Functioneel ontwerp west

In door HB17 Reacties

In de ruim twee jaar dat we het project volgen, hebben we nog nooit zo’n volle zaal gezien bij een informatieavond. En waar was de zurigheid die meestal op zo’n avond even de kop opsteekt? Het woord referendum heb ik niet één keer gehoord! Nou ja, een keer, in een persoonlijk gesprek. Zijn de tegenstanders moegestreden afgehaakt? Of ligt het aan de grote opkomst uit Lombok dat de sfeer zo constructief was?


Nou ja, het is ‘nog maar’ een integraal programma van eisen (IPvE) van de openbare ruimte, speeltuin van stedenbouwkundigen, waarover iedereen zijn zegje mocht doen. Maar er moet nog heel wat uitgedokterd worden voordat het Jaarbeursplein en omgeving minimaal op papier gaan functioneren. Het college van B&W zal eind van het jaar het duimdikke PvE officieel gaan vaststellen. Dan pas kunnen de gebiedsdelen verder worden uitgewerkt. Dat resulteert dan in voorlopige en definitieve ontwerpen, ergens in 2010.

Er is al wel een soort uitwerking van het IPvE in de vorm van een functioneel ontwerp, zie hieronder. Hier een pdf van het functioneel ontwerp en als je toe bent aan het echte werk, klik dan op het IPvE (pas op, pdf van 40 MB).
Het betrokken ontwerpbureau is HKB.
Suggesties en ideeën aanleveren kan nog tot 14 oktober via dit online formulier.

Reacties

  1. Kukeltje

    Wat me gelukkig blijft stemmen over elke nieuwe tekening die ik zie, is dat de Leidsche Rijn (leuk onderwerp voor een artikel trouwens, de naamgeving daarvan tot aan de zee in combinatie met het stukje water langs de Bilitonkade) doorgetrokken *blijft* tot aan de singel. Weet iemand wat hierover de ‘officiele’ plannen zijn (kon er niet bij zijn gisteren)

    Wonende aan het Merwede kanaal gaat me dat 5km varen schelen(~1 uur) naar de Weerdsluis!

  2. JM Dalmeijer

    De doorvaarthoogte onder het spoorviaduct is beperkt en dat blijft uiteraard zo. Het water zal daar ook versmallen want het moet met fietsers en voetgangers door de huidige onderdoorgang, maar met wat lapmiddelen wordt het water iets verbreed en wordt het toch mogelijk dat twee niet al te grote boten elkaar passeren.

  3. snef

    Is het niet goedkoper om, in plaats van een tunnel voor de auto’s te graven, het Jaarbeursplein op te hogen? Zodat dat plein ook beter aansluit op het opgehoogde gedeelte dr achter…
    Heb je meteen ruimte voor een paar fietsen! En een parkeergaragetje.

    Maar wat gebeurt er met het parkplaza hotel?
    Ik zou zeggen: SLOPEN dat ding!
    Dat is nu toevallig 1 van de weinige gebouwen dat linea recta de grond in mag zakken.

  4. Anonymous

    @Snef: het jaarbeursplein ophogen zou wat vervelend zijn voor het Beatrixtheater…

    Het Park Plaza Hotel heeft geen enkele plannen voor die locatie. Ook de gemeente heeft geen plannen met het hotel bekendgemaakt. Voor die kant van de Leidsche Rijn wordt binnenkort wel een visie gemaakt door het POS.

  5. snef

    Ja, er staan wel groene(?) lijntjes door dat hotel..

    De ingang van het Beatrixtheater zou dan ook opgehoogd worden natuurlijk:D
    Maar misschien is het net zo goedkoop om te graven, als een plein op te hogen.. Of goedkoper

  6. Hans

    Ik zie dat ophogen van de openbare ruimte niet zo zitten, eigenlijk. Veel problemen met openbare ruimte zijn er eigenlijk al door het nivo +1 van HC; dat wil je toch niet verder doortrekken naar het westen?

  7. JM Dalmeijer

    In het filmpje zien we veel tunnels, trappen en hoekjes in de openbare ruimte. De ervaring met Hoog Catharijne leert ons dat dit een slechte combinatie is. Het was destijds de reden om de gemaakte fouten te verbeteren en een plan voor de verbouwing van het Utrechtse stationsgebied te maken. Met alle respect voor je afstudeer werk, het is om boos van te worden dat de bouwkunde opleidingen onvoldoende inspelen op ervaring met gemaakte fouten v.w.b. de vormgeving van de openbare ruimte.

    De reden waarom wij Nederlanders er ondanks goede intenties nog steeds niet in slagen echt mooie pleinen te maken is dat er in de stedenbouw vanuit autonome gebouwen wordt gedacht en de openbare ruimte wordt gezien als verbindend element. In landen waar wel mooie pleinen en boulevards zijn wordt de openbare ruimte gezien als autonome vorm waar de omliggende gebouwen zich naar moeten voegen.

    Maar dat betekent een cultuuromslag en dat zie ik niet gebeuren.

  8. snef

    Volgens mij is het nogal kort door de bocht om te denken dat veel problemen van HC te wijten zijn aan de tunnels en niveauverschillen.
    De oude binnenstad van Utrecht loopt over van tunnels, trappen en niveauverschillen. En dat werkt best.

    Het grootste probleem is volgens mij de Catharijnesingel ter hoogte van HC en de zijstraten daarvan.
    Ten eerste wordt het je daar als voetganger zo onmogelijk mogelijk gemaakt te lopen. Terwijl je daar af en toe wel WILT lopen, omdat het soms de kortste weg is.

