Op 6 juli is de bouwvergunning verleend voor de bruggenknoop Vredenburg. Het betreft een stelsel van bruggen met kademuren over de herstelde stadsbuitengracht en de Leidsche Rijn. De vergunning spreekt van 4 bruggen tussen Knipstraat en Vredenburg, deze impressie toont er 5. Waardoor het verschil komt is ons niet duidelijk.
Hier volgen nog een paar gemeentelijke mededelingen van de afgelopen paar weken.
Gelijktijdig is gemeld dat er ernstige bodemverontreiniging is ontdekt ter hoogte van de Rijnkade. Het betreft minerale olie, vluchtige organische stoffen en polycyclische aromatische koolwaterstoffen in de grond en het grondwater. Het wordt aangeduid als ernstig maar zonder spoedeisend karakter. Voor sanering worden er beveiligingsmaatregelen getroffen. Heijmans is deze viezigheid onlangs tegengekomen bij het boren van de palen. In deze melding wordt niet gesproken over asbest, dat er ook onlangs is aangetroffen.
Voor Stationsplein, centraal station en perron 3 is een bodemsaneringsplan opgesteld. Details werden verder niet genoemd.
Op 9 juli is er een velvergunning voor een es aan de Kruisvaart ter hoogte van Mineurslaan aangevraagd.
Voor Catharijnesingel 34 is een sloopvergunning gevraagd. Dit werk hangt samen met de bouw van de nieuwe meldkamer van de beveiliging van Hoog Catharijne. Ooit stond op dat adres een magnifiek herenhuis. Nu is het de fietsenstalling Laag Catharijne.
Reacties
Mooie impressies! Leuk om ze eindelijk eens in zo’n detail te zien.
We hebben er nog een paar. Ze komen online in een nieuw te maken dossier over de herstelde singel.
Vond “Catharijneknoop” een stuk betere naam…
Is dit nu de officiële naam?
De Catharijneknoop is de naam voor de nieuwe oversteek van Hoog Catharijne, met stadskamer en poortgebouw. Vredenburgknoop en Catharijneknoop zijn dus twee verschillende onderdelen van de herstelde singel.
Op de tweede still is te zien dat er op het smalle randje aan de zuidkant van de breedste brug mensen liepen – die werden bijna geplet door de bus op de eerste still, neem ik aan?
En gaat het hele knooppunt qua verkeerslichten als één geheel gelden? De busbaan lijkt door de fietspaden niet met verkeerslichten gekruist te worden, de autoroute wel.