Catharijnesingel final

In door HB15 Reacties



[bericht volledig aangepast 22-4] De Welstandscommissie en het college hebben zich gisteren gebogen over het definitief ontwerp van de Catharijnesingel. Op donderdagavond 7 mei wordt het nieuwe ontwerp gepresenteerd tijdens een Raadsinformatieavond. Dan krijgen we ook een nieuw 3d-filmpje te zien. Ik ben dan vooral benieuwd hoe HC in dat filmpje zal worden gevisualiseerd en of de 140 meter overkapping realistisch te zien zal zijn. Want dat was ooit het idee achter het vragen om een serieuze ruimtelijke simulatie van het totale gebied.

Een paar opvallende zaken. Het aantal geplande bomen is flink toegenomen ten opzichte van eerdere ontwerpen. Ik denk dat de oostoever ter hoogte van V&D mogelijk een stuk groener wordt maar dat langs het Muziekpaleis de bomen zullen ontbreken. Het is daaronder een en al kelder. Dat is toch überhaupt een probleem voor het stuk vlakbij HC: de wortelruimte is erg beperkt, net zoals nu vlak langs de tunnelbak. Dus bomen inplannen is leuk, maar het zullen eeuwige adolescenten blijven.

Hoe snel een straat weer groen wordt, is bijvoorbeeld te zien aan de reconstructie van de Weerdsingel-West en de Vleutenseweg. Er is zeker tien jaar nodig om een straat een overwegend groen aanzien terug te geven. De twee getoonde beelden van de Catharijnesingel zouden kunnen zijn gemaakt in 2030. Dit is echt bouwen voor de komende generatie: geen instant satisfaction zoals bij het vastgoed.

Verder zijn de werfpaden, de jaagpaden noem ik het maar, onder de Vredenburgknoop geschrapt. Je kunt nu niet meer vanaf het terras van de bibliotheek een wandeling langs de buitenoever van de singel maken. We worden geregeerd door de reflex van risicouitsluiting, en ja, onder zo’n brug zou best eens een struikrover kunnen zitten. Maar aan de andere kant, het zou geen aantrekkelijk wandelpad zijn geworden, het is daaronder redelijk donker.

Jammer. Maar gelukkig zijn er wel werfpaden gepland bij de Knipstraat- en Mariaplaatsbrug. Dan krijg je hetzelfde idee als bij de Monicabrug. Dan kun je een flink stuk langs een groene oever lopen midden in de stad!

Overigens denk ik ook dat het werfpad aan de zuidzijde mooi zou kunnen doorlopen naar de steiger of werfkade onder het Poortgebouw, waar mogelijk straks een aantal boten zal gaan afmeren. Of dat zo is kan ik niet halen uit de plaatjes die nu zijn vrijgegeven.

NB Op de tweede foto zie je ook een vrachtauto de expeditiekelder van het Muziekpaleis inrijden ter hoogte van de Korte Koestraat en RAF.

Reacties

  1. Anonymous

    Graag het woord junk veranderen.
    ” Afval ” staat zo minderwaardig.
    Gebruik dan verslaafde oid.

  2. Herbert

    Wablief? Sinds wanneer is een harddrugsverlaafde geen ‘junk’ meer? Wat heb ik gemist?

  3. Rob

    Inderdaad jammer dat die onderdoorgangen zijn geschrapt. Je krijgt nu net zoiets als op de Oudegracht, daar moet je ook weer naar boven om het volgende stuk werf te bereiken, terwijl het zo aardig zou zijn om het hele parcours op het “jaagpad” te kunnen blijven.

  4. Herbert

    ^^ Het blijkt iets genuanceerder te liggen, zo hoorde ik van POS. Ik heb het stuk helemaal herschreven.

  5. Anonymous

    Die vrachtauto gaat wel rakelings langs die twee bomen. Dus die kan je schrappen en dan krijg je toch een ander beeld……

  6. Giordino

    Hmm gelukkig toch nog ergens een doorloop.
    Maar blijf ik de “risico factor” belachelijk vinden struikrovers zouden zich overal op kunnen houden.

    Eigenlijk zouden ze nu gewoon ergens een bomenbank moeten gaan aanleggen en daar alvast een partij bomen in planten zodat we over een paar niet helemaal dunne sprieten hebben.

  7. jip

    Alsjeblieft geen plantenbakken! Als je die wilt ga je maar lekker in de jaren ’80 wonen 😀
    Leuk dat ze klassieke hekjes en lantaarns plaatsen. Fijn dat men inziet dat niet elke keer het wiel opnieuw uitgevonden hoeft te worden.

  8. 47 a.d.

    Misschien kunnen ze op plekken met weinig ruimte voor wortels werken met minder traditionele bomen. Bloesembomen bijvoorbeeld zijn een stuk kleiner maar ogen wel mooi, zeker in het voorjaar.

    Nog wat anders n.a.v. de impressies:
    Er wordt naar mijn smaak wel weer erg veel baksteen gebruikt voor bestrating en kades etc. Zou zo graag zien dat er meer natuursteen wordt gebruikt.

  9. Pwna|d

    Tsja, leuk dat er water komt, maar het ontwerp is toch eigenlijk vrij voor de hand liggend.
    Zo’n onderdoorgang zou ongetwijfeld een prettige plek zijn om ongestoord te plassen op weg van de kroeg naar huis, misschien bedoelen ze dat met risicofactor.
    Lees op allesoverutrecht.nl dat er onder de singel zelf ook parkeergarages komen, zou dat dan de uitgebreide vredenburggarage zijn?

  10. Herbert

    ^^ Vwb P-garages: nou en of. Er komt ter hoogte van de Vredenburg-garage een bouwput van zo’n 15 meter diep, daarin worden 5 parkeerlagen gemaakt onder het water. De bestaande garage V’burg wordt daar op aangesloten. Ik wil daarover nog een keer een post maken.

  11. PeterS

    Ik mis op deze impressie de aansluiting op de leidseveer.. ik meen toch dat deze er ook zou komen.

    Misschien ook leuk om eens wat tekeningen van bijvoorbeeld de nieuwe haven in Breda naast de foto’s van de huidige situatie te leggen. Daar is pasgeleden de gedempte haven opnieuw uitgegraven.

  12. Herbert

    ^^ Ik ken de situatie in Breda een beetje, maar dat is toch wel anders dan hier. Ik vind de Weerdsingel het beste weergeven hoe de rest zal worden. M.u.v. het deel bij het Poortgebouw natuurlijk, dat is nergens mee te vergelijken.

  13. Bas

    Jammer dat men de singel niet vanuit een holistischer perspectief bekijkt. Men zou de oorspronkelijke plannen van Zocher er nog eens op kunnen naslaan. Vind de aankleding koud en kil, tveel vanuit de rekenkamer benaderd. De Maliebaan trok ooit bezoekers vanuit alle windstreken. Ik zie dat met deze singel niet gebeuren. Jammer dat ik weer Utrechtse azijnzeiktrekjes moet vertonen, maar ik vind het wel terecht.

Laat een reactie achter op 47 a.d. Reactie annuleren