik altijd maar een gedrocht gevonden en heb eigenlijk nooit begrepen wat het was en wat het nu precies daar deed. Resten hebben juist betekenis op de plek waar ze zijn gebouwd. Denk aan de Romeinse muur die zojuist toegankelijk is gemaakt onder het Domplein via een speciale toegang.

  6. Erik

    Of een gebouw nu hoog wordt of niet; bij een groot gebouw heb je meerdere hijskranen nodig om het hele bouwoppervlak te kunnen bereiken. Als je alle hijskranen even hoog maakt, komen de bouwarmen ervan met elkaar in de knel, waardoor het nodig is om – ook bij een laag gebouw – meerdere in hoogte verschillende hijskranen te gebruiken. En zo krijg je soms belachelijk hoge hijskranen in vergelijking met het gebouw wat je wilt realiseren… niet dat ik het persoonlijk lelijk vind; in Utrecht is tijdelijke hoogbouw al bijzonder genoeg, wat mij betreft.

Laat een reactie achter op carel Reactie annuleren