    Daar komt bij dat daar allemaal hoekjes en donkere plekjes zijn waar enge meneren vieze dingen kunnen doen.
    Bovendien is het slecht onderhouden, gesloten en vies.

    Mijn simpele burgerman advies:
    -LEG EEN STOEP AAN van het Moreelse Park naar t Smakkelaarsveld.
    -OPEN WINKELS op de begane grond van de gebouwen langs die stoep. Waarom kan je bijvoorbeeld vanaf de singel de V&D en de P&C niet in en uit?
    -KNAP DE GEBOUWEN OP! Waarom alles laten verpieteren? Het is het centrum maar? Het wordt over 40 jaar toch allemaal gesloopt?

    Ik wed dat als men gewoon eens een keer naar mij luistert, het al een stuk minder erg zou zijn allemaal:)
    Dan hoeft dat nieuwe HC er niet eens te komen!

    Over het vernieuwde Westplein, daar komen sowieso ook tunnels en trappen.
    En omdat die er toch komen, leek het mij een handig idee om in plaats van te graven, gewoon een verdieping op het huidige plein te zetten. Zodat er vanaf de stationszijde juist GEEN niveauverschil meer is.
    Ik dacht: misschien is men die optie vergeten, dus ik zeg het maar even:)

  9. Herbert

    @snef: Je bedoelt Jaarbeursplein waar je Westplein zegt, neem ik aan. Het verhogen van het plein zal geen invloed hebben op al dan niet graven. Er is een garage van 1800 auto’s gepland. De huidige garage tegen NH Hotels aan telt 800 plaatsen. Ga dus maar na. Er komt een fors gat in de grond om dat ding te realiseren. Een laag meer maakt dan ook weinig meer uit.
    Een probleem dat groter is in mijn ogen, is het feit dat het moeilijk zal zijn het plein fietsvrij te houden. Bovendien kan er niet veel groot groen komen, omdat de ondergrond betonnig wordt. Dat vind ik toch wel bezwaarlijk.

  10. JM Dalmeijer

    De uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen maakt het verkeers- en luchtvervuiingsprobleem nog erger dan het al is. De Vredenburg garage wordt uitgebreid met 950 plaatsen en bij het Jaarbeursplein komen er 1000 bij. Op de informatieavond van vorige week rekende ik een van de verkeersdeskundigen voor hoe lang de rij auto’s is die er extra bij komt. Voor iedere auto gemiddeld 10 meter strekkende weg, je moet toch wat afstand houden t.o.v. je voorligger als je rijdt. Dus 1950 auto’s X 10 meter is 19500 meter = een rij van bijna 20 kilometer. Dat wordt dus nog toegevoegd aan de rij auto’s die nu al wordt aangetrokken door de aangeboden parkeerruimte. De man schrok, hier had hij nooit bij stil gestaan. “Ze komen niet allemaal tegelijk”, was zijn verweer. Klopt, maar het geeft wel aan hoeveel extra verkeersbewegingen we introduceren. En de mensen willen daarna weer naar huis ook…

    Maar wel een miljard Euro besteden aan de bestrijding van de vuile lucht.

  11. Herbert

    @JM: voeg daar aan toe dat de huidige Jaarbeurspleingarage een hele slechte bezetting kent. De onderste 1 a 2 lagen worden gebruikt. Er kunnen dus twee dingen gebeuren. De nieuwe parkeercapaciteit is belachelijk oversized en daardoor slecht renderend. Of jouw scenario van de lange parkeerfiles komt uit. Kijkend naar de plannnen in het ALU is het in niemands belang om dagelijks honderden extra parkeerders over de Graadt van Roggenweg te jagen.

  12. Anonymous

    @Herbert: vergeet niet dat de Jaarbeurs veel meer diensten gaat herbergen dan nu. Dus meer mensen dus meer auto’s. Stadskantoor, nieuw hotel, groter NH-hotel (?), casino, bios. En dan nog het nieuwe jaarbeursgebouw met daarin weer eettentjes en winkels. En de Jaarbeurs zelf natuurlijk. Hoewel daar natuurlijk ook eigen plekken zijn…

  13. Herbert

    ^^ Deels waar, maar bios en casino krijgen eigen P en ook stadskantoor krijgt voor zover ik weet eigen P-voorzieningen waarbij de ambtenaren op het hart wordt gedrukt zoveel mogelijk te OV-en. Blijven over: 2 hotels, nieuwe kantoren en Beatrixgebouw. De nieuwe woningen zullen deels inpandige P krijgen. Aan de andere kant, wat nu Q-park heet zal ook wel definitief verdwijnen.

  14. Anonymous

    ^^ Ja, dat kan ook een oorzaak zijn voor het weinige gebruik van de Jaarbeursgarage. Voor tien piek kun je de hele dag parkeren naast het station. Maar idd, met de bouwstart van het Stadskantoor houdt dat op.

  15. Anonymous

    Het idee voor winkels/winkelingangen op de begane grond van snef is mijns inziens ook de oplossing voor de HC-problematiek, maar wij en de gemeente gaan er niet over: dat is Corio en die wil de hoofdroute CS-Vredenburgplein binnendoor maximaal benutten. Nooit meer doen zo’n machtige partij in het centrum

Laat een reactie achter op JM Dalmeijer Reactie annuleren