5000 bezoekers, geen fietsenstalling

In door HB5 Reacties

De gemeente is inmiddels de Artikel 19 procedure omtrent het Muziekpaleis Vredenburg gestart. De bevolking kan vanaf vandaag een zienswijze indienen. Dit lijkt een vorm van inspraak, maar iedereen weet dat de kans dat je in dit stadium nog invloed kunt uitoefenen vrijwel nihil is. Maar de gemeente is verplicht om het zo te doen. In het kader van het indienen van zienswijzen werd dinsdagavond een presentatie gegeven door de ontwerpers.

Herman Hertzberger, architect van het Muziekcentrum en ook weer coördinerend architect van het Muziekpaleis, was uitgenodigd om deze avond het ontwerp toe te lichten maar hij vertrok blijkbaar te laat uit Friesland om nog op tijd in Utrecht te zijn. Patrick Fransen, nauw betrokken bij de totstandkoming van het ontwerp, nam de honneurs waar.

Opzet
De plannen werden stap voor stap uitgelegd aan de hand van eenvoudige schematische illustraties, doorsnedes en de al enige tijd bekende gevelimpressies. Voor wie er niet mee bekend is hieronder een kort overzicht.

– De grote zaal blijft behouden. De stoelen zullen vervangen worden voor comfortabeler exemplaren, dat is nodig omdat de gemiddelde lengte van de bezoekers in de afgelopen jaren flink is toegenomen. Dit mag niet ten koste gaan van de akoestiek.
– De foyer blijft behouden, de toegang zal ruimer worden en ook overdag zal de foyerruimte in gebruik zijn als restaurant/café.
– Alle andere bebouwing wordt gesloopt om ruimte te maken voor vier nieuwe zalen. Zaal Tivoli krijgt een nieuw onderkomen naast de Symphoniezaal en wordt ontworpen door Jo Coenen. Boven deze twee grote zalen zal een stadsplein op 25 meter hoogte worden gerealiseerd. Vanuit dit hooggelegen stadsplein zijn alle vijf zalen toegankelijk. De drie kleinere zalen zullen boven het stadsplein komen te liggen. De oude kleine zaal was nooit bedoeld voor kamermuziek (oorspronkelijk een oefenruimte voor de musici) maar krijgt een volwaardige opvolger, ontworpen door Herman Hertzberger. De jazz-zaal is een ontwerp van Thijs Asselbergs. De cross-over zaal, een ontwerp van NL architects, heeft min of meer de vorm van een motorblok. Daardoor is het mogelijk de ruimte voor verschillende doeleinden in te delen. Denk aan modeshows, wereldmuziek, voordragen van gedichten, officiële diners, etc.
– De totale capaciteit is ongeveer 5000 toeschouwers.

Fietsenstalling
Na afloop was er gelegenheid om vragen te stellen aan verschillende mensen die met de voorbereidingen bezig zijn. Het was even zoeken voor ik de juiste persoon trof die me kon vertellen hoeveel fietsen er in dit gebouw kunnen worden gestald. Een gebouw in het centrum van Utrecht dat berekend is op 5000 bezoekers zal veel fietsers aantrekken dus de vraag leek me gerechtvaardigd. Wel, er is geen plaats voor fietsen. De bezoekers die per fiets naar het nieuwe muziekcentrum gaan zullen hun fiets bij de buren moeten stallen, onder De Vredenburg. Daar passen 750 fietsen in. En als die vol is, waar moet ik dan naar toe? Er werd verwezen naar de stallingen bij het centraal station en de bibliotheek. Je hoeft geen onderzoeksbureau in te schakelen om te concluderen dat dit in de praktijk niet gaat werken. Als daar geen betere oplossing voor wordt gevonden voorzie ik een hele dikke rij fietsen die tegen de gevel van het nieuwe Muziekpaleis gekwakt zullen worden.

(Een bijdrage van Jan Maarten Dalmeijer)

Reacties

  1. Pwna|d

    Dat vindt ik gewoon ronduit onnozel. Nu is de kans om het goed vorm te geven en rekening te houden met de eisen van deze tijd (en de toekomst), doen ze het niet!

  2. Henk

    onnozel is het goede woord ja. Ik dacht trouwens ook dat de gemeente juist heel bewust bezig was met een fietsenplan om die bende van nu te voorkomen in de toekomst, maar….daar hebben ze dus ook maar een beperkt aantal hersencellen aan geweidt.

  3. Anonymous

    Muziekpaleis is een ding, maar een nieuw Vredenburg (je weet wel, met nieuwe gezellige cafe’s en terrassen) heeft natuurlijk ook veel clientele die met de fiets komt. Waar gaan die hun fietsen stallen?

  4. Anonymous

    Heb ik ruim een jaar geleden ook al geopperd, meer fietsenstalling bij het nieuwe Muziekpaleis. Was te duur, auto’s leveren meer geld op, maar ik voorspel dit hele project gaat zo nog stranden op de luchtkwaliteit.

  5. Pwna|d

    “auto’s leveren meer geld op” ?!?!1. Waar slaat dat op2. Hoeveel parkeerplaatsen voor auto’s komen er dan? volgens mij geen één toch?En als dat waar is: waarom is dan die catharijnebaan straks niet meer?

Reageer