Nieuw-HC filmpje

In door HB11 Reacties

Het bedrijf IDNG maakt 3D-visualisaties voor klanten in de bouw en projectontwikkeling, onder andere voor Corio. Ik vond daar enkele hi-res stills die ik nog niet eerder had gezien, inclusief een vrij lange 3D-film, opgebouwd uit echte 3D-werelden en stukjes schuivende 2D-renders.

Het tempo is aangenaam traag, zoals een goede computerimpressie moet zijn. Wat mij het meest bij het filmpje opviel is het stuk waarbij je onder de overkapte singel doorvaart. Je krijgt daarbij een gevoel van afmetingen en lichtinval. Alles weliswaar bij optimale daglichtomstandigheden, maar toch. Het Muziekpaleis is goed te zien, het winkelgebouw aan de noordzijde van het plein ontbreekt. Nog een waarschuwing voor de kijker: denk de bomen voor het gemak maar weg. Ze zullen op zijn best half zo groot zijn bij opening van de nieuwe gebouwen. Het filmpje zou kunnen spelen in 2040…

De beelden figureren ook op de vernieuwde www.nieuwhoogcatharijne.nl-site, maar daar zijn ze slechts decor. Ik denk dat de reden is dat de huidige ontwerpen nog punt van discussie zijn, met name een torenvormige uitbouw van het entreegebouw aan het Vredenburg en de uitwerking van de overkluizing van het water, wat ze de Stadskamer hebben gedoopt, een pseudo-openbaar stuk van Hoog Catharijne. Op de site cu2030.nl wordt dit overigens aangeduid als “definitief ontwerp”. Ik vind dit voorbarig, zo niet misleidend.


Deze stills zijn, technisch gesproken, hyperrealistisch. Knap gemaakt. Maar zuiver realisme bereiken ze niet, daarvoor zijn de mensen te young & beautiful en is het allemaal iets te opgeruimd. Aan de andere kant, hoe kan ik nu weten hoe mooi het allemaal in 2040 zal zijn…

[edit:] Voor een betere kwaliteit filmpje, kon je hier klikken, maar doe het maar niet, want het is inmiddels van de site van IDNG afgehaald en bij Corio staat het ook niet. Jammer, nu moet je het met de brakke Google-videokwaliteit op dit weblog doen 😉

[bron: Corio/IDNG]

Reacties

  1. Hans

    Mooie plaatjes, superrealistisch? Ach, ik heb 1 fiets gezien, drie bankjes, geen prullenbak, volledig schone straat, en een grasrand waarvan ik me afvraag hoe je hem zou moeten maaien. Het aantal auto’s in het filmpje doet vermoeden dat de voorgestelde knips in de wegen verder uitgebreid zijn. Ook geen openbaar vervoer gezien; kortom, utopisch in plaats van Utrechts?

  2. Anonymous

    Best veel bomen nog eigenlijk, en ook ouwe, en bijna geen verkeer (door de knips natuurlijkValt het allemaal toch nog mee met die luchtkwaliteit 🙂

  3. Jan Maarten

    Een regenbui, hangjongeren, grafitti, straatvuil en rijen auto’s zijn wel realistisch, maar niet goed voor de verkoop. Iedere verkoper zal zijn product zo positief mogelijk belichten en dat is zijn goed recht, het is deel van het spel. Als je daar doorheen kijkt valt nog steeds wel e.e.a. op te merken. Neem bijvoorbeeld de boottocht. Als er geen maatregelen zoals glazen vloeren (diffuus) in de ruimte daarboven worden getroffen zal het daar aan het water aanzienlijk donderder zijn dan op de impressie wordt gesuggereerd. Ook vind ik het nog steeds een misser dat het fietspad aan de Rijnkade komt te vervallen. Dit is te wijten aan het verlagen van de vloer naar straatniveau. Ik ben daarom nog steeds voorstander van het behoud van het huidige +1 niveau, fietspad kan behouden blijven, de onderdoorgang per boot is dan minder benauwd en vanaf straatniveau blijft het zicht langs de Catharijnesingel behouden.Gelukkig had welstand flinke kritiek op dit plan en bemoeien de commissieleden zich nadrukkelijk met de aanpassing van het ontwerp. Misschien wordt het toch nog wat.

