Verbouwing Stationsstraat in detail

In Nieuws door HB15 Reacties

Blik vanuit het noorden op Hoog Catharijne

Terwijl men over elkaar heenbuitelt en vingerwijst over wie of wat er toch de boel vertraagt, wordt gestaag en in stilte doorgewerkt aan de plannen. De Stationsstraat bijvoorbeeld: de eerste structurele aanpassing aan het huidige Hoog Catharijne. De vergunningen zijn afgegeven en Corio heeft POS gevraagd zo snel mogelijk, indien mogelijk nog dit jaar, uit Singelborch te verkassen naar het Rafgebouw. Dan kan worden begonnen met de overkapping van de Stationsstraat en bouwkundige aanpassingen van Singelborch.Momenteel wordt er ter plaatse druk aan kabels en leidingen gewerkt. Dat moet eerst af zijn. Binnenkort worden de vier eikenboompjes gekapt en verdwijnt het ‘plantsoentje’ op de stoep van Radboudveste en Hoog Brabant. De geplande bouwwerkzaamheden staan voor de eerste helft 2010 gepland.

Singelborch

We hebben van Corio wat uitleg en tekeningen ontvangen bij de plannen. Pas op, lange post.

Het kantoorgebouw Singelborch bestaat uit vijf bouwlagen. De begane grond is in gebruik als (tijdelijke) fietsenstalling, de overige verdiepingen als kantoor.

De verbouwing van het Singelborch-gebouw en de overbouwing van de Stationsstraat zijn essentiële onderdelen van de renovatieplannen van het winkelcentrum. De noordpassage komt precies ter hoogte van de Stationsstraat. Deze loopas zal zich dan samenvoegen met de zuidpassage ter hoogte van de huidige noord-zuidpassage. Daar komt de uitgang naar het nieuwe Stationsplein-Oost.

Een deel van het Singelborch-gebouw zal worden verbouwd en tot twee lagen winkels worden geconverteerd. Dit dient om op korte termijn bestaande winkels in Hoog Catharijne te kunnen verplaatsen. De naastgelegen Stationsstraat wil men overkappen met twee bouwlagen die aansluiten op het winkelgebied in Singelborch, Radboud en Hoog Brabant.

Plattegrond

De aanpassingen van Singelborch zijn ingrijpend. De tweede verdiepingsvloer moet namelijk circa 50 cm worden verlaagd om een gelijkvloerse verbinding te creëren tussen dit gebouw en het omliggende Hoog Catharijne. De huidige patio op winkelniveau, waar nu de abstracte maquette met de gekleurde blokken staat, zal bij de winkelruimte worden getrokken. Per winkel kunnen huurders inpandig een verbinding aanbrengen tussen de tweede en derde verdieping.

De functie van de kantoren op verdieping 4 en 5 blijft ongewijzigd. Deze worden ontsloten via de bestaande liften en trappen, waarbij de entree zich op de begane grond bevindt.
Merk op dat de eerste verdieping, zoals overal op Hoog Catharijne, hoog is, ik schat zo 4 a 5 meter.

Doorsnede Stationsstraat, gezien vanaf het station. Links Singelborch en rechts Radboud

“]

Beeld rechts: plankaart HC met daarin in grijs de looproutes.

De overbouwing van de Stationsstraat gebeurt door middel van een vloer op winkelniveau die van de gevel van het Singelborch-gebouw tot aan het Radboud-gebouw loopt.
De tekening toont dat op de Stationsstraat kolommen komen die een grote plaat dragen en dat op winkelniveau ook Hoog Brabant enkele meters wordt uitgebouwd.

Aan de zijde van de Catharijnesingel wordt de overbouwing door een tijdelijke gevel afgesloten. Bij de latere realisering van het Entreegebouw zal de gevel worden opengebroken waarbij de noordpassage wordt doorgetrokken en zijn definitieve vorm krijgt. De nieuwe passage zal tijdelijk worden verbonden met het Radboud-plein om het nieuwe winkelgebied een goede aansluiting te geven op het bestaande Hoog Catharijne.

De Stationsstraat wordt voor de verbouwing heringericht. Het plan is om de Stationsstraat over enkele jaren helemaal af te sluiten waarbij er winkels in de plint van Hoog Catharijne aan het huidige Stationsplein komen. De straat zal dan op circa 15 meter vanaf de Catharijnesingel met een hek worden afgesloten. Dat hek biedt gecombineerde toegang tot de bestaande parkeergarages.

Bij de bewoners van de Radboudveste, de grote flat, is de overkapping van hun entree in de Stationsstraat slecht gevallen. Er is door velen protest aangetekend in de vorm van een zienswijze. Het alternatief, een nieuwe entree aan de singelzijde, wordt door deze bewoners niet als acceptabel gezien, want ook overkapt. Corio en de Radboudbewoners zijn er onderling voorlopig nog niet uit.

