Sloop oude kappen

In Nieuws door HBReageer op dit artikel

[update 5-6] Ruim een week geleden is de sloopvergunning afgegeven voor de perrons en perronoverkappingen 3, 4 en 5. Dat betekent dat het lot van de laatste stukken roestige en druipende negentiende-eeuwse vakwerkconstructie met de klassieke dikke klinknagels is bezegeld.

Voor wie wil weten waar toch die oude, hoge kappen gebleven zijn, volgt hier een oud krantenbericht.

Antieke overkapping Utrecht Centraal afgebroken
Zwolse Courant – 8 dec 2002

UTRECHT (ANP) – Railinfrabeheer heeft afgelopen weekeinde de helft van de antieke overkapping van het station Utrecht Centraal afgebroken. Het stalen geraamte is bestemd voor het spoorwegmuseum van de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) in Goes.

Volgens het bedrijf dat verantwoordelijk is voor beheer, aanleg en onderhoud van het spoorwegennet en de stations ,,is de afbouw buitengewoon goed verlopen”. Rond zes uur zaterdagochtend begonnen werknemers van Railinfrabeheer de ongeveer twintig spanten en acht gordingen van de karakteristieke overkappinguit 1890 te demonteren. Een ploeg van 75 mensen had tot maandagochtend de tijd om de helft van het geraamte af te breken, maar was zondagmiddag rond vier uur al klaar. Maandag gaan de onderdelen in vrachtwagens naar Goes. Over twee weken haalt Railinfrabeheer de overgebleven helft van de stalen constructie uit elkaar.

De antieke overkapping is in totaal 120 meter lang, 18 meter breed en 12,5 meter hoog. Behalve de poten, die moeten blijven staan omdat er bovenleidingen aan hangen, verhuist de hele overkapping binnen nu en twee weken naar Goes. Dit weekeinde waren perron 7 en 8 afgesloten in verband met de werkzaamheden. Volgens Bokma ondervonden reizigers daar geen hinder van, omdat de treinen van andere perrons vertrokken. Over twee weken zullen de perrons 10 en 11 zijn gesloten.

Maar dit is maar een deel van het verhaal. Indertijd had het college al een voorschot genomen op de toekomstige verbouwing van het station, en had men bepaald dat de kappen er alvast wel af konden. Een aantal oude sporenkappen is toen tegen schrootwaarde aan de stoomstichting verkocht, maar met het uiteenspatten van de verbouwingsplannen kon ook de sloop niet doorgaan.
Omdat de kappen formeel eigendom waren geworden van de stoomstichting, moesten ze worden teruggekocht. Pas veel later moesten ze alsnog worden gesloopt vanwege ernstige metaalmoeheid. Tijdens zware storm vielen er wel eens delen uit.

Voor de huidige kapdelen is geen andere bestemming dan oud ijzer, met andere woorden: enkele reis hoogoven. Dus er gaat nu niets naar het Spoorwegmuseum aan de Maliebaan, zoals dat ook indertijd met de oude kappen niet is gebeurd. Wel jammer dat er zo weer een brokje historische stationswijk verdwijnt.

Reacties

  1. ill-b

    Had deze historische overkappingen toch binnen de gemeentegrens gehouden en aan het Spoorwegmuseum in Utrecht gedoneerd. Maar goed, misschien is daar al contact mee geweest…

  2. Rob

    @ill-b Zou me niets verbazen als daar ook al e.e.a. naar toe is gegaan. Ze kunnen, gezien het formaat van het museum, maar een beperkt aantal hebben. Daar komen we nog wel achter.

  3. Herbert

    ^^ Ik heb het stuk aangepast met de laatst info die Rob doorspeelde van zijn NS-contact.

  4. Giordino

    Bedankt voor de update.
    Toch mooi om te zien dat in iedergeval een stukje historisch Utrecht nog een tweede leven krijgt.
    Is wel stom dat er niet een stuk naar het spoorweg museum gaat.
    Zonde..,

  5. Pepijn Zwanenberg

    In de voorgaande jaren heb ik in de gemeenteraad tot twee keer toe de toezegging gekregen dat gekeken wordt of de kappen hergebruikt gaan worden op het toekomstige stationsplein.

    Ik ga navragen hoe het met die toezegging zit want dat lijkt mij, nog steeds, een veel betere oplossing!

  6. Herbert

    @Pepijn: de huidige kappen schijnen toch weer aan het stoommuseum Goes aangeboden te worden, ondanks dat men vindt dat het allemaal in erg slechte staat verkeert. Dus oudijzer is het nog niet. Maar behoud voor deze stad zou zeker een goed plan kunnen zijn.

Laat een reactie achter op ill-b Reactie annuleren