Boem

In door HB8 Reacties

Het college is gevallen. GroenLinks heeft haar twee wethouders teruggetrokken omdat de coalitiepartijen het vertrouwen in GroenLinks hebben opgezegd. Aanleiding is een onoverbrugbaar verschil van mening over de komst van de Spoorlaan, NOUW-3 in ambtelijk jargon.

Maar misschien is, los van de politieke besognes, voor Van Eijk en Giesberts de koek wel op. Van Eijk lag twee weken geleden onder vuur vanwege de grote verliezen bij het muziekcentrum en deze week weer vanwege een andere kwestie. Giesberts kreeg vorig jaar een motie van wantrouwen aan zijn broek toen bureau aanbesteding, dat onder hem ressorteert, bij de architectenselectie bibliotheek een bok schoot. Daarvoor het trapincident en de bomenkaptoestanden. Nee, het zat de Groenlinksers niet mee.

De site van [GroenLinks Utrecht] geeft tekst en uitleg. Los van de waarnemingen hierboven, denk ik dat ze gewoon een punt hebben. Als je vasthoudt aan de afspraken om luchtkwaliteit en leefbaarheid te verbeteren door autoverkeer te ontmoedigen en OV en fiets te bevorderen, kun je niet anders dan je poot stijf houden. Die nieuwe noordelijke toegangsweg mag dan wel een truc zijn om aan de luchteisen te gaan voldoen. Het eind van het liedje is dat je autoverkeer aanzuigt. En dat was nu net niet de bedoeling.

Verkiezingen zijn er weer in 2010. Tot die tijd maar verder met een coalitie van CDA, PvdA en CU? Deze partijen hebben een minderheid in de raad. Moeilijk. We horen volgende week wel wat er nu moet gaan gebeuren.

Reacties

  1. Hans

    t lijkt me veel erger: VVD is altijd voor de spoorlaan geweest. 8 zetels weg, 5 erin, dus nog een kleine meerderheid, zodat PvdA de rit tot aan de verkiezingen kan uitzitten. Ben benieuwd of ze met een intelligertere oplossing durven te komen. Want dat Aktieplan Luchtkwaliteit moet komende week ondertekend in Den Haag liggen.

  2. Pwna|d

    “Het eind van het liedje is dat je autoverkeer aanzuigt. ” is een herhaald gemaakte opmerking uit de hoek van anti-automobilisten die ik nog nooit onderbouwd heb gezien.Mijn inziens is dit veel te kort door de bocht en is het vooral een kwestie van managen van het autoverkeer dat er tóch wel is/komt.

  3. Herbert

    Een mooie dikke weg aanleggen doe je niet om hem vervolgens niet te gebruiken. Anyway, verkeersstromen en NOx-wolken verplaatsen zich, minder wordt het zeer zeker niet. Ik zou willen dat de gemeente een dikke vinger opstak naar het rijk en zou zeggen: doen jullie lekker wetten maken, wij gaan energie en geld steken in een elektrische en emissievrije infrastructuur ipv viaducten, tunnels en verkeerslichten.

  4. Rob

    @HerbertMaar ja, de dames/heren lokale politici hebben een horizon van 4 jaar en daarbinnen moet het allemaal gebeuren. Dus geen guts/ruimte voor bijdehand gedrag richtinghet rijk.

  5. Hans

    @Herbert..en als je dan emissievrij en electrisch of wat dan ook groen rijdt, zijn dan de files korter? Volgens mij is dat juist een extra stimulans om meer verkeer over een weg te laten gaan.

  6. Herbert

    Filerijden is in zekere zin een vrije keuze van mensen, ook al roepen ze om het hardst dat de overheid er de schuld van is. Vieze lucht vind ik iets anders. Dat raakt werkelijk iedereen.

  7. Anonymous

    De auto is nu al heel erg duur, het is onmogelijk om een parkeerplek te vinden, in-en-uit de stad kost soms door werkzaamheden (remember Westplein!!) letterlijk uren. En tóch komen mensen met de auto. Mensen uit hun persoonlijke vervoermiddel krijgen is een illusie, dat mogen we nu toch wel veronderstellen, dunkt me. Als je de stad helemaal dicht zet voor automobilisten, dan kun je voor veel restaurants en winkels in de binnenstad faillissement aanvragen – zeker voor de winkels die grote goederen verkopen die je niet in het OV mee kunt nemen – want dan zal een (kapitaalkrachtig) deel van de bevolking Utrecht mijden en uitwijken naar autovriendelijker randsteden zoals Zeist.De luchtkwaliteit is een eindige discussie, want vroeger of later zal de auto nauwelijks tot geen emissie uitscheiden. Als stad kun je daaraan bijdragen door het eigen wagenpark alvast aan te pakken, maar ook door alleen vergunningen aan schone auto’s te geven of korting voor die auto’s bij het nummerplaat-parkeren.

  8. Anonymous

    Er zijn wel degelijk mensen die afscheid nemen van hun persoonlijke vervoermiddel. Ik ben er zelf een voorbeeld van, en met mij vele anderen. Met het openbaar vervoer, in combinatie met een Greenwheels en OV-fiets abonnement kom je overal op een prettige en milieu-vriendelijke manier.Er zullen vast mensen zijn die Utrecht-centrum gaan mijden als ze er niet meer makkelijk met de auto kunnen komen. Daar lijkt me niet zoveel mis mee. Voor dat publiek zijn er toch shopping malls op gemakkelijker te bereiken plekken? En gezien de enorme toename van OV-reizigers -de nieuwe OV-terminal komt er niet voor niets- zal er nog genoeg winkelend publiek overblijven. En misschien hebben die juist wel een beter gevulde portemonnee, omdat ze geen parkeergeld en benzine hoeven te betalen. 🙂

Laat een reactie achter op Herbert Reactie annuleren