Nieuwe studies west

In Nieuws door HB16 Reacties


Kraaijvanger Urbis, de veel stedenbouwkundige studies in het stationsgebied mag uitvoeren, heeft het resultaat van recent werk online gezet. Het betreft een studie voor NS Poort voor de strook westelijk van het station, waaronder ook de Van Sijpesteijnkade en Stadskantoor, en een nieuwe incarnatie van Stationsplein West, dat een voorlopig ontwerp betreft van december 2009.
Je kunt zien hoe een deel van de bestaande bebouwing van de Van Sijpesteinkade is ingepast, naast nogal hoge en lompe kantoor/woningvolumes. Het is alsof de studie wil aangeven: sloop dat spul nou gewoon maar.
Opvallende overeenkomst in de studies is dat er een uitgestrekt verhoogd voetgangersgebied ontstaat. Als dit niet met de nodige zorgvuldigheid gebeurt, doe je hetzelfde als waar Hoog Catharijne zo om bekritiseerd is: je creëert een betonnen, al dan niet afgehekte onderwereld met garages, expeditie en bussen. Dat kan erg onaangenaam zijn, zeker als de bouwprojecten zich langzaam, in een periode verspreid over decennia ontwikkelen, waar het naar uitziet, gezien de situatie in de onroerendgoedmarkt.

Hier volgen de toelichtingen. Oordeel zelf maar. [Edit] Bedenk, zoals Remco in een reactie ook weergeeft, dat de studie voor de westelijke strook geen status heeft, anders dan een studie.

Westelijke strook bij station
In opdracht van NS-poort is het stedenbouwkundig plan gemaakt voor de strook ten westen van de treinsporen bij het Centraal Station in Utrecht. Een negen meter brede “brug”, die als een promenade alles in het gebied verbindt, vormt de essentie van het plan. De bestaande bebouwing en de nieuwe, soms nog onzekere, ontwikkelingen worden onderdeel van een samenhangend stedelijk gebied. Het gebied brengt de opgetilde Openbaar Vervoer Terminal (OVT), de Oost West Centrum Boulevard, het maaiveld van het Jaarbeursplein en het Jaarbeurscomplex met elkaar in verbinding. Het hart van het gebied wordt gevormd door het nieuwe stationsplein. De NoordZuid Promenade brengt de grootschalige stationsontwikkeling met de kleine schaal van de bestaande stad in de ontwikkeling bij de Van Sijpesteijnkade samen. De mogelijkheid voor een geleidelijk transformatie van dit gebied naar een goed verbonden, intensief en verdicht stadsdeel is een belangrijk duurzaamheids-aspect van dit plan.
Hier een link naar beelden.

Stationsplein West

Het Stationsplein West in Utrecht wordt gevormd door de kruising van de Oost-West Centrum Boulevard , de Noord Zuid verbinding en het Jaarbeursplein. Het plein koppelt de hoger gelegen stationshal aan het maaiveld van het Jaarbeursplein middels een monumentale trappartij met daaronder een grote stationsfietsenstalling. Het opgetilde Stationsplein krijgt een in het oog springende figuratie van krachtige vrijgevormde banden die de grote publiekshallen van het nieuwe Stadskantoor en de OVT binnendringen. Het plein verweeft de semi-openbare interieurs met het publieke exterieur. Een vloer van granieten stenen zorgt voor een dynamische afwisseling in beeld , stroken in noord-zuid richting en wildverband in oost-west richting.
En hier weer een link.

Bron: Kraaijvanger Urbis.

