Entreegebouw HC, deel 2

In Nieuws door HB9 Reacties


Gisteren naar de infobijeenkomst geweest rondom de start van de procedures van het Entreegebouw van HC op het Vredenburg. In telegramstijl wat waarnemingen. Primeur: impressie van een nieuw, voorlopig Stadskamerontwerp.



Aanvang van de bouw is bepaald op begin 2012. Eerst moet het woonwinkelgebouw klaar zijn en een onherroepelijke bouwvergunning op tafel liggen. De bouwvergunning loopt parallel met de Art. 19-procedure. Het vierkante blok Entreegebouw is fase DO. De toren bij Achter Clarenburg en het blokje aan de singel naast V&D zijn nog in studie. Over met name de hoogte en vorm van die toren is wat discussie gaande.
De enorme parkeergarage strekt zich veel verder uit dan het gebouw zelf, het omvat de fundamenten van Stadskamer en Poortgebouw, ook al komen deze objecten pas later in procedure.
Op de drie lagen winkels komen drie lagen appartementen en stadswoningen. Deze hebben uitzicht op een binnenplaats.
Beide loopcorridors zijn vijftien meter hoog en hebben glazen daken. De ene corridor is de begrenzing met V&D, de andere loopt door het gebouw. Ze zijn in het midden verbonden met een binnenplein.


Dwarsdoorsnedes. Merk op dat het gebouw bijna net zo diep als hoog is. Er komt een nieuwe P die aansluit op de al bestaande P van Vredenburg, het streepje helemaal links. Hij is gesitueerd onder Vredenburgplein, Entreegebouw, singel en Poortgebouw. De entrees komen ter hoogte van Knipstraat en Westerstraat.

De eerste verdieping van het complete complex. Geel is V&D. De Stadskamer en de linker Radboudtraverse (tussen OV-terminal en stadskamer) blijven 24 uur open, de rest wordt ’s avonds afgesloten.

De begane grond. Het Entreegebouw is het groene blok boven. Merk op hoe massief het HC-complex gaat worden: groene delen zijn uitbreidingen met winkels en kantoren. Het dijt aan alle kanten uit, de Stationsstraat wordt overkapt en dichtgebouwd: daar kan geen muis meer door.

De laatste studieversie van de Stadskamer gezien vanaf het zuiden. Opvallend zijn een grote witte luifel, een ononderbroken glazen wand en dak, zonder het ‘netwerk’ uit eerdere impressies. Het terrasje op niv. +1 is losgekoppeld van de wand. Niet zichtbaar: bestratingspatroon van buitenruimte wordt doorgetrokken in de Stadskamer. Ik vind dit een enorme verbetering ten opzichte van eerdere ontwerpen!
De Stadskamer is overigens geen onderdeel van de procedure.

Op cu2030 zijn enkele nieuwe [impressies] toegevoegd, ter aanvulling ook de bouwputbeeld-foto’s van de [maquette] uit november. Het gebouw is daarop goed te zien.

(Beelden: foto’s van tekeningen, bron Corio/Altoon+Porter)

Reacties

  1. 47 a.d.

    Ik vind het er echt afgrijselijk uitzien. Wat een armoedige gevels!
    Dit + een bibliotheek door R+R zou het hele gebied ten oosten van het spoor domineren en compleet verneuken (pardon my french). Wordt bijna fysiek misselijk van de gedachte.

  2. Herbert

    Het idee van het entreegebouw is dat het niet opvalt maar wel tientallen jaren meekan. Daarover kan men van mening verschillen. De bibliotheek moet daarentegen, net als het MP, een opvallende verschijning worden. (En ook tientallen jaren meekunnen…)

  3. Michiel

    Ik vind het er echt niet zo slecht uit zien allemaal… stukker beter dan wat er nu staat! Natuurlijk kun je beargumenteren dat dit laatste 'niet zo moeilijk is', maar ik vind het nieuwe ontwerp er best goed uit zien.