  4. Herbert

    @JM: wat de onderdoorgang betreft valt het me hier op dat er aan de oostzijde grote ramen zijn geprojecteerd, met daarachter mogelijk winkelactiviteit. Als dit ook zo wordt gerealiseerd betekent het dat niet alles zal afhangen van glazen vloeren of openingen van boven, want daar geloof ik zelf niet zo in. Dat slijt en geeft rommel. Wat ze zouden kunnen onderzoeken is het gebruik van lichttunnels, waarbij daglicht via glasvezel oid naar beneden wordt gebracht. Overigens zal de inmiddels alomtegenwoordige LED-verlichting ook goede diensten kunnen bewijzen.Het oostelijke fietspad is een goed idee. Waarom wil men daar eigenlijk niet aan?

  5. Jan Maarten

    Als glazen vloeren goed geconstrueerd zijn geven ze geen problemen, de uitstraling van een diffuse vloer blijft tijdens het slijtageproces ook goed. Maar inderdaad, ramen opzij helpen met het aantrekkelijker maken van de tunnel. En je noemt terecht nieuwe technieken om licht door de constructie te laten. Corio wil geen fietsers door de ‘City Hall’, het heeft te maken met het beheer van het gebouw na sluitingstijd. De reden die destijds werd opgevoerd om de ‘City Hall’ te verlagen naar straatniveau was om aansluiting te geven op de (rondvaart)boten. Er was toen ook nog een ruime opening in de vloer gedacht. Dat idee is geschrapt omdat water in de zomer gaat stinken vanwege de rottingsprocessen van dode waterplanten. En stank is nou net iets wat je niet wilt in een winkelcentrum.

  6. Herbert

    Geen fietsen door de Stadskamer snap ik wel, maar ik dacht dat je doelde op een fietspad op werfniveau! Dat is dus langs het water, door de tunnel. Qua hellingen zal het vergelijkbaar zijn met de Sijpesteijntunnel. Qua lengte ook bijna.

  7. Jan Maarten

    Ja, een fietspad op werfniveau lijkt mij daar ook goed uitvoerbaar. Ik heb nog geen plannen gezien waarin dat wordt voorgesteld, voor zover ik de plannen ken is het fietspad daar geschrapt. Ik ben morgen weer in het stadhuis, en met Corio heb ik ook contact. Ik zal eens een balletje opgooien.

  8. Hans

    Fiet5spad aan de oostzijde is een goed idee, en dan ook graag een goede stalling aan deze zijde.Wellicht in combinatie met muziekpaleis?

  9. Jan Maarten

    Het fietsenstallingsprobleem. Ik vind nog steeds dat een deel van de Vredenburg parkeergarage moet worden gereserveerd voor fietsen. Van mijn part wordt deze zelfs helemaal voor auto’s gesloten en overgeheveld naar het Westplein, daar is onder de grond nog ruimte genoeg. Er is al een tunnel voorzien dus de aansluiting is een fluitje van een cent. Voordeel is dat de auto’s niet naar de Catharijnesingel hoeven te rijden. Scheelt weer in de uitstoot van fijnstof aldaar.

  10. Ernst van der Vecht

    Een <>Definitief Ontwerp<> is een naam van een fase in de bouw. Het DO is genoeg uitgewerkt om aan te kunnen rekenen (door constructeurs, bouwfysici etc.) waarna de bouwaanvraag ingediend kan worden. <>Het is een onhandige benaming die niets zegt over de mogelijkheden om het ontwerp te veranderen.

  11. Herbert

    ^^ Weer een mooi voorbeeld van de kloof tussen plannenmakers en de burger. Dank voor de verduidelijking. Ik zal in toekomstige bijdragen daar op blijven wijzen.

Laat een reactie achter op Herbert Reactie annuleren