Highlights schouw

In door HB11 Reacties

Van de schouw (POS heeft de naam ‘schouw’ stilletjes toch maar weer in ere hersteld) van gisteravond volgen hier de belangrijkste waarnemingen in telegramstijl.

– Volgende week start de onderaannemer van BAM met boren van de palen voor het woonwinkelgebouw.
– Over enkele weken wordt daadwerkelijk begonnen met slaan van damwanden en vervolgens sloop van de verkeersbak. Daarbij wordt overlast verwacht voor verkeer en omwonenden.
– Voor de spuikoker komt een bypass. Deze blijft in gebruik totdat de singel ‘compleet’ is.
– Er is al gekozen voor een type natuursteen dat in het hele stationsgebied gebruikt gaat worden, info volgt.
– Het nieuwe kruispunt Smakkelaarsveld functioneert goed, maar men wil het wel veiliger maken. Hoe, is nog niet bekend.
– Er komt op Smakkelaarsveld een extra stalling van 2500 fietsen op het terrein waar voorheen de aannemer zat voor het kabelwerk. Oplevering begin 2011.
– De herinrichting van het kruispunt bij het stationsplein laat op zich wachten omdat de software van de verkeerslichten nog niet klaar is.
– De Noordertunnel is klaar. Het deel van de atoomschuilkelder is met een paneel en een tekst op de vloer speciaal herkenbaar gemaakt. Overigens merkte een projectleider van ProRail op dat het low-budget afwerkingsniveau van de Noordertunnel niet vergelijkbaar is met dat van de aanstaande OV-terminal.
– Op het Jaarbeursplein komt ter plaatse van de reclamemast een fietstenstalling met een capaciteit van 2000, ook uitgevoerd in moderne dubbele rekken.
– Roltrap tussen tramstation en taxiplatform wordt opgeknapt en de boel zal worden schoongehouden.
– Ondanks dat het taxiplatform buiten gebruik gesteld zal worden, blijft de looproute intact.
– De taxi’s zullen pas op zijn vroegst worden verplaatst naar het Moreelsepark na de Parade in september. Dat zal dan tevens de laatste keer zijn dat de Parade daar wordt gehouden.
– Er komt een speciale opstelstrook voor elektrische taxi’s.
– Er komt een personenlift bij de roltrappen van het streekbusstation.
– Werk aan perron van spoor 5 gaat traag. Reden is o.a. grote hoeveelheid puin in bodem. Paalsegementen van 4 m worden telkens gelast. Palen moet zich zetten, daarom niet meer dan 1 paal per dag. Plaatsing van de kappen zal pas gebeuren als ook spoor 7 is vernieuwd. Voor plaatsing van die kappen moet de stroom van de bovenleidingen. Dat zal dus ’s nachts en in het weekend gaan plaatsvinden. Of men daarmee nog op schema ligt werd niet duidelijk.
– Sloop van de sporthal gaat binnenkort plaatsvinden. Ingewikkeld verhaal. Er komen een nieuwe tijdelijke passage en uitgang. Lift en roltrappen zullen in gebruik blijven. Daarover volgt snel een posting.
– Voorbereidend werk en sanering op bouwterrein aan de westzijde van het station is bijna klaar. Binnenkort wordt er aan de noordzijde van dat terrein een kabeltunnel onder de sporen door geboord.
– ProRail kondigde aan dat er aan de oost- en westkant van het station hele grote bouwkranen zullen worden neergezet, die samen het hele project kunnen bestrijken. Opbouw van die twee reuzen gaat weken tijd in beslag nemen.
– De Dag van de Bouw, 5 juni, kent een landelijke kick-off in het Utrechts stationsgebied. JP de MP zal wellicht acte de présence geven. Dan zullen in het infocentrum ook nieuwe maquettes en impressies te zien zijn.
– Petrolheads kunnen op 26 en 27 juni karten in de Jaarbeurspleingarage voor 5 euro per heat.

Dat was het weer even.

Reacties

  1. maarten

    Weer hartelijk bedankt voor de informatie. Kon er zelf niet bij zijn. Weer veel info. Maintenir sur le bon travail!
    (google-vertaling van: Keep on the good work!)

  2. Herbert

    ^^ Binnen een paar decennia levert Google de Newspeak van de wereld. Markeer mijn woorden. Microsoft heet dan Pastware en Apple herinneren we ons als Oldpod. Stationsgebied noemen we dan Millionbikes.

  3. Niek

    Thanks voor de update!

    Kleine vraag: zou het VO Rabobrug niet gepresenteerd worden tijdens deze schouw? Of is dat weer uitgesteld?

  4. Herbert

    @Jeroen: het werd tussen neus en lippen door gezegd. Niemand ging er verder op in. Ik denk ook dat het nog niet vastligt.

  5. Herbert

    De manier waarop dat tentenkamp haar rug toekeert naar de stad, heeft me altijd gestoord. Niet uitnodigend, ongastvrij. Een rij generatoren en krattenstapels om tegenaan te kijken. En het mollen van die stokoude kaukasische vleugelnoot door het rosedrinkend publiek, dat afkomt op voorstellingen als ‘Kutje Kleiën’, heeft het voor mij voorgoed verbruid. Cultuur: ja, Parade: doei! Maar dit even geheel terzijde.

  6. Rob

    Ondanks een meter gratis toegangskaarten en de buurtborrel (incl. het gratis bijwonen van één van de optredens), is er behoorlijk wat gemor van de omwonenden m.b.t. de Parade, met name de tijd dat de Parade er staat is een doorn in hun oog.
    Het kan dus zomaar gebeuren dat de Parade stilletjes verdwijnt richting de no-go-area die Leidsche Rijn heet.
    Echter nog niet in 2010, want van 16 juli tot 1 augustus 2010 staat de Parade weer op de oude vertrouwde plek in het Moreelsepark. Zie ook: http://www.deparade.nl/

  7. Herbert

    Ik las dat inschrijven op het karten al niet meer kan, want vol. Sommige zaken in het stationsgebied kunnen dus kennelijk wel snel gaan.

Laat een reactie achter op Rob Reactie annuleren