Sijpesteijnplan in de versnelling

In door HBReageer op dit artikel


Het lijkt wel of het VOC/Balkenende-virus meteen al toeslaat op de planontwikkeling van het Sijpesteijnkwartier. Dat het College en NS Poort dat bewust verkommerde rijtje huizen snel weg willen hebben is nu wel duidelijk. Hier wat stukken die zojuist aan de Raadscommissie Stad en Ruimte zijn overhandigd:
Commissiebrief van Sijpesteijnkade september
Brief aan Lombok Centraal/Bevaarbare Leidsche Rijn
Stedebouwkundige situatie
Tijdelijk fietsparkeren

Het komt er zo’n beetje op neer dat de sloopvergunning nu wordt verstrekt. De ondersteuningskaartenactie die door Haest is opgezet heeft echter wel 500 reacties opgeleverd! Dat is heel behoorlijk en toont de grote betrokkenheid bij de planontwikkeling van de ‘gewone burger’. De gemeente mocht willen dat ze zo’n respons zou krijgen op eigen opgezette initiatieven. Maar de toezeggingen die vanuit het college worden gedaan zijn marginaal. Het zal er op neer komen dat hier en daar een steen met een dichtregel wordt terug gemetseld in de momenteel nog volledig onbekende nieuwbouw. NS Poort heeft al bij eerdere gelegenheden in de pers laten doorschemeren niet echt bereid te zijn de behoud-optie serieus aandacht te willen geven.

Een concept plan van de invulling van de Van Sijpesteijnkade en Mineurslaan zal er op zijn vroegst eind van het jaar liggen.

Als ik het goed begrijp is nu de grootste urgentie om tot sloop over te gaan de eis om tot 2012 minimaal 3000 fietsparkeerplaatsen te kunnen realiseren. In de inventarisatie ontbreekt het gigantische terrein aan de Mineurslaan waar de vrachtauto van de NS blaaskapel altijd staat. De gemeente moet maar wat prutsen met de ruimte langs bouwschuttingen in het Jaarbeursplein-gebied. Ik krijg het gevoel dat NS Poort tegen de gemeente zegt: zoek het maar lekker uit met je fietsrekken, onze terreinen krijg je er niet voor. Tenzij natuurlijk… vul zelf maar in.

(illustratie: POS)

Reacties

  1. Giordino

    Ik vind het maar een stel slechte argumenten ze zouden moeten wijken voor fietsen stalling alsof dat zoveel plekken oplevert en in de eindfase zou het voetgangers gebied moeten vormen alsof dat alles niet mogelijk zou zijn als de panden wel zouden blijven staan.

Reageer