Regelmatig is het bevorderen van elektrisch rijden in het nieuws. Het is een van de manieren om de luchtproblematiek in de grote steden aan te pakken. In groter perspectief kan het bovendien onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderen. Voor Utrecht kan het een manier zijn om een slot op het bouwen in het centrum af te wenden. De PvdA-fractie heeft er schriftelijke vragen over gesteld. Wat is het standpunt van het college?
Uit de inleiding van de vraagstellers:
(…) De milieuvriendelijke elektrische auto’s beginnen op dit moment zowel commercieel als gebruikstechnisch haalbaar te worden voor de inwoners van de stad. De productiekosten dalen, terwijl het een zeer goed alternatief kan bieden voor de gewone Nederlander, en Utrechter, die de auto gebruikt voor woon-werkverkeer. De actieradius van moderne elektronische auto’s laat op dit moment een dergelijk dagelijks gebruik toe. De aanschaf van elektrische auto’s word bovendien fiscaal extra aantrekkelijk gemaakt door de Nederlandse regering, zo hoeft er bijvoorbeeld geen BPM betaald te worden bij de aanschaf van een dergelijk voertuig en is de bijtelling in de lease voor elektrische auto’s 10%. Een groot nadeel dat kleeft aan een elektrische auto – naast het hoge prijskaartje voor de aanschaf die er nu nog vaak aan hangt – is het feit dat deze urenlang opgeladen dient te worden. Dat opladen kan niet overal zomaar plaats vinden.(…)
Het college antwoordde onder andere:
Gezien de huidige stand van zaken is de elektrische auto voor de gemiddelde Utrechter nog een kostbaar alternatief. Elektrisch vervoer is echter volop in ontwikkeling. Er komen steeds meer elektrische personenauto’s op de markt. Door voortschrijdende techniek zal naar verwachting de komende jaren de aanschafprijs dalen en zal de actieradius groter worden. Dit maakt elektrisch autorijden voor de Utrechter in de toekomst aantrekkelijk. Er wordt wel interesse getoond vanuit het bedrijfsleven en er staat een landelijke subsidie op stapel die de financiële drempel voor elektrisch rijden kan verlagen.
Elektrisch autorijden heeft voordelen voor het milieu, waardoor de leefomgeving van de gemiddelde Utrechter verbetert:
• Elektrisch vervoer leidt tot vermindering van de luchtverontreiniging.
• Elektrisch autorijden past goed binnen de Utrechtse ambitie om in 2030 als stad CO2-neutraal te zijn. Een van de mogelijkheden om CO2-uitstoot binnen de mobiliteitsector te reduceren is het toepassen van elektrisch aangedreven auto’s. Door de elektrische auto te ‘tanken’ met groene stroom is de ‘brandstof’ ook nog eens zonder CO2-uitstoot opgewekt.
• Elektrisch vervoer kan ook de geluidhinder in de stad aanmerkelijk terugdringen.Er zijn derhalve goede redenen om het rijden met elektrisch aangedreven voertuigen te stimuleren.
Het college schrijft over het opladen:
Utrecht heeft geen openbare oplaadpunten. Er is vanuit de markt interesse om te investeren in oplaadpunten voor elektrisch vervoer. Vanuit het programma Utrecht maakt Nieuwe Energie wordt met deze partijen overleg gevoerd.
En over stimuleren:
Het college ziet de twee volgende manieren op elektrische auto’s in Utrecht te stimuleren:
• Faciliteren van commerciële partijen bij de ontwikkeling van elektrische auto’s en de realisatie van oplaadpunten in Utrecht.
• Stimuleren van het gebruik van elektrische auto’s door consumenten en bedrijven door ondermeer ontheffingen, gratis parkeren, voorkeursbehandelingen.
Over Greenwheels:
Greenwheels heeft interesse getoond in het toepassen van elektrisch aangedreven auto’s als deelauto. In overleg kan bepaald worden welke ondersteuning Greenwheels van de gemeente Utrecht wenst en of Utrecht hier gehoor aan kan geven. Hetzelfde geldt voor andere autodeelbedrijven als Connectcar en Wheels4all.
Reacties
Op een vinex locatie waar de auto voor de deur op een parkeerplaats staat kan ik mij goed voorstellen dat het opladen wel werkt.
Maar na 3 rondjes gereden te hebben in een gemiddelde stads wijk parkeer ik de auto vaak op enkele minuten loop afstand! De wirwar aan kabels wordt dan toch een probleem.
Aangezien de accu's nog niet snel genoeg geladen kunnen worden lijkt mij dit nog geen alternatief op grote schaal.
BPM werd toch met het rekening rijden al afgeschaft?
Voor enkele types autorijder is de elektrische auto prima. Maar er zitten wel erg grote nadelen aan hoor:
– De accu's zijn zwaar milieuverontreinigend. Hoe zit het met oude accu's?
– De zware metalen die nodig zijn voor de accu's moeten ergens gewonnen worden. En de mijnindustrie staat nou niet bepaald bekend om milieuvriendelijkheid;
– de actieradius is op z'n best enkele honderden kilometers. Daarna moet het voertuig weer uuren aan de oplader. Op vakantie naar Frankrijk met zo'n auto is ondenkbaar;
– Er gaan veel energie verloren door het transport van de centrales naar het oplaadpunt. Dat is verspilling;
– Hoe wekken we al die energie op? Kerncentrales? Kolen? Alleen wind en zonne-energie lukt voorlopig nog niet.
Als je dan toch elektrische auto's wilt, dan niet zo'n raar en absurd duur Th!nk-ding uit Scandinavië. Neem dan een gewoon model, omgebouwd tot elektrische auto in Lochem.