Update infoavond

In door HB3 Reacties

Hier volgen wat waarnemingen van de schouw/infoavond van afgelopen dinsdag.

– Damwanden drukken op Vredenburg is bijna klaar. Dan volgt het uitgraven, tot een flink stuk onder het grondwaterpeil. Het zand wordt in de verkeersbak gekieperd, die inmiddels bouwplaats is geworden van dezelfde aannemer, Heijmans. De damwanden blijven overigens zitten, het zijn tevens buitenbekistingen.
– Het aanbrengen van de waterdichte expeditiekeldervloer en de fundering is een ingewikkeld werk. Men hoopt dat rond de aanstaande bouwvak helemaal klaar te hebben. Dan wordt begonnen met de twee betonnen liftkernen. Die komen februari 2011 op hoogte, dat is ruim veertig meter.
– De bouwkraan komt midden in de expeditiekelder te staan, dus midden in het gebouw.
– Aanstaande maandag wordt begonnen met verwijderen van asfalt uit de bak. Hoe de fasering van de sloop van de bak is, wil ik nog een keertje navragen, dat werd me niet zo duidelijk.
– Op de nieuwe ventweg langs de Mediamarkt/Gildenkwartier wordt een proefvak gemaakt met de nieuwe bestrating van natuursteen van het vernieuwde stationsgebied. Op het Jaarbeursplein komt ook zo’n vak. In het stationsgebouw heeft ProRail iets soortgelijks gemaakt voor de nieuwe OV-terminal.
– Weer een prettig sloopmomentje: de lelijke reclamezuil op het Jaarbeursplein gaat binnenkort plaatsmaken voor een groot aantal extra fietsenrekken.
– De gedempte Leidsche Rijn ter hoogte van de Van Sijpesteijnkade is als mogelijke fietsenstallingslocatie afgevoerd.
– Op het stuk Smakkelaarsveld waar nu de leidingen-aannemer zit, komen mogelijk nog duizenden fietsklemmen bij. In totaal is er plaats voor circa 4500 klemmen.
– BAM begin in april met de renovatie en uitbreiding van Singelborch tot winkelgebied.
– Verplaatsen van taxi’s naar Moreelsepark is een complex verhaal en lijkt behoorlijk te zijn vertraagd. De gemeente wil de verplaatsing combineren met de invoering van een taxikeurmerk, om cowboytoestanden te voorkomen.
– De sloop van de parkeergarage Jaarbeursplein is verplaatst naar 2011. Sloop van een deel van de sporthal vindt mogelijk nog wel dit jaar plaats.
– Over de ontwikkelingen in het westelijke gebied en Jaarbeursterrein geen nieuws. Ook niet over de Rabobrug.
– Eneco gaat de handen vol krijgen met werk aan warmteleidingen, dat binnenkort weer begint. Er komt onder andere een nieuwe leiding van de Dichterswijk, langs de Rabobank naar Jaarbeursplein en Stadskantoor. Alle nieuwe gebouwen zullen op deze leiding worden aangesloten.

Reacties

  1. Niek

    Dank voor de update! Goed er besloten is de Leidsche Rijn niet “tijdelijk” te dempen. Wat is de oorzaak van de vertraging van de sloop van de parkeergarage? Is de NH tegen?
    Er zal binnenkort toch echt wat nieuws moeten komen over de Rabobrug en hotel/casino/bios, dat duurt echt ontzettend lang.

  2. Herbert

    Parkeergarage hoeft niet snel weg om een tijdelijke eindhalte te creëren, want het werk rondom Stationsstraat en OV-terminal is vertraagd.
    Ik hanteer inmiddels de regel: bij alle termijnen die in het stationsgebied worden genoemd kun je sowieso de helft optellen om een schatting te krijgen die enigszins realistisch is. Over 4 maanden wordt over 6 maanden, over 1 jaar wordt over 1,5 jaar, etc.

  3. Giordino

    Mooie update hebben weer een beetje zicht op hoe alles er voor staat.
    Wat betreft planning is eigenlijk wel zo is vaak allemaal ideale situatie werk net zoals een kostenpost die moet je ook altijd verdubbelen wil je een realistisch beeld krijgen.

Laat een reactie achter op Herbert Reactie annuleren