    De gevels zijn misschien wat neutraal/onopvallend, maar dat hoeft nog niet eens zo slecht te zijn. In ieder geval niet voor een gebouw wat veel verschillende functies zal hebben. Het wordt daarnaast door zoveel mensen gebruikt, dat je niet iedereen kunt pleasen. Iedere bezoeker heeft weer een eigen mening over het uiterlijk, en daarom mag je van mij best met iets moderns doch neutraals aankomen. Precies wat dit (in mijn ogen) is…

  4. JM Dalmeijer

    Veel belangrijker dan hoe de gevels gevormd zijn is hoe je de straten en pleinen, kortom de structuur van de stad ervaart. Een stadsstraat moet geen voor- of achteruit springende gevels hebben. Wat dat betreft gaat het in de stationsstraat mis. Door alle extra toevoegingen wordt een rustige straatgevel onmogelijk.

    Hetzelfde geldt nog steeds voor de Catharijnesingel. Een tunnel blijft een tunnel en we hebben er juist behoefte aan een straat. Ik ben niet blij met de inzet (eigenlijk het gebrek daaraan) van Corio c.q. Altoon&Porter om er wat moois van te maken. Het plan komt op mij over als 'landje pik', de zorg om de omgeving wordt vooral met de mond beleden en komt niet in kwalitatief goede voorstellen tot uiting.

  5. 47 a.d.

    Een niet opvallend entreegebouw vind ik echt een gemiste kans. Het vormt de letterlijke overgang tussen de oude stad en het stationsgebied. Is in mijn ogen één van de belangrijkse elementen en hoort een statement van jewelste te zijn. Ik denk daarbij aan een mix van de Haagse Passage, Entre Deux te Maastricht (beide ontwikkelingen van AMEV Vastgoed)en Galleria Vittorio Emaunuele II te Milaan. De nieuwste impressie past meer bij het Almere van 10/20 jaar geleden. Of laat op z´n minst iemand van het caliber Calatrava de overkluizing van de singel ontwerpen… lijkt me héél interessant!

  6. Bas

    Ben het volledig met 47 a.d. eens. Op deze manier ervaar je het verschil toch niet tussen het oude, historische Utrecht en de nieuwe stad?
    Utrecht heeft zoveel karakter. Bouw daar dan ook naar!
    Mensen hebben een groeiende behoefte aan waardevolle ervaringen.Maak een omgeving waarin de kernwaarden van de stad naar voren komen. Dit is bouwen vanuit een 20e eeuws paradigma!

  7. Bas

    Wat ik met het laatste bedoel is dat deze bouw een zeer korte houdbaarheidsdatum heeft. Er wordt gebouwd vanuit een Anglosaksisch model, waarin "groter is beter" regel is, waarin de markt regeert en men slechts naar de korte termijn kijkt. Juist Utrecht zou moeten bouwen op het eigen, Europese Rijnlandmodel waarin duurzaamheid, innovatie, design en lange termijn visie centraal staan. Utrecht is geen Rotterdam of Almere, maar een stad van cultuur en wetenschap. Waneer gaat de gemeente nou eens denken vanuit de behoeften van haar inwoners in plaats vanuit de eigen behoften aan prestige en winst?

  8. ill-b

    Tijdens de bijeenkomst heb ik daar ook een opmerking over gemaakt. Het gebouw zal binnen niet al te lange tijd al gedateerd zijn. De architect had zijn ontwerp gebaseerd op wat inspiraties uit de binnenstedelijke omgeving, was zijn verweer. Er zit naar mijn idee totaal geen uitdaging in dit project, en kan zo in het nieuwe Leidsche Rijn centrum worden geplempt.

  9. Herbert

    Waar ik me meer zorgen om maak is de renovatie van het Gilden- en Radboudkwartier en de nieuwe 'voorzetgevel' Dat gebouw is veel zichtbaarder, opvallender, groter, lomper en bepalender. Het Entreegebouw valt nog een beetje weg in de omgeving. Het oude HC-blok valt met geen wil van de wereld weg te poetsen. Het zal zich altijd in je beeldveld opdringen.

Reageer