Maquette opnieuw

In Nieuws door HBReageer op dit artikel

De foto’s van de maquette worden met zeer veel belangstelling bestudeerd, zo hebben we gemerkt, vandaar dat we wat meer uitleg willen geven.

De maquette heeft als grote voordeel dat je een impressie krijgt van dag- en de nachtuitstraling. Je kunt ieder gewenst perspectief bekijken. Je kunt ook zien hoe de looproutes en ruimtes worden. Zo kun je zien dan de looproute station-Vredenburgplein op straatniveau problematisch zal zijn: je passeert veel parkerende auto’s en taxi’s en moet een flinke, tochtige lus lopen om het Poortgebouw. Dat had beter gewerkt als dat Poortgebouw niet zover noordelijk had doorgelopen.

De kritiek op de gebouwen van nieuwssite Alles over Utrecht is deels ongefundeerd. Het gebouw Achter Clarenburg is al sinds september vorig jaar bekend. De hoogte is voor de Welstandscommissie echter zeer bezwaarlijk. Het sluit niet aan bij de pleingevels. Dat wordt dus mogelijk anders, lees minder hoog.

Precies aan de andere kant, bij de singel, is een gebouw verschenen dat sinds lange tijd ‘het voorzetgebouw’ wordt genoemd maar een voornamelijk papieren bestaan kende. Op deze maquette is voor het eerst te zien dat dit een gebouw wordt met de hoogte van V&D, maar niet de volle breedte. Dus ‘voorzet’ dekt de lading maar half. Dus helemaal nieuw is dit niet, maar nu kun je de dimensionering ervan goed zien. Als ik me goed herinner komen in dat gebouw appartementen.

Wat de Stadskamer betreft, het grote glazen gebouw boven het water, is voor zover ik kan zien, (nog) niets gedaan met de kritiek vanuit de Raad in januari van dit jaar. Het vormt een forse visuele blokkade voor de singelcontinuïteit. Volgens mij zijn de witte stroken onnodig. Als dit een strakke glasgevel wordt is het probleem een stuk minder ernstig. Los van het feit dat die stroken niets toevoegen en in het ontwerp van het Poortgebouw noch in dat van het entreegebouw terugkomen.

Het Poortgebouw is door de vele kleuren een feestelijk gezicht, vooral ’s nachts. Het zou alleen niet zover moeten doorlopen aan de noordzijde, zie de eerder genoemde kritiek.

Als je kijkt naar dit 3D-filmpje (bron: IDNG) van de nieuwe gebouwen valt wel op dat de waterbak niet zo heel donker zal worden, als men aan de bovenzijde en aan de stadszijde tenminste zorgt voor voldoende ramen en daglicht. Daarvoor zijn wel technische mogelijkheden.

Reageer