Nog een post met wat voortgangsinfo. Uit de update van POS van vandaag:
Op het Smakkelaarsveld wordt op dit moment hard gewerkt aan het maken van de bouwkuip naast de busbaan. […] Inmiddels zijn er 36 trekpalen geheid. Deze palen zorgen ervoor dat de vloer die straks op de bodem van de kuip gelegd wordt, op zijn plaatst blijft liggen. Daaraan voorafgaand worden damwanden geplaatst en wordt de bouwkuip gescheiden uitgegraven, in verband met vervuild slib in de grond. Op de vloer, die van onderwater beton is, komen uiteindelijk de kabels en leidingen in mantelbuizen te liggen. Zodra de kabels gelegd zijn gaat de bouwkuip weer dicht en wordt de grond geegaliseerd. Uiteindelijk kan de busbaan weer op zijn oorspronkelijke locatie komen te liggen. Wanneer dit plaatsvindt is nu nog niet bekend.
Wat ook nog niet bekend is, is het verwijderen van de Vredenburgpassage. Oorspronkelijk zou dit zo’n beetje nu plaatsvinden. Maar dat wordt veel later. Ik vermoed dat ze dat werk zullen willen combineren met het afbreken en dichtmaken van de tunnelbak. Als het met de vergunningen normaal verloopt zou dat dit jaar kunnen plaatsvinden. Kap van de tientallen iepen langs de bak gaat daaraan vooraf. Ik verwacht dat ergens rond april.
Samenvattend merk ik dat er vanuit POS steeds minder concreet wordt gecommuniceerd in data of perioden. Een project vastzetten op een kwartaal, of zelfs een half jaar, lijkt al niet meer mogelijk. Wat een verschil met twee jaar geleden, toen de projecten nog flink de wind in de zeilen hadden. Althans, zo leek het. Voeg stationsgebied, haperende procesbeheersing, fijnstofnormen, kredietcrisis en Cornelis van Oosten samen en je krijgt een verlammende cocktail.
Er is 27 januari weer een schouw. Tijd om weer eens even poolshoogte te nemen.