Deze kwestie lijkt op het doorgaan van bovenstaande plannen echter van weinig invloed te zijn.

[foto: huidige entree vergadercentrum Hoog Brabant, een wonderlijke cross-over van jaren zeventig- en tachtigstijlen]

Reacties

  1. Anonymous

    Ik volg het stationsgebied al jaren zeer intensief, maar ik begin echt de draad kwijt te raken. Ik denk eerlijk gezegd dat dit nog maar voor weinigen te volgen is…

  2. Michiel

    *nods*

    Het is onderhand inderdaad bijna niet meer bij te houden hoeveel veranderingen er wel niet zijn, en al helemaal niet hoe alles op elkaar aan gaat sluiten. De officiele renders helpen soms wel, maar omdat er zoveel deelprojecten moet je daar ook een hoop gokken over hoe het op elkaar aansluit. Ik ben eigenlijk nog nooit in het infocentrum geweest, maar staat daar eventueel een maquette van de hele mikmak bij elkaar? Dus het hele stationsgebied in actuele toekomst-vorm?

    De CU2030 site zou eigenlijk ook wel een actuele (interactieve) kaart kunnen gebruiken waarop alles duidelijk staat weergegeven, met namen & eventueel een functie om te wisselen tussen nu en hoe het straks wordt. De huidige kaartjes & overzichten zijn nou niet echt… overzichtelijk.

    Ergens kan ik nu ook wel begrijpen dat het allemaal zo lang duurt; qua planning en logistiek is het stationsgebied een *ontzettend* ingewikkelde locatie. Er zijn zoveel plannen, en alles moet netjes op elkaar aansluiten.

  3. snef

    Ingewikkeld allemaal.
    Is er misschien ook een plattegrond van hoe de eerste verdieping er nu uitziet. Het is vrijwel onmogelijk te bedenken hoe die paden daar lopen.
    Komt die traverse dan ook uit op het taxiplateau? Dat zou ik wel toejuichen 🙂

  4. Herbert

    In de nieuwe situatie komen de noord- en zuidpassage samen ter hoogte van Radboud/Hoog Brabant. Daar komt de opening naar het station, ongeveer waar nu het taxiplateau is. Op die plek komt een nieuw, verhoogd stationsplein-oost. Vanaf dat station kun je ofwel het stationsgebouw inlopen, of erlangs lopen naar de Jaarbeurs.

  5. Anonymous

    Het lijkt er nu op alsof de boel een beetje in elkaar geknutseld gaat worden. HC is natuurlijk altijd naar binnen gericht, maar iemand enig idee hoe het er straks van buiten af uit ziet?

  6. Herbert

    De buitenkant van het HC-blok (Gildenkwartier t/m Moreelsepark) is nog in voorlopig ontwerpfase. Het ligt o.a. bij de Welstandscommissie. Ik heb daar geen beelden van.

  7. Michiel

    Ik ben ook benieuwd hoe het precies zit met het 'losknippen' van het station en HC. Het toekomstige stationsplein-oost komt er dus tussen te liggen, maar om bij het plein te komen moet je straks nog steeds door HC lopen, niet? Natuurlijk zijn er andere routes, maar de snelste manier vanuit de binnenstad is vast via de 'nieuwe traverse' over de catharijne singel (of hoe heet de nieuwe overgang ook alweer?).

  8. Herbert

    De directe route vanaf Jaarbeur/station is door een van de 2 passages van HC. Er omheen is flink om. Merk op dat zodra de Rabobrug klaar is, er voor velen uit zuidwest een nieuwe loop/fietsverbinding met de binnenstad bij zal zijn gekomen, buiten HC om.

  9. snef

    Ah bedankt voor het toevoegen van het kaartje!

    Als dat nieuwe plateau op de plek komt van de huidige taxistandplaats, betekent het dan dat ze het alleen maar gaan pimpen ipv slopen en opnieuw bouwen?
    En begrijp ik goed dat Hoog Catharijne voor het grootste gedeelte ongewijzigd blijft?

    Oh! En een beetje offtopic, maar ik bedacht me opeens dat ze misschien vanaf de nieuwe stationsstraat, rechtsreeks een trap naar spoor 1,2,3 en 4 konden aanleggen.
    Dat zou voor mij in ieder geval een hoop trappen op en af rennen schelen 😀

  10. Herbert

    @snef: drop het idee bij de projectgroep OV-terminal van ProRail, want dat kan heel veel verticale reizigerskilometers schelen. Wie weet…

  11. Herbert

    @snef2: Het HC-complex Gilden/Radboud/Godebald wordt fors verbouwd en de plint aan de straat krijgt invulling. Nu is dat een vies niemandsland.
    Het taxiplateau zal wel helemaal weg gaan om iets nieuws te kunnen bouwen op die plaats, lijkt me efficiënter.

Laat een reactie achter op Herbert Reactie annuleren