Update

In Nieuws door HB1 Reactie

Zoals ik al eerder meldde, de jury voor de selectie van de bibliotheek++architect en wethouder Harm Janssen zijn weer in gesprek. De jury heeft inmiddels aan de wethouder een brief gestuurd met haar standpunt. Daarover worden geen mededelingen gedaan. De gemeente is immers volop in onderhandelingen met VMX architects.

Ik schat dat de jury wordt gevraagd te oordelen over aanpassingen die VMX op haar visie heeft gedaan. Of dat echt van harte gaat durf ik ernstig te betwijfelen gezien de bittere woorden die Van Reeth sprak op Rtv Utrecht en in diverse kranten. Hij wilde er toen niets meer mee te maken hebben. Dat voornemen lukt dus kennelijk niet erg goed. Maar ik vind ook dat de jury haar verantwoordelijkheid moet nemen, kijkend naar de uitkomsten van het interne onderzoek naar het verloop van het aanbestedingsproces. Ook zij wordt niet geheel vrijgepleit.

Dan nog de bezwaarprocedure tegen de bouwvergunning die Corio heeft aangevraagd voor gebouw De Vredenburg. Daarover zou uiterlijk deze week uitspraak volgen, maar dat is met enkele weken uitgesteld, aldus Corio. De reden daarvoor is hen nog niet bekend. Dat betekent verdere vertraging. Ik houd het erop dat de aannemer zich dit jaar niet meer zal melden. Het zal in de drukke maand december wellicht weer fietsenstalling worden.

Verder heb ik aan het dossier groen een viertal kaartjes toegevoegd waarop alle 1000+ bomen in het stationsgebied zijn ingetekend. (Dank aan POS voor de welwillende medewerking.) Met deze documenten weten we nu precies soort, leeftijd en staat van gezondheid. Je moet wel flink inzoomen op de kaartjes. De ingenieurs maken het ons niet gemakkelijk.

Om mee af te sluiten een melding van een bodemverontreiniging op het Stationsplein, dat is waar de streekbussen staan. Het betreft meer dan 25 kuub aan grond dat met olie is verontreinigd. Waarschijnlijk is het aanzienlijk meer, aangezien 25 de ondergrens is om het te moeten melden aan het college – de precieze omvang wordt niet genoemd. De aard van de verontreiniging is ernstig maar niet verontrustend. Dat betekent geen gevaar voor mens en dier, maar wel dat het boeltje zal moeten worden afgegraven. Dat krijg je dan als er decennialang bussen op dezelfde plek stilstaan en de olie van de carters en cardans druppelt: oliezand.
Het valt onder de verantwoordelijkheid van Stichting Bodemsanering NS. Op deze plek zal een meerlaagse fietsenstalling gaan verrijzen, als vervanging van de gratis fietsenstalling die nu langs de plint van Hoog Catharijne is. Ook zal de Rabobrug op deze plek gaan aanlanden.

[foto: Jansen]

Reacties

  1. Gert Franke

    Offtopic:L. S.,Momenteel zijn wij (een jong en net startend ontwerpbureau) druk bezig met de vormgeving van een affiche voor Expodium. Dit platform van jonge kunst richt zich de aankomende jaren op Hoog Catherijne waarbij elk half jaar een subthema behandeld wordt. Hierbij laten zijn een wisselende groep kunstenaars reageren op dit thema.Voor de bijbehorende exposities elk half jaar zijn wij nu opzoek naar bouwtekeningen van de originele situatie. Hiervoor zijn wij al naar het Utrechtse Archief geweest maar die konden ons helaas niet verder helpen. Corio heeft tot op heden ook nog niets kunnen aanleveren. Vandaar het de vraag aan jullie of jullie wellicht wel over beschikken? Wij hebben hier nog veel scans liggen van historisch materiaal wat voor jullie wellicht weer interessant is. (Zie eventueel bij ‘Books’ op onze website het boek ‘HC on the move’).Ik hoor graag van jullie!Alvast bedankt en met vriendelijke groet,Gert Frankegert-a-cleverfranke.comhttp://www.cleverfranke.com06 41 01 00 36

Reageer