Mega bouwvergunningen

In door HB4 Reacties

De afgelopen week zijn er voor Utrecht twee significante bouwvergunningen afgegeven: de OV-terminal en het Stadskantoor tussen spoor en Mineurslaan. Wel het vermelden waard, dachten we zo.

[edit:] De bouwvergunning OV-terminal betreft een zogenaamde eerste fase-vergunning die betrekking heeft op ruimtelijke ordening en welstand. Er is ook nog toetsing aan bouwbesluit en bouwverordening nodig. Gebouwd worden kan er dus nog niet. Lees de reacties voor precieze uitleg.

[edit2:] De aanbesteding van het Stadskantoor is gestart.

Reacties

  1. Michiel

    Wauw, dat is inderdaad wel het vermelden waard! Beetje newbie vraag misschien, maar wat betekend dit concreet voor de bouw van de OV-terminal? Laatste berichtgeving van ProRail was (als reactie op een post op deze site) dat de art. 19 procedure nog niet was afgerond. Ik neem aan dat de afronding hiervan tot de bouwvergunning heeft geleid?

    Als de opdracht eenmaal aanbesteed is, kan de bouw dan meteen beginnen of is het niet ondenkbaar dat er nog iets tussen gaat komen?

  2. Herbert

    Wat RO betreft ben ik ook niet zo thuis, maar als een bouwvergunning wordt afgegeven zijn de WRO- en of milieuvrijstellingen vergevorderd of afgerond. Misschien wil ProRail hier antwoorden wanneer ze denken met de eerste activiteiten te gaan beginnen.

  3. Apostle

    Opvallend genoeg zijn ze aan de Mineurslaan al wel met de eerste voorbereidingen bezig zo te zien, het P&R terrein is verplaatst naar de noordkant, het zuidelijke terrein is nu leeg en er zijn hekken omheen gezet.

  4. Anonymous

    Voordat er hier allerlei onjuiste verhalen gaan circuleren schets ik hier even hoe het juridisch echt zit:

    – de art. 19 WRO-vrijstelling is twee weken geleden afgegeven; dit betekent dat de OV-terminal PLANOLOGISCH (RUIMTELIJK) gezien mogelijk is gemaakt;

    -direct daarmee samen is vorige week de EERSTE fase om bouwverunning afgegeven. Dit betekent dat het bouwwerk planologisch past (de gemeente vindt dat het bouwplan past in zijn omgeving; de art. 19 WRO-vrijstelling is immers afgegeven) en dat het bouwwerk de welstandstoets heeft doorstaan (de gemeente vindt het bouwplan ‘mooi’ genoeg.

    Maar let op: dit betekent NIET dat de OV-Terminal op dit moment daadwerkelijk mag worden gebouwd. Daarvoor is namelijk de TWEEDE fase om bouwvergunning nog nodig; daarin wordt het bouwplan getoetst aan het bouwbesluit (brandveiligheid e.d.) en aan de gemeentelijke bouwverordening (technische constructie e.d.). Pas na het verlenen van deze tweede fase mag er daadwerkelijk gestart worden met de bouw. De eerste en tweede fase vormen dus samen pas ‘een bouwvergunning’. Dat er voor splitsing in fasen is gekozen heeft een wat complexe vergunningstechnische en planologische achtergrond, waar ik hier niet verder op in ga.

Laat een reactie achter op Herbert Reactie annuleren