Voortgang

In door HB11 Reacties

Lees over de stand van zaken in het stationsgebied in de kersverse bestuursrapportage: Berap voorjaar 2010 en de begeleidende brief.

[update] In relatie daarmee ook interessant: de Voorjaarsnota 2010. De projectorganisatie stationsgebied moet miljoenen ophoesten, dan wel niet meer uitgeven in de toekomst. Reden: hun levensverlenging. Geen Alaska-zalm op een bedje kaviaar, maar bitterballen. Niet langer Kyteman, plug de iPod maar in. Misschien een goed renderend aandeeltje nemen in communicatiemachine BU?! Maar vooral: meer geld maken met onroerend goed. Hieronder de passage 3.1.4 integraal. Oh ja, optimalisatietaakstelling is ambtenarenspeak voor tekort.

[quote]

Tegelijk met de voorjaarsnota ligt de bestuursrapportage Stationsgebied per 1 mei 2010 voor. Wij verwijzen hiernaar voor de voortgang binnen het programma Stationgebied. Uitgangspunt in de bestuursrapportage blijft een sluitende grondexploitatie. De optimalisatietaakstelling binnen de grondexploitatie Stationsgebied is toegenomen van 9,22 miljoen euro naar 29,87 miljoen euro. De forse toename van deze taakstelling wordt veroorzaakt door het opnemen van de kosten voor de continuering van projectorganisatie Stationsgebied tot en met 2012 (12,75 miljoen euro), een toename van 5,4 miljoen euro door diverse tegenvallers aan zowel de lasten als inkomstenkant en 2,5 miljoen euro in verband met ons collegeprogramma. In het nieuwe collegeprogramma hebben wij besloten tot een extra incidentele taakstelling van 5 miljoen euro op de grondexploitaties. Deze hebben wij – in afwachting van de concrete invulling van de totale optimalisatietaakstellingen – vooralsnog evenredig verdeeld over de grondexploitaties Leidsche Rijn en Stationsgebied. Dit betekent voor de grondexploitatie Stationgebied dat deze moet sluiten met een voordelig saldo van 2,5 miljoen euro. In de bestuursrapportage Stationsgebied hebben wij de optimalisatietaakstelling nog niet ingevuld met concrete maatregelen. Bij de programmabegroting 2011 doen wij hiervoor voorstellen.

[einde quote]

Reacties

  1. Michiel

    Bedankt voor de link! Hier en daar best goed nieuws, bijvoorbeeld eindelijk wat meer duidelijkheid over de planning rondom de OV-Terminal:

    “Na gunning kan in de tweede helft van 2010 gestart worden met de bouw van de OV-terminal. De gehele realisatieperiode zal conform de vastgestelde planning ongeveer vijf jaar duren. De geselecteerde aannemer heeft echter een alternatieve bouwfasering voorgesteld waardoor wellicht negen maanden sneller gebouwd kan worden.”

    Het klinkt alsof het er dan nu *eindelijk* van gaat komen. Na de zomer begin bouw van het nieuwe stationsgebouw!?

  2. Paul

    Mooi leesvoer.. Ik vind het opvallend dat er met geen woord wordt gerept over de voortgang van de projecten megabioscoop/casino/hotel. Wel is de planning van deze projecten gelijk gebleven aan de planning uit de vorige rapportage (start bouw half 2011). Ben ik te optimistisch als ik dat opgevat als goed nieuws?

  3. Herbert

    @Paul: start bouw 2011 is volslagen utopie. Vergelijk dat met de plannen stadskantoor. Dat is planningtechnisch mijlen verder, maar daarvan start de bouw ook pas in 2011. Het zou me verbazen dat we dit jaar überhaupt een tripartite-overeenkomst met de partners gaan zien. Als dat er is, kunnen er nieuwe tekeningen worden gemaakt, vergunningprocedures gestart, aanbestedingen begonnen. Daar zitten sowieso bestemmingsplanaanpassingen bij, en die gaan altijd traag. We spreken zo over 2 jaar aan papierwerk. Als het er nog van komt, want niemand lijkt zich momenteel te roeren.

