Meer fietsen op Jaarbeursplein

In Nieuws door HB2 Reacties

Een bericht van POS over 750 extra fietsparkeerplekken op het Jaarbeursplein.

Vanwege de bouwwerkzaamheden op en rond het Jaarbeursplein, waaronder de sloop van de sporthal en Catharijnehof, richten de gemeente Utrecht en ProRail de fietsparkeerplekken op het Jaarbeursplein anders in. De reclamemast en het stenen bordes worden verwijderd. Hierdoor komt er ruimte vrij voor een tijdelijke gratis fietsenstalling op het plein met plek voor 1.900 fietsen.

In de nacht van 10 op 11 juli wordt de reclamemast op het plein ontmanteld. Nadat het fundament van de reclamemast gesloopt is, kan in augustus gestart worden met het plaatsen van nieuwe rekken. De huidige fietsenrekken op het plein worden verwijderd en er komen nieuwe, dubbellaagse rekken voor terug. De nieuwe fietsenstalling is 24 uur per dag en 7 dagen per week open, gratis, niet bewaakt en niet beheerd.

Vanaf eind augustus tot half september worden de huidige fietsenrekken in fases afgezet met bouwhekken en vervolgens verwijderd. Fietsen die nog in deze rekken staan worden verplaatst naar nieuwe etagerekken (± 250) voor de Jaarbeurspleingarage aan de Croeselaan. Alleen bij fietsen die aan de bouwhekken vast staan, worden de sloten kapot geslepen. Dit staat vermeld op de bouwhekken.

Naar verwachting wordt de nieuwe fietsenstalling op het Jaarbeursplein na de zomer in gebruik genomen. De stalling is tijdelijk. In de definitieve situatie komt er onder het aan te leggen Stationsplein west een fietsenstalling met plek voor 5.000 fietsen.

Aardig detail: de reclamemast behoorde toe aan Hoog Catharijne. Deze heeft vanaf het begin een belangrijke rol gespeeld in de ruimte van het plein, en was opvallend aanwezig omdat de bomen lang klein waren. Onder de mast bevindt zich een bakstenen reliëf-constructie, die momenteel door de hopen fietsen volledig aan het zicht onttrokken wordt. De gemeente heeft de mast, net als de parkeergarage, van Corio gekocht om te kunnen slopen.

Reacties

    1. Auteur
      HB

      Het valt binnen het complete pakket van de bilaterale ontwikkelovereenkomst tussen gemeente en Corio. Essentie daarvan is dat Corio zich terugtrekt tot het gebied oostelijk van NS station. Als ik het goed begrijp zijn de financiële details geheim.

Laat een reactie achter op Jasper Reactie annuleren