Cranenborch

In Nieuws door HBReageer op dit artikel

POS heeft er lang op gestudeerd, enkele weken geleden heb ik het hier beschreven en nu is het in het college bekrachtigd: de tram krijgt een voorlopige eindhalte ter hoogte van de nog te slopen parkeergarage naast NH aan het Jaarbeursplein.

Deze tracékeuze laat toekomstige opties open. De halte zal er in 2011 moeten komen. Lees het allemaal zelf in het [persbericht] dat de gemeente vandaag heeft verstuurd.

Opvallend is dat hiervoor een deel van de grijze kantoorkolos aan de Mineurslaan moet worden gesloopt: het middendeel dat Cranenborch heet en waar onder andere de GG&GD zit. Ik dacht eerst dat er een onderdoorgang wordt gecreëerd, maar nu twijfel ik toch. Wat wel duidelijk is dat het grijze blok er door dat gat nog lelijker op wordt.

Op de onderste kaart is te te zien dat nog dit jaar de eindhalte bij Moreelsepark zal verdwijnen, de halte Utrecht CS wordt voorlopig de eindhalte. Het is een van de eerste werkzaamheden in het kader van de OV-terminal.

[edit 10-3] De gemeente en de BRU hebben besloten tot de oprichting van een speciale projectorganisatie voor de tram Utrecht CS – Uithof, aldus [dit] bericht.

Reacties

  1. Giordino

    Blijft op deze manier de bebouwing op de Van Sijpesteijnkade bespaart of moet het alsnog weg ?

  2. Herbert

    Ga er maar vanuit dat het hele rijtje gaat verdwijnen, muv het witte pand in het midden, het Rijksmonument. Ik geloof niet dat de grondeigenaar, NS Poort, zich deze verdienoptie door de neus laat boren. Sloop wordt immers al in het Masterplan ondersteund.

  3. Giordino

    Zonde.Blijkbaar heeft men niets geleerd van de geschiedenis met de bouw van HC.Wil Utrecht soms de kant van Rotterdam op…

  4. 47 a.d.

    @HerbertWordt er slechts een deel van Cranenborch gesloopt? In het perbericht staat: ‘Daarom is het nodig dat dit gebouw wordt gesloopt’.Ik hoop daar uit op te kunnen maken dat het gehele pand tegen de vlakte gaat. Zou wonderen doen voor de (toekomstige) omgeving.

  5. Herbert

    Cranenborch is slechts 1 deel van 3 delen van dat blok, zo uit mijn hoofd. Volgens het kaartje wordt het middendeel weggehaald. Eerst dacht ik dat alleen een onderdoorgang zou worden gemaakt, maar ik twijfel nu. Iets om na te vragen. Het is nogal een verschil in m2 kantoren dat daardoor moet worden opgekocht en op de exploitatie zal gaan drukken.

  6. Pwna|d

    goh, die sloop van cranenborgh verbaasd me, openingetje in het gebouw had toch ook wel gekund?Stiekem vind ik het wel een mooi gebouw, maar er zijn volgens mij weinig mensen die de beauty in it’s uglyness zien.

  7. Anonymous

    Als we allemaal maar blijven roepen dat de Van Sijpesteijnkade sowieso wel plat gaat, dan gaat dat inderdaad zeker gebeuren! In het Masterplann staat hierover eigenlijk helemaal niets, alleen dat de schetsen aangeven dat slechts een deel van de bebouwing overeind blijft. Politiek is hierover nooit een officieel besluit genomen.

  8. Herbert

    ^^ Van mij mag het rijtje helemaal blijven hoor. Graag zelf. Maar ik hoop dan wel dat de partijen die oproepen tot behoud dan ook bereid zijn om de ultieme consequenties te accepteren, zoals Van Oosten ook doet: procederen tot het eind. Want ik heb het bange vermoeden dat de gemeente de sloopvergunning zo aan NS geeft.

Laat een reactie achter op Pwna|d Reactie annuleren