Reacties

  1. C. Vos

    Oef, wat een lelijkheid weer bij elkaar. De Kraaijvangertjes hebben weer leuk met blokjes piepschuim zitten spelen. Lekker dicht op elkaar gezet zodat het zonnetje het immer duistere ‘achter het station’ niet kan bereiken. Wonderlijk dat moderniteit altijd gepaard lijkt te gaan met unheimische tochtgaten. De opbrengst per vierkante meter is de maatlat van de architect, van enige andere moraliteit lijkt geen sprake. Zo zitten we weer decennialang opgescheept met een gebied dat nooit zal sprankelen. Waarom willen bestuurders hun stad altijd verbouwen tot een soort mini Sjanghai, waarom mag Utrecht niet gewoon zichzelf blijven? Dat vinden Chinese toeristen ook leuker dan hier de zoveelste replica te zien van ‘de dicht op elkaar gepakte mondiale beton- en glaspaleizen architectuur’.

  2. rob

    Oei, inderdaad. Zelfs het stationsplein west wordt erg grauw en lelijk.
    Hier had ik veel meer van verwacht.

  3. Jeroen

    Als op deze wijze de Sijpenstijnhuizen behouden moeten blijven mag van mij de sloopkogel er alsnog doorheen. Wat een drama.

  4. Bas

    Laat Kraaijvanger zijn Anglo-Saksische gedrochten lekker in Rotterdam realiseren. Daar komen ze er nu pas achter dat ze de menselijk maat uit het oog zijn verloren. Aan een skyline zonder ‘gezelligheid’ op straatniveau, vol met tochtige straten, heb je helemaal niks. Poten af van onze mooie stad.

  5. Jan

    Ik vond de actie behoud Sijpenstijnkade zowiezo weinig nuttig. Het was vanaf het begin al duidelijk dat een paar huizen aan beide kanten van het rijtje moesten wijken om logistieke / technische rekenen. In dat geval blijft er maximaal een rijtje van 5 huizen over die overheerst zouden worden door de kolossen die achter de kade opgetrokken worden. Wat voor ontwerp hadden deze mensen realistisch verwacht?

    Ik zou deze kant van het spoor gewoon inrichten met nieuwbouw en de oude gebouwen in het centrum zoveel mogelijk beschermen. 3 oude huizen tussen alle kolossen is geen gezicht. Ik denk dat de mensen achter behoud Sijpestijnkade eerder nostalgisch dachten. Geef het verzet op en laat de architecten vrij om deze kant van het spoor in te richten, deze mix is echt geen gezicht!

  6. Auteur
    HB

    In deze studie is het rijtje gebroken. Waarom dat is wordt niet duidelijk. Als je serieus inpassing bestudeert heeft deze oplossing geen zin. Of je komt met een inpassing die ten minste qua schaal aansluit, wat ook niet het geval is.

  7. Stephan

    Laten we nou juist van die grijze saaie blokken af willen ! Lijkt mij dat het toch wat “vrolijker” ingericht kan worden en misschien als deel van de kop van Lombok.

  8. Remco

    Vanavond van POS gehoord dat dit plan geen status heeft en dus maar een idee is van NS-poort. Jammer dat het nu meteen gaat over uiterlijk. De studie van KU is iig een gemiste kans.

  9. Remco

    Ik bedoel dat het op een goede manier combineren van oud & nieuwbouw een gemiste kans is in het plan van Kraaijvanger Urbis.

  10. ill-b

    Klopt, maar er is wel op te zien dat er in deze situatie weinig huizen van het rijtje aan de Van Sijpesteijnkade behouden blijven. En diegene die wel blijven staan, zijn matig ingepast.
    Zoals Niek (hierboven) in een voorbeeld laat zien, is een situatie die (denk ik) meer gewenst is, en de waarde zal behouden voor de kade.

  11. Gabor

    Alsjeblieft, gewoon slopen die panden.

    Die huizen zijn nu al de slechts geplaatste panden van Utrecht. Dat past straks nog veel minder in het nieuwe stationsgebied.
    Dan kun je nog zo mooie plaatjes maken, maar het blijft misplaatst.

    Grappig dat iemand een plaatje geeft van een woonblok in NYC. Totaal niet vergelijkbaar.

Reageer