  4. Bas

    Komt dit ooit nog goed? In Rotterdam staat de nieuwe Maastoren alweer te blaken van zelfvertrouwen en in Utrecht… in Utrecht praat men heel veel maar doet men he-le-maal niets… Zo jammer.
    Ennuh, Kyteman is met een “y” 😉 Verder niets dan lof over deze superblog.

  5. Paul

    @Herbert: Ik ben aardig bekend met de complexiteit van de ruimtelijke procedures. Dat 2011 niet echt gehaald wordt begrijp ik dan ook wel, maar het feit dat de planning onveranderd is gebleven verbaasde me, je zou verwachten dat deze mee opschuift.. Ook wensplanning kan enigszins realistisch gemaakt worden toch ;)..

  6. Herbert

    @Bas: ik altijd maar denken dat die jongen van vliegeren houdt… verkeerd ezelsbruggetje.
    @Paul: ervan uitgaande dat elke letter in dit verslag gewogen zal zijn en dat POS zelf ook af wil van wensplanningen, heb ik een beetje bozig gereageerd, omdat ik dit ook niet kan plaatsen en daardoor enige teleurstelling zich al typend van mij meester maakte.

  7. Paul

    Die teleurstelling is helemaal begrijpelijk. Maar de positieve geluiden over de OV terminal in het stuk maken veel goed.

  8. Anonymous

    Het is jammer dat ze in Utrecht eigenlijk zo weinig voor elkaar kunnen krijgen.Het hele project schuift elk jaar 2 jaar op, en is als volger erg frustrerend aan het worden.

    Alleen de projecten van de gemeente zijn nu na jaren vertraging gestart en ook Coria gaat nu aan de slag.

    De Rabobrug en de Knoop is 2 jaar naar voren geschoven en de Aurora staat in de ijskast.

    Het vreemde is dat fase 2 naar voren gehaald wordt, terwijl van fase 1, nog helemaal niets is gerealiseerd.

    Het hotel, casino en mega bioscoop is heel vaag, ik heb een gevoel dat de jaarbeurs daar dwarsligt. Toch heb ik mijn twijfels of het er nog wel zou komen, de ontwerpen zijn zo oud als de weg naar Rome en de gemeente houdt zich opvallend stil.

    Is er dan geen ander scenario, dat men in ieder geval echt aan de uitvoering van wat deelprojecten kan beginnen. Meer appartementen voor starters en minder kantoor b.v.

    Jammer allemaal want het begint nu echt te frustreren, zeker als je ziet dat ze in Rotterdam en Den Haag alles wel snel kunnen realiseren en meer creativiteit aan de dag leggen.

    Leon.

  9. Marco Knol

    Och, in Rotterdam hebben ze wel een blunderput en in Den Haag hadden ze een lekke tramtunnel. Dus ook daar is bepaald niet alles goed verlopen.

    Maar in het kader van verkiezingen enzo; je kunt je natuurlijk afvragen of iedere individuele gemeente voor dit soort grote projecten wel voldoende personeel en kennis in huis heeft en of dat ook zou moeten.

    En er komt denk ik bij dat we liever niet dezelfde fout maken als bij HC in de jaren 60/70 en plannenmakers Utrecht niet altijd even goed snappen. (Ik herinner me nog een zekere, bepaald niet onverdienstelijke, plannenmaakster die voorstelde om in het UCP hoger dan de Dom te bouwen. Dat was een beetje dom.)

  10. Anonymous

    Het lijkt me logisch dat er ook wel eens wat fout kan gaan, zoals o.a. de blunderput. Ondanks dat gaat men in Rotterdam en Den Haag onverdroten door met het in uitvoer brengen van plannen, terwijl men in Utrecht al struikeld bij een architecten selectie voor de Bieb++.

    Terugkijken op blunders zoals HC is juist behoorlijk dom, men vergeet voorruit te kijken.

    Het hoogbouwlimiet is voor mij juist een van de domste dingen die men in Utrecht heeft kunnen doen. Het stationsgebied wordt nu vol geplemd met lompe brede gebouwen van max 90 meter hoog, die in de toekomst een muur van ondoordringbaarheid gaat vormen op het zicht van de Domtoren.

    Een aantal slanke en hogere torens met varierende hoogtes tot 160 meter had een mooier uiterlijk aan de stad gegeven en meer ruimtelijkheid en groen.